- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 19 jaren, 3 maanden geleden door timschilders.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 december 2006 om 10:05 #193150
.-{2F4OV}-. :
Die heb je er nu onderligge;)
(staat in je setup 43mm Athena;))Oud topic he;)
Pier er zijn volgens mij weinig die die cilinder gebruikt hebben, hij ziet er wel bruut uit vind ik! Hij zal zn geld wel waard zijn denk ik.
Simo heeft dat athena model ook gemaakt ooit, net als eurocilindro…..
Als in het algemeen praat over ‘beste cilinder’, dan moet ik het wel even over de 48mm Simonini 83cc hebben:
Meer poort dan wand, hoge timingen en blowwwwdown, gaat dik over de 100=) Alleen jammer dat hij nog afgewerkt moet worden(verchroomde braampjes).
Zomer 2007 op een meeting kan ik hopelijk zelf zien wat er in zit.
12 december 2006 om 16:45 #193152ik weet niet hoe de meeste er bij komen dat een alu cilinder langer mee gaat dan een gietijzeren cilinder
ik weet wel zeker dat ee gietijzeren cilinder een stuk slijtvaster is en langer meegaat dan een alu cilinder
12 december 2006 om 16:47 #193153gozer19 :
ik weet niet hoe de meeste er bij komen dat een alu cilinder langer mee gaat dan een gietijzeren cilinderik weet wel zeker dat ee gietijzeren cilinder een stuk slijtvaster is en langer meegaat dan een alu cilinder
bewijzen? veel mensen die een alu cilinder hebben zeggen wat anders. alleen de 42mm polini alu als je een slecht afgesteld blokje is word het wel gevaarlijk
12 december 2006 om 17:00 #193154Een gietijzeren cilinder kun je mee door blijven rijden als hij enigsinds versleten is, je hebt dan mischien wel weinig compressie, maar voordat je een gietijzeren cilinder zodanig hebt versleten dat er een grotere maat zuiger in moet ben je toch wel 3 zuigers en heel wat zuigerveertjes verder.
Aluminium cilinder kun je niet mee door blijven rijden als hij enigsinds versleten is, ben je door de nikasiel laag heen dan zit je op het alu, en zul je spoedig een vastloper krijgen. Alu is “vresenlijk” zacht en veertjes happen daar eenmaal graag in.
Ik durf te wedden dat een 50cc standaard Gietijzer langer mee gaat dan die 42mm alu polini van jou hoor. gewoon om het feit dat die 50cc standaard heel weinig poorten heeft, weinig vermogen levert, weinig warmte genereerd. Dus om te zeggen dat alu cilinders altijd langer mee gaan dan gietijzer is mischien wat kort door de bocht.
Een 70DEPS zal veel sneller versleten zijn dan een 70olympia, deps heeft zoveel poorten waardoor zuigerveren snel slijten, veel slijpsel dus produceren, cilinderwand dus sneller af zullen slijpen. Het verschilt dus echt per cilinder en per gebruiker hoe snel het slijt.
Welke cilinder het sneltst slijt als je een precies dezelfde gepoorte cilinder in Alu of Gietijzeren versie hebt zou ik niet met zekerheid durven zeggen, dat ligt dus echt weer aan het gebruik / poortplaatsing
Ik rijdt altijd met 95 pully met mijn DR70revo, hierdoor maakt blokje veel toeren, en zal mijn cilinder sneller slijten dan als ik een 65 pully monteer.
Mijn cilindertje is nu al 2000-2500km oud, zuigerveertjes hebben slotspeling van 0.4, dus over 1000km zal ik ze wel moeten vervangen, zuiger is nog goed, cilinderwand ziet er ook nog prima uit, hoonsporen beginnen te vervagen, maar dit is absoluut niet erg. Ik denk dus dat mijn DR70evo met 1 set nieuwe veertjes wel de 5000km gaat halen (vastlopers niet meegerekend)
Dus over levensduur hoef je je niet tè veel zorgen te maken, na 5000km heb je echt wel genoeg van je brommer en wil je een andere cilinder proberen.
Wat volgens mij belangrijk is voor lange levensduur van cilinder:
– niet tè veel toeren laten maken, niet tè weinig
– goedde sproeier, genoeg smering (1 op 45 voor DR70evo zou ik doen)
– zelf mengen (syntetische olie)
– goed luchtfilter (ik rijdt zelf met malossi met schuursponsje erin, niet de beste preformance, maar dan schoef ik in 10 sec wel mijn polini-opengeknipte eronder;))
– zuigerveren op tijd vervangenAW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno12 december 2006 om 17:20 #193155ja tuurlijk gaat de 50cc langer mee dan de 42mm polini.
maar dat is natuurlijk geen vergelijking.
ga de 70cc dr maar eens vergelijken met de 70cc athena.
dan ga je wel verschillen zien denk ik.
over de 42mm ben ik zelf nog niet echt te spreken(over kwaliteit dan he).
hij rijd ook echt super(fijnste cilinder die ik heb gehad) maar ik heb al veel versleten 42mm polini alu’tjes gezien hier op het forum. heel chroomwand dof enzovoort.je hebt gelijk van dat je een gietijzer cilinder echt uit kan buiten, maar als je gaat kijken welke cilinder het langs goed blijft lopen, dus ook veel compressi houd denk ik dat de alu cilinder daar van wel wint.
eigenlijk zou iemand het een keer moeten vergelijken;) bv de 70cc athena en een andere 70cc die kwa poorten veel op de athena lijkt
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.