Vespa-Ciao.NL
:: Blok ratelt als hij warm wordt.

Home Forums Techniek Problemen oplossen Blok ratelt als hij warm wordt.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wilk1985
    Moderator

Ik ben als eerste nog steeds heel erg benieuwd wat je nou bedoelt met een koperen spacer? tussen de cilinder en cilinderkop hoort gewoon een metalen koppakking zoals hierboven ook in de link te zien is.

Sowieso moet je de pakkingen vervangen voor nieuwe als je ze los hebt gehad, en ik raadt je aan om de cilinder en kop te controleren op lekkage aangezien cilinders altijd wat krom gaan staan door de warmte. Overigens komen ze ook vaak krom uit de doos.

Verder zou je je naaldlager nog kunnen vervangen, die gaan ook ratelen als ze kapot zijn.

Crullie
      Donateur

S.I.E.M :
        Want ik heb alleen een soort koperen spacer en voetpakkingen.

Heb je foto van deze spacer en voetpakkig-en ??

TICKLING BARN

S.I.E.M
        Topic starter

Ik weet niet precies hoe ik een foto moet plaatsen.
          De spacer was bijgeleverd bij de cilinder en is rond de 3mm dik denk ik. Deze moet geplaatst worden tussen de kop en de cilinder.
          Zonder de spacer loopt de ciao niet want dan raakt de zuiger de kop heel licht.

Maar wat moet ik nu precies doen met die pakkingen? Waar moet ik die plaatsen?

Ik heb 2 setjes pakkingen gekocht en een malossi naald lager.

Gr siem

Wilk1985
          Moderator

Een foto kun je uploaden op imgur.com en dan de link plaatsen.

De voetpakking moet tussen het blok en de cilinder en de koppakking tussen de cilinder en de kop.

S.I.E.M
            Topic starter

Hallo wilk 1985.

Ik begrijp dat de pakkingen op die plaatsen moet.
              Maar ik heb gelezen dat er om het ratelen tegen te gaan 2 pakkingen tussen moeten.
              Mijn vraag is of ik dan een extra voetpakking moet plaatsen of een extra koppakking.

Mvg siem

Javad
              Donateur

Ik ben eerst wel benieuwd naar die spacer,..als die echt 3 mm dik is heb je geen dubbele koppakking nodig.
                Tenzij de cilinder gevlakt is,..

klinkt meer als een ophoogplaatje maar dan bij de kop,..?

<3 Thunderstone
                Check mijn perso!

S.I.E.M
                Topic starter

Hallo.

Ik vind het zo raar dat nog nooit iemand heeft gehoord van deze ophogingsplaat/spacer

Hier een foto: http://i.imgur.com/ZYokcoS.png

Ik ben benieuwd wat jullie er van zeggen.

Groetjes siem

zevenenergie
                  Donateur

Hoe kom je daar nu aan?

Laat me even uitleggen.
                    Als de zuiger in de bovenste stand staat dan hoort hij niet tot de rand te komen van de cilinder, maar net daar onder.
                    Die afstand, dat noem je in vak termen de Deckheight.
                    De Deckheight kan je verstellen door een dikkere voetpaking te gebruiken.
                    Je versteld daarmee ook de timing van de cilinder.

Komt je zuiger tegen je kop aan, dan kan je ook de kop omhoog brengen door een plaatje aan te brengen, of een extra koppaking.

Zo,n koperen plaatje is tevens een koppakking. En er hoeven dus geen extra pakkingen aan gebracht te worden.
                    Het kan geen kwaad het koper nog eens uit te gloeien. Je kop en cilinder moeten overigens wel vlak zijn. Dat mankeert er nog wel eens aan.

Maar ik blijf het een raar verhaal vinden dat de Deckheight niet goed is 😕
                    Wat is de diameter van je kop?

Buiten de Deckheight is ook de squis van belang,

Hier op dit plaatje zie je de squish.
                    Je ziet ook dat de zuiger geliijk staat met de cilinderkop.
                    Of te wel geen Deckheight.
                    Dat is geen probleem want de squish is goed op deze afbeelding.
                    Als je gaat tjoenen en je zorgt voor een deckheicht van 0mm, dan kan je met de kop de squish bepalen, zoals op de afbeelding.

De zuiger van de polinie 46 heeft een vlakstukje zodat je met een 43mm kop kan rijden.
                    Er zijn geen polinie koppen van 46mm.

Waarschijnlijk heb jij een standaard kop? Bij een Deckheight van 0 mm kan dat problemen geven.

S.I.E.M
                    Topic starter

Hallo zevenenergie.

Bedankt voor het mooie verhaal. Goed duidelijk uitgelegd.

Ik heb gewoon een polini 46mm 80cc cilinder set gekocht en daar zat gewoon een kop bij.
                      Het lijkt mij sterk dat deze van een 43mm komt….
                      Maar ik denk dat u er meer verstand van heeft dus het zouw goed kunnen kloppen.

Heb je misschien ook enig idee hoe ik dat ratelen dan kan voorkomen. Moet ik er dan nog een pakking tussen leggen?

Groetjes Siem

zevenenergie
                      Donateur

Ja, een extra voet pakking van een 1 mm. Dan ben je heel goed bezig. Je hebt dan een hele goede squish.
                        Je kan ook een koppakking (46mm doorsnede) van 1mm dik nemen, maar dat is lastig te maken.

Een “spacer” van 3 mm is een beetje te veel van het goede.
                        Zat deze “spacer” bij de set?
                        En heb je de set nieuw gekocht?
                        Als je makkelijk wil doen, monteer je hem. Je hebt dan het probleem verholpen, maar een te grote squish.
                        Dat is in principe geen probleem. Hele volksstammen rijden met een te grote squish.

De kop bij een nieuwe 46mm set is 43mm.
                        De 46mm zuiger heeft eerst een vlakstuk en dan begint de bolling, zodat de 43mm er op past.
                        Dat heeft polinie zo gedaan om niet 2 verschillende koppen te hoeven produceren.
                        Het is natuurlijk een beetje vals spelen. 😉

S.I.E.M
                        Topic starter

Wederom bedankt voor de info!

Ik heb een compleet nieuwe polini 46mm set gekocht cilinder kop en al. De spacer was bijgelever met deze set.

Toen ik het blok in elkaar had de eerste keer heb ik even gereden zonder spacer dit ging 2 minuten goed en toen hield hij er mee op.
                          Hij starrte niet meer….

Toen heb ik de kpp er af gehaald en zag ik een heele lichte markering waar de zuiger de kop lichtjes had geraakt.

Toen heb ik de spacer er tussen gezet en zo liep hij goed. Alleen het blok ratelt dus wel. Ik

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes siem

Javad
                          Donateur

Heb je al eens geprobeerd met een normale koppakking?

<3 Thunderstone
                            Check mijn perso!

S.I.E.M
                            Topic starter

Er zat geen koppakking bij de set.
                              Alleen die spacer

S.I.E.M
                              Topic starter

Maar kan dit temaken hebben met het ratelen?

zevenenergie
                                Donateur

Heb je die zuiger eigelijk wel goed bekeken?
                                  Je gebruikt de spacer zeg je, dus kan de zuiger de kop niet meer raken.
                                  Ik begin het verhaal een beetje vaag te vinden, sleutel je uberhoupt wel aan dat ding?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.