- Dit onderwerp bevat 242 reacties, 41 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 9 maanden geleden door Ewous.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Na m’n vorige post heb ik er nog ff een maatje kleinere sproeier (70) en een nieuwe bougie (NGK B8ES) in gedaan. Dit trok aanzienlijk harder op, als ik vol gas op trek voel ik het voorwiel een beetje beginnen te zweven, gaat de goeie kant op dus. Top is alleen nog steeds niet oke, 61km/u nu.
/////////
@bram0vitz
Dankje! Die Polini kop was nieuw, ik had er hiervoor een Malossi kopje op, had hem met de deotest getest op lekken en dat zat allemaal mooi dicht. De Polini kop is, als hij niet al vlak was, door het afdraaien sowieso mooi vlak.
@jelle
Thanks! Die 2,1 en 0,8 zijn beide met koppakking, met 2,1 haalde ik 63km/u, maar met weinig trekkracht. Die 63 was ook met wind mee, die 61 die ik nu haalde was met zijwind, maar toch had ik wel meer verwacht.
@ewous
Dankjewel, ik ook
//////////
Het is nog wel een klusje om deze 80 te laten lopen, maar ik ben gister en eergister weer bezig geweest.
De uitlaat die ik er onder heb is een Leovinci SP met een deuk en een gaatje in de voorbocht. Niet optimaal dus, ook qua geluid, terwijl dat juist is waarom ik die uitlaat gekozen heb
Voor het 3p DEPS blok had ik een soort zelfbouw Leo SP gemaakt van een Zundapp sigaar uitlaat. De Zundapp voorbocht heb ik er af gezaagd en van stukjes buis met oplopende diameters heb ik een nieuwe voorbocht gelast.
Dit is de Zundapp uitlaat (~€35):

Dit is toen ik er een nieuwe voorbocht aan had gebakken:

Grinder and paint make me the welder I ain’t:

Was blij met hoe het lassen gelukt was, dit was de eerste keer dat ik een uitlaat heb gelast. Jammer alleen dat hij het niet zo lekker deed op mn Kit Racing, zou ook wel een wonder zijn, alle maten zijn natte vingerwerk. Ging me meer om het lassen zelf, ik zie deze gewoon als oefening.
Maarja, daar ga ik die 80 niet mee halen, de voorbocht waar ik vorige maand nog zo trots op was heb ik afgezaagd en ben eens even wat gaan rekenen.
Ik gebruik de formule van Frits Overmars om een hele expansieuitlaat te berekenen en daar gebruik ik dan het eerste deel (tot de belly). Deze maten gebruik ik dan om een nieuwe voorbocht te maken.
FOS uitlaat formule:

Mijn berekende uitlaat voor de Kit Racing:

Toen weer lassen en dan krijg je dit:

Loopt netjes langs de brommer, steekt niet extreem uit aan de achterkant en genoeg ruimte voor de kickstart:

