Vespa-Ciao.NL
:: Biermobiel21's projectenpagina

Home Forums Perso’s Projecten Biermobiel21's projectenpagina

15 berichten aan het bekijken - 196 tot 210 (van in totaal 243)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

zevenenergie
    Donateur

Leuk dat je zo genoten hebt van de hars toer.

Er is ook nog dit voor in je zadel:
      https://nl.aliexpress.com/item/1005004716417413.html?spm=a2g0o.cart.0.0.6ba661d74xmxFa&mp=1&gatewayAdapt=glo2nld

Dan blijven de kadetten koel en soepeltjes.

Maak je niet een paar mooie ec39990d-39ab-4fe7-be2b-62983acd18d0 poortjes in dat cilindertje?

Biermobiel21
      Topic starter

@zevenenergie
        Ja heb ik ook naar lopen kijken zo een gel laag, in mn volgende zadel ga ik die sowieso proberen. Lijkt me erg lekker zitten.
        Poortjes komen er misschien nog in, eerst zo maar ff proberen.
        Die fox koppeling die ik een tijdje geleden van je gekocht heb deed het trouwens super! Was op een gegeven moment helemaal blauw geworden van de hitte, rook er vanaf en alles, maar doet het nog helemaal. :mrgreen:

1

Biermobiel21
        Topic starter

Een tijdje geleden had ik een ideetje, een scooter uitlaat omlassen voor op een brommer met vario. Maar niet een terugloper ofzo, gewoon een snel standaard model, een scooter citypower eigenlijk. Lijkt me dat die meer gemaakt zijn voor vario omdat bijna alle scooters dat hebben.
          Toen had ik voor 25 euro een sito plus voor een zip/ typhoon gevonden, gekocht en een hele tijd in een hoekje laten verstoffen. Dus nu toch maar ff aan begonnen, deze uitlaat heeft een losse bocht. Hier even een plaatje voor als je deze uitlaat niet kent:

https://www.m2trading.com/content/shop/s554.jpg
          Ik hoefde alleen maar het voorste deel van een oude citypower af te zagen en daar een flens op te lassen zodat hij aan de demper vast gebout kan worden. Dat heb ik gedaan maar ik had de voorbocht te lang gemaakt, dus stukje tussenuit gezaagd en ff beun een stuk buis eroverheen gedaan en vastgezet met slangklemmen. Beetje maximum beun maar wou gewoon ff weten of het een beetje liep, lekt aan alle kanten dus binnenkort maar ff goed gaan lassen en dan weer kijken.

Zo loopt het nu, deed 67 op de gps waar ik met de leo sp 71 en met de giannelli original power 73 ging. Nog niet heel denderend dus, maar ik denk dat dat ook wel te maken heeft met het lekken en dat de rollen ff lichter moeten. Zit nu 7 gram in, standaard bij die scooters is dat 6 volgens mij, dus ben benieuwd wat hij met zoiets doet.

En hier moest ik tijdens het testrondje ff stoppen voor een foto natuurlijk.
          20230827_164439

IJskonijn
          Bijdrager

Kijk, dit soort projectjes vind ik nou heerlijk!
            Want dit zou ik zelf ook doen/bedenken :mrgreen: :mrgreen:

No replacement for displacement

Biermobiel21
            Topic starter

Vandaag de bocht dicht gekregen en de rollen gewisseld naar 5,6 gram.
              Heel stuk stiller en wat sneller, 71,5 op de gps dus zit verbetering in. Op cruise snelheid van rond de 40 is hij stiller dan de leo sp en op top lijkt hij ook wel wat milder in geluid.
              Ik wil nog wel een andere bocht gaan maken die iets dikker wordt op het midden tot het eind, kijken wat hij dan doet. Oja en voor op de citta hangt de demper wel te laag, moet hem denk ik een beetje schuin omhoog richten zoals hij origineel op de scooter zit. Nu komt hij de hele tijd tegen de grond met scherpere bochten naar rechts…

Jelle
              Moderator

Zet er eens een 27mm bocht op (heb nog wel wat liggen,wat verlaat mag worden)dan probeer ik m eens op de malossi 4p, eens kijken wat dat doet…

Wim
                Bijdrager

We zijn nu weer wat maanden verder. Ik was wel benieuwd, hoe zijn nu je bevindingen wat betreft het blok bewerken.. spoelpoorten wel of niet helemaal door trekken. Zoals ik toen al zei.. het lijkt mij beter om ze door te trekken omdat ze dan meer benzine kunnen verwerken maar goed ik heb het nog nooit zo getest met alleen maar die kleine hoekjes in model vijlen. Opzich is de theorie dat je minder carter druk hebt naarmate je meer aluminium weg freest ook best aannemelijk. Heb je veel verschil kunnen merken?

