Vespa-Ciao.NL
:: Binnenrotor op vespa

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Binnenrotor op vespa

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 78)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

G-no
    Topic starter

Wat zou er nodig zijn om een binnenrotor op een vespa blok te kunnen gooien, en heeft dit uberhaubt wel zin? Wat zijn de voordelen tegenover de originele cp/elek ontsteking op gasreactie na? Is er verschil in binnenrotors en welke zou dan het meest geschikt zijn voor een vespa?

Ik hoor het graag, ook als iemand er nog eentje heeft ligge voor een klein prijsje;)
      edit: ik heb ergens gelezen dat iemand dit op zijn vespa had, zou diegene een paar foto’s willen maken?

hansieb
      Moderator

Gasreactie is natuurlijk subliem… maarja op vespa blokjes die nog geeneens 10.000 toeren draaien niet echt boeiend.

Wat je zou moeten maken is een grondplaat maarja je zit dan met de ROTOR zelf blijft dat wel zitten. Binnenrotor is vooral goed de versies met variable curve , hierdoor krijg je voorontsteking of naontsteking.

Maar tot 10 – 11000 toeren kan je gewoon je orginele ontsteking houden op scooter.

Ook vervroegt je ontstekingstijdstip (moment waar op je bougie vonkt) waardoor je gasreactie enorm verbeterd.
        Je scooter is dan een stuk sneller op volle toeren.

Je hebt rotors met een curve, dit houdt in dat het onstekingstijdstip (wat je zelf instelt) tijdens je toerenverloop nog veranderd.. (wordt geregeld door de cdi) om zo op ieder toerental zo gunstig mogelijk te ontsteking.
        Voorbeelden zijn: selettra malossi versie, pvl digi, hpi.

.-{2F4OV}-.

Denk owk niet dat het veel zin heeft;)

Op de sprocatti motor zit ie natuurlijk wel:thumb

hansieb
          Moderator

Eigenlijk een beetje goed nieuws 🙂 dacht kan het niet laten stel dat !
            Ik stuurde HPI maar eens ff een mailtje :

Hello,
            >
            > I was wondering if there is an HPI Universal Ignition
            > for the Piaggio Vespa Ciao.
            >
            > If there is please let me know.
            >
            > Greets from Hans Bos

——————————————

Kreeg terug 😀 😀

hello

Yes ; if jou can make th fitting bi jourself
            i dont hafe a mounting kit !
            the taper bigin en end dia i must now for the correct rotor

regards
            willy

Denk dat ze bedoelen dat je de grondplaat zelf moet maken , en als zij de maat van de krukas weten kan er een goede ROTOR op 🙂

G-no
            Topic starter

=) jammer dat ik niet genoeg geld heb om er een nieuw te kopen:( 2e hands kan ik ze al niet betalen:(( (doneer een binnenrotor?:P)

.-{2F4OV}-.

Kweet niet hoor;)

Als het zo gemakkelijk is, waarom heeft niemand het dan?

Binnenrotor heeft dan alleen zin bij de simonini racing engine.. die maakt 13.000 toere…

joey636
                Bijdrager

het zal altijd wel zin hebben aangezien je ontstekingstijdstip veranderd.
                  dit geeft je blokje weer meer kracht.
                  maar de koeling zakt wel de kelder in.

iaccaloco
                  Bijdrager

Ja.Zin heeft ’t altijd….

Alleen…….Je bent je geforceerde koeling meteen kwijt, en een Vespacylinder is niet echt optimaal gevormd voor enkel rijwindkoeling….

De koelribben staan verticaal, en die moeten voor rijwindkoeling hórizontaal staan…..

Voor de rest zal ’t allemaal gerust wel leuk werken…..

Alleen lever je volgens mij best wel wat trekkracht in, als je met een CPvliegwiel met vario rijdt trekt ie goed vanaf stilstand.

Als je met electr. ontst. rijdt trekt ie góed vanaf de 15kmh ongefear…

En ik denk dat als je een binnenrotor hebt ie met vario helemaal niet zo goed zal trekken, omdat letterlijk “het vliegwiel-effect” weg is….

Dan komt het optrekken dus louter en alleen vanuit je “kracht uit je blok” en laat dat nou nét niet overhouden met een Vespablok?

Let wel, ik zeg niet dat ’t niet kan, maar vraag me gewoon zéér sterk af of het zin heeft…

Goedkoop zijn ze ook niet, dus het is niet iets “wat je ff voor de lol” gaat proberen lijkt mij…..

Miss. moet je met een “accupunt-ontsteking” zoals race Kreidlers vaak hadden gaan stoeien, is stuk goedkoper en ben je ook je vliegwiel kwijt!;)

Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!

Herr Flick
                    Sleutelbeheerder

dit idd het proberen waard alleen als je weet wat je doet.

Zoveel winst zul je er ook niet echt mee halen ben ik bang, aangezien er scooter blokjes zijn met laten we zeggen 20-25pk’s en vespatjes beejte opgefocked net 5-6 halen bijv.

Dit is gewoon zo’n kwestie van “lullen maar niet doen” 😛 net zoals de voorvork dempertjes die iedereen wil na maken 😀

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                      Gele Racefrikandel

barry
                      Donateur

PVL moet perfect passen.Deze zit op de Sprocatti ook.Op deze kan je ook gewone elec.spoelen zetten,met een CDI.
                        Koeling kan opgelost worden door een lc setje te monteren van Polini-of Eurocilindro.
                        De PVL kost 260 eurokens.

hansieb
                        Moderator

Naja de grondplaat zelf maken zou opzich niet zon probleem zijn , dan nog een goede rotor erop.

Maarja dan zit je dat je eigenlijk waterkoeling moet hebben omdat je vliegwiel pleite is, tis niet bedoelt voor een 47 deps ofzo.

barry
                          Donateur

De grondplaat zit er bij , je moet hem enkel boren.Ik heb voor de Sprocatti een nieuwe gekocht,maar weer in een boze bui , de oude weggegooid.

.-{2F4OV}-.

barry :
                              De grondplaat zit er bij , je moet hem enkel boren.Ik heb voor de Sprocatti een nieuwe gekocht,maar weer in een boze bui , de oude weggegooid.

Weet je Barry. In sommige boze buien zou ik weleens langs je willen staan;)

Dan had ik nu miss wel een sprocatti blok.. een extra grondplaat en wie weet wat je nog meer aan vespa onderdele in het rond hebt geslingerd:lol

TimoO_
                              Donateur

tim die heeft er een op z’n speedengine. die weet wel meer denk ik 🙂

edit: ow nee dat heet een roterende inlaat :pest

hansieb
                                Moderator

Kijk deze kerel hij heeft een MHR eprom op een vespa blok geknutseld maarja dan zit je nog dat de ROTOR vast moet

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 78)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.