Zoals je op de laatste foto ziet, ik moet er nog een stukje aan maken om bij de uitlaatflens te komen. Alleen ik twijfel een beetje, gewoon een klem zoals standaard bij de meeste uitlaten, of een busje die precies over de flens heen schuift en dan de uitlaat vast zetten met een veer… Als er iemand ervaring heeft met een uitlaat met veren heeft hoor ik het graag, bijvoorbeeld of er ook nog ergens een o-ring in moet, of dat het zonder ook goed afsluit.
Hoor graag wat jullie zouden doen met dat laatste stukje uitlaat.15 juni 2024 om 11:01 #825393Ah, die uitlaat noemde we vroeger een fluisterpijp.
Die was(is) er voor zundapp en kreidler.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.15 juni 2024 om 14:23 #825394Waar heb je het mee gelast? En heb je ook backing gas gebruikt? Ziet er verder wel dik uit!
15 juni 2024 om 19:36 #825398@semmad
Ja, fluisterpijp, zo stond hij volgens mij ook geadverteerd. Hoop dat hij z’n naam waar maakt.
@ewous
Ik heb hem gewoon met elektrode gelast, niet het beste voor dat dunne spul, maar wil eerst goed leren lassen met elektrode voordat ik over stap op tig.
Backing gas heb ik dus niet gebruikt, maar na elke las heb ik de binnenkant met een dremel glad geschuurd.15 juni 2024 om 21:02 #825401Ik heb hem gewoon met elektrode gelast, niet het beste voor dat dunne spul, maar wil eerst goed leren lassen met elektrode voordat ik over stap op tig.
Je bedoelt denk ik MIG?
Dus ná ouderwets elektrisch vlambooglassen met de elektrode.Als je overstapt op TIG zou ik eerst leren met autogeen lassen.
Dat is twee flessen, één acetyleen en een zuurstof.
En dan steeds met de hand een staafje toevoegen.
youtube maar eens.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.15 juni 2024 om 22:27 #825405Mig is makkelijker voor thuis maar tig is veel mooier. Beide totaal verschillende dingen. En autogeen voor dun materiaal met veel warmte en een hoop gespetter lijkt me niet egt handig.
15 juni 2024 om 23:15 #825406Autogeen spettert niet.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.16 juni 2024 om 11:13 #825407Nou dan moet je dat is voor komen doen aan de cv monteurs.
16 juni 2024 om 16:01 #825409@semmad
Nee ik bedoel echt tig hoor Wim. Het lasapparaat wat ik heb is eigenlijk voor tig, maar dat was ff te veel hooi voor mn vork. Elektrode is ff wat vergevender dan tig, daar was ik meer bezig met mn tungsten opnieuw slijpen dan met het lassen zelf 🙁 Gaat me er nu voornamelijk om dat ik een beetje wegwijs word in het voorbereiden van het materiaal en hoe het metaal zich gedraagt wanneer het smelt. Autogeen zou inderdaad beter zijn, misschien wel beter dan tig voor uitlaatjes, maar daar heb ik de spullen niet voor.//////////
Heb een beetje zitten denken hoe ik mijn uitlaat een mond zou schenken. Op het Derbi forum las ik dat ze op die brommers vaak een conische flens en uitlaatmond hebben, de uitlaat wordt dan met een veer over de flens getrokken. Dat leek me wel een goed idee om te jatten. Conische uitlaatmond is makkelijk te maken, alleen de flens is een beetje lastig af te draaien en daarnaast is er niet veel materiaal om mee te werken. Dit wil ik oplossen door een conisch kraagje te draaien die ik over de uitlaatflens pers, de uitlaatmond schuift daar dan weer overheen.
Om een beetje een beeld te geven:
16 juni 2024 om 20:19 #825417Ik kan mij herinneren van vroeger 😉 bij crossers of racers of karts zat daar een dubbel mondje
waartussen je de uitlaat er op schoof en dan met twee of drie veren richting cilinder werd getrokken.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.18 juni 2024 om 17:27 #825441De busjes van de tekening:

Messing busje gaat met een lichte perspassing op de uitlaatflens van de cilinder:
(hier ff een standaard cilinder voor het idee)

En het stalen busje wordt dan dus de uitlaatmond:

Beiden met een hoek van ~5 graden.
Ben benieuwd of het een beetje lekdicht is zo, moet ff kijken of ik 2 geschikte veren heb en hoe ik die aan de uitlaat en cilinder ga bevestigen. Denk gewoon met een gaatje in een koelrib en een haakje aan de uitlaat.18 juni 2024 om 18:02 #825442Aan de uitlaat kan je twee moertjes op hun kant lassen als oogjes, en in de koelribben indd de gaatjes.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.18 juni 2024 om 20:56 #825445Net even de uitlaat in het egt gezien. Maar dit moet gaan werken.
Net de uitlaat getest,

Gaat de goeie kant op, hij zweet op een paar plekken een beetje, rollen moeten alleen wat lichter, misschien ff wat sproeiers proberen nog en ik ga er een hittegraad 7 bougie in doen ipv de 8 die er nu in zit. Maar dat komt van het weekend wel, eerst ff de video editen en blij zijn met mn 6km/u winst.
Hier nog even een soundcheck:
21 juni 2024 om 11:16 #825464Dat klinkt nog niet eens verkeerd. En 6km/h winst is toch mooi
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.