Shark
                  Donateur

We zijn nu weer wat maanden verder. Ik was wel benieuwd, hoe zijn nu je bevindingen wat betreft het blok bewerken..

Ik heb me laten vertellen dat Biermobiel bezig is met een maandenlange wheelie door Noord-Holland. Zo goed rijdt die Citta nu, volle bak trekkracht 😛

Wim
                    Bijdrager

Haha maar ja met een vario kan ik dat ook wel met een originele cilinder.. dat is valsspelen.  Als je dat met een mono aandrijving met poelie 55 kan dan heb je past koppel.

Biermobiel21
                      Topic starter

@shark
                        Hahaha ik probeer de wielen op de grond te houden, ga na een paar meter al op mn bek denk ik 😳
                        Maar trekkracht heeft hij zeker 😎

@wimhuizinga

Ik heb er tot ongeveer 2 maanden geleden mee gereden op de citta met vario en foxkoppeling. Reed erg lekker, betrouwbaar, stil, zuinig, redelijk snel optrekken en een top van 72. Uitlaat was de Leovinci SP. Ik vond hem alleen op top wat missen, het voelt alsof hij meer toeren kan maken dan hij op de citta deed. Ik heb geprobeerd dit op te lossen met andere uitlaten, maar eigenlijk elke uitlaat die ik probeerde presteerde slechter. giannelli fire, proma cc, leo krul, leo handmade, polini sp, allemaal minder dan 72. Alleen de giannelli original power haalde een hogere top, 73,3, maar veel meer herrie, dus leo sp is er onder gebleven.
                        Op vario is het dus een prima blok, maar niet zo snel als dat het kan zijn lijkt wel. Omdat ik toch wel benieuwd was wat het blok zou doen op poelie heb ik hem toen op mn ciao gezet. 1:6,7 klok, poelie 70 en trekken als een malle. Dit lijkt er meer op, eigenlijk wat ik verwacht had van dit blok. Vanaf het begin trekt hij al, bij ongeveer 35 krijg je dan een lekkere boost tot de top (nog nieteens gemeten). Echt leuk om weer poelie te rijden op deze manier.
                        Kortom, voor poelie is het echt top, voor vario kan je ze beter helemaal doortrekken.

Maar als het citta blok nu op de ciao zit, wie bestuurt dan het vliegtuig?! 😯
                        Net voor de 11 steden tour had ik dat blok dus gewisseld en toen stond ik dus voor een keus. Of het blok weer uit de ciao en in de citta, of een nieuw blok bouwen voor de citta.
                        Ik had nog 3 dagen tot de tour en ben natuurlijk een nieuw blokje gaan bouwen. Klok moest trouwens ook nog gereviseerd, dus daar ben ik mee begonnen. 1e avond die klok gedaan en de carterhelften (mp one grootcarter, moparts kick kleincarter) en een kick kruk in elkaar gezet, 2e avond blokje afmaken en alles op de brommer zetten (pinasco deps, zelfbouw 19,5mm spruitstuk, giannelli original power). 3e dag had ik vrij genomen voor het afstellen en die dag had ik ook zeker nodig, was voor de 1e keer een phbg afstellen, maar er valt zeker nog meer uit te halen.

20230926_210856(1)
                        [kleincarter bewerken]

Omdat het weer nu alleen maar drama is, ben ik maar eens begonnen met een project, schijfrem en een betere voorvork op de citta. Die originele vork is echt een pogostick. Daarnaast is hij natuurlijk berekend met een trommelrem, denk dat als ik daar een schijfrem op zou maken je een keer goed kan remmen en dan is hij krom. Of hij breekt bij het kroonstuk, die zijn ook niet echt sterk op een citta.
                        Een tijdje geleden alweer heb ik een voorvork gekocht van een tomos youngst’r, die heeft een vork met standaard schijfrem en dikkere poten en een dikker kroonstuk. Stuurpen diameter is hetzelfde, alleen de tomos stuurpen is iets langer (~25mm).

20230811_191536
                        Het youngst’r kroonstuk is wel een heel stuk breder, die ernaast is standaard citta.

Gelukkig heeft de tomos a35 vanaf 2007 dezelfde poten en een smaller kroonstuk, was ff zoeken maar heb er toch een gevonden voor een normale prijs.

Schijfrem adapter getekend en 3d geprint om te kijken of alles wel zou passen en of ik het wiel mooi in het midden zou krijgen.
                        WhatsApp Image 2023-10-28 at 01.24.11
                        [begint nou toch wel ergens op te lijken]

Toen 2 afstandsbusjes gedraaid om het wiel mooi op zn plek te houden, ook nog een verleng bus voor het balhoofd. De bovenste schaal van het balhoofd zit hier in geperst, Ik heb hem aan de bovenkant gedaan omdat de poten ~5 cm langer zijn dan standaard citta. Hij staat nu dus ongeveer 2,5 cm hoger aan de voorkant, ben benieuwd of dat storend is, anders kan ik er nog wat langere achterveren op zetten.
                        WhatsApp Image 2023-10-28 at 01.26.52
                        WhatsApp Image 2023-10-28 at 01.28.34

Toen heeft een collega van me een bus voor me gedraaid en de remvoering in het wiel iets uitgedraaid, Beter dan de print nog, want de ‘echte’ versie heeft ook nog een opstaande rand om de schijf te centreren.
                        Screenshot 2023-10-28 at 01.29.47

De tomos voorwielas is 12mm ipv 11 standaard, toevallig kwam ik er achter dat kymco agility wiellagers ook in een citta velg passen en een gat van 12mm hebben. Dit zijn ff zwaardere lagers dan in zo een ombouwsetje zitten (6002 in de ombouwset, kymco lagers zijn 6201). Die heb ik er nu in zitten met een afstandsbus tegen de binnenste ring van de lagers aan.
                        Kroonstuk is inmiddels ook zwart, ziet er gelijk al een stuk beter uit.
                        WhatsApp Image 2023-10-28 at 01.32.06

Schijf zit er helemaal recht op, lagers draaien super, nu nog een aantal dingetjes doen.
                        WhatsApp Image 2023-10-28 at 01.32.25

Iets bedenken om het spatbord vast te zetten, stofhoezen vinden (of maken), nieuwe afstandsbussen voor de op de vooras (wou eerst een moparts lagersetje gebruiken), stuur en alles er op monteren, rem ontluchten. En dan meteen gaan testen natuurlijk! ben erg benieuwd.
                        Wordt vervolgd…

1

Biermobiel21
                        Topic starter

@wimhuizinga
                          Heb trouwens 2 videos waar ik met dat minimaal bewerkte DR blokje rij met de Citta.
                          Wel met vario, maak ooit wel ff een filmpie hoe die nu op de ciao met poelie loopt.

Tijdens de VCT:

En met de Harz:

Wim
                          Bijdrager

@Biermobiel21
                            Ja prachtig.. ik had de filmpjes uiteraard al gezien.. volgende keer moet ik ook mee 😀 wat een een toertocht daarzo.
                            Zo te zien heeft je blokje nergens moeite mee. Dat loopt wel lekker zo. Dus als ik het goed heb is het doortrekken van de boosterpoorten meer voor een hogere top en als je ze dicht laat dan heb je meer koppel onderin.
                            Het is jammer dat de materiaal dikte van een standaard blokje maar zo dun is. Ik heb onlangs ook weer eens blokje geprepareerd voor een DR65 waarbij ik juist voor het maximale ben gegaan. Of te wel dikke gaten kaas dus. Dit weer dicht geboetseerd met kneedbaar metaal enz enz.. afijn dit trok ondanks m’n mono aandrijving ook de klinkers uit het wegdek zegmaar. Helaas maar voor korte duur. Heb er pak ‘m beet 2  a 3 kilometer mee mogen spelen en toen was het al weer uit met de pret. Zal straks het blokje even er onder vandaan doppen en de schade inspecteren… :mrgreen: 133863693-IMG-20230824-WA0007

Biermobiel21
                            Topic starter

Schijfrem schiet lekker op, alleen nog iets voor de koplamporen en het voorspatbord maken. Dan ook hier en daar wat afwerken nog natuurlijk, maar gaat de goeie kant op.
                              20231126_163326

Zo staat hij er nu bij:
                              20231211_12005820231211_115417

Boodschappenlijstje:
                              Tomos youngst’r vorkpoten, a35 2007 kroonstuk, tomos remklauw, neo’s schijf, zip remhendel, aluminium adapterbus voor in de velg, paar afstandsbusjes en ik heb er ook gelijk maar een snelgashendel opgezet.

Wim
                              Bijdrager

Remslang op maat:

https://remmenservice.nl/werkplaats/remslangen-en-remleidingen-op-maat/

En om de hoek 😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Shark
                                Donateur

Nu kan je na de maandenlange wheelie flink oefenen op een kilometerslange stoppie :mrgreen:

Jouw citta doet me denken aan een foto van “zoek de verschillen”, maar dan de vraag “zoek de nog originele onderdelen van deze Citta” 😀

Heb je ook een foto van voren? Ben wel benieuwd naar hoe breed het geheel is

15 berichten aan het bekijken - 196 tot 210 (van in totaal 243)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.