Home › Forums › Algemeen › Overige algemeen › Beste 2 takt olie
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 6 maanden geleden door Shark.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 september 2023 om 00:51 #821608
Hoe meer Ethanol er in de brandstof zit hoe armer het mengsel, want pure Ethanol heeft een 2x zo grotere sproeier nodig dan benzine.
Er kan dus zonder dat je de afstelling wijzigt verschil zitten in de prestaties van je motor als je E5 of E10 tankt, afhankelijk van hoe goed je je brommer was afgesteld op 1 van de twee brandstoffen.
5 september 2023 om 01:03 #821610Dus stel ik heb hem afgesteld op e5 met 2% mengverhouding en de sproeier en alles is goed afgesteld en de bougie is mooi koffie bruin, en ik gooi er e10 in met 2% mengverhouding. Hoef ik dan niks aan mijn afstelling te veranderen en dan heb ik meer vermogen? Als ik het zo goed lees?
5 september 2023 om 08:58 #821611Nee je zou een iets grotere sproeier moeten hebben om de afstelling weer goed te krijgen. Of hij meer vermogen krijgt is maar de vraag omdat Ethanol een lagere clorische waarde (Energie) heeft. Maar probeer het maar. Op E10 loopt hij koeler omdat Ethanol een koelende werking heeft.
Het kan zijn dat je meer brandstof gaat verbruiken.
Omdat Ethanol water aan trekt heb je meer kans op roest in de tank en Ethanol bederft veel sneller. Al na drie maanden!Je moet het eigenlijk alleen gebruiken als je je brommer dagelijks gebruikt.
Tis echt troep.5 september 2023 om 09:49 #821616Je kan ook de ethanol eruit “wassen” door water bij de benzine te doen, goed schudden, en dan een dag of zo laten staan, benzine drijft dan op het water, water aftappen en de benzine is ethanolvrij 🙂
Ik kan hier bij de Shell (nog) V-Power Race met octaan 100 kopen, zonder zooi erin. Als dat verdwijnt bouw ik wel een wasmachine voor de benzine 🙂6 september 2023 om 11:26 #821639Interessante info hier!
Ik wil persoonlijk nooit een risico nemen, ik pak gewoon Castrol voor alles.
Zeker als je je brommer voor de hobby gebruikt is het verschil in kosten toch minimaal, en op het moment dat je technische problemen krijgt is smering toch het eerste dat ik uit wil sluiten.
Wat ik me wel afvraag, ik bestel meestal meerdere flessen olie tegelijk en die staan dan best een tijd op voorraad hier.
In hoeverre is een fles olie houdbaar?
7 september 2023 om 21:28 #821664Je kan ook de ethanol eruit “wassen” door water bij de benzine te doen, goed schudden, en dan een dag of zo laten staan, benzine drijft dan op het water, water aftappen en de benzine is ethanolvrij. Ik kan hier bij de Shell (nog) V-Power Race met octaan 100 kopen, zonder zooi erin. Als dat verdwijnt bouw ik wel een wasmachine voor de benzine
Ja ik had gezien dat het nog wel te koop was bij de shell, maar ja dat is ook weer extra duur.
Ik vind het wel een goed idee van de wasmachine ik doe mee hahaha. Maar hoe doe je dat nou precies met het water aftappen etc? En heeft dat wel voordelen om op pure benzine te rijden zoals een betere verbranding of meer vermogen of maakt het niet echt verschil?
En hoeveel water moet er op een liter benzine als je het wilt “reinigen” van ethanol om het zo maar te noemenIk heb er er wat in verdiept en ik snap nu wel wat zeven ook al zei, die ethanol is echt rommel. Het is eigelijk alleen maar slecht voor onze brommertjes vooral de e10
7 september 2023 om 21:29 #821665Interessante info hier! Ik wil persoonlijk nooit een risico nemen, ik pak gewoon Castrol voor alles. Zeker als je je brommer voor de hobby gebruikt is het verschil in kosten toch minimaal, en op het moment dat je technische problemen krijgt is smering toch het eerste dat ik uit wil sluiten. Wat ik me wel afvraag, ik bestel meestal meerdere flessen olie tegelijk en die staan dan best een tijd op voorraad hier. In hoeverre is een fles olie houdbaar?
Dat licht eraan of je full syntetische olie hebt of half syntetisch.
Full synthetische olie kan wel eventjes staan. Maar hoe lang precies dat weet ik zo ook niet
8 september 2023 om 09:41 #821672Een gesloten fles kan wel 10 jaar mee.Maar ik zou niet voor meer dan voor 2 jaar inkopen.Dan zit je altijd goed. Een geopende fles is wel een ander verhaal, en zeker als je hem zonder dop laat staan.
Plantaardige race olie zoals de 747 kan je maar beter kopen ergens waar het niet lang op de plank gestaan heeft. Dat gaat maar 2 jaar mee en hoe verser hoe beter.Om nog maar eens terug te komen op de E10.
Ik heb net mijn motor af na een half jaartje pimpen.

Voor dat ik er aan begon heb ik eerst getest of hij liep.
De E10 die in de votterbak zat was dus een halfjaar oud.
Ik wilde hen van de week voor het eerst starten maar dat lukte niet. Dus even de oude benzine uit de votterbak laten lopen en Hoppa hij startte perfect.Dit om maar even aan te geven dat het toch wel uitmaakt wat je tankt.
8 september 2023 om 12:30 #821677Vlotterbakje aftappen vóór de bijv. winterstop. Tank vol, ja ook met E10 kan dat gewoon.
Na 5 maanden, even schudden met de motor(tank) kraan open en rijden maar.
Ik heb nooit problemen met E10. Alles moet wel altijd schoon zijn natuurlijk.
Maar dat hoort wat mij betreft ook bij het onderhoud.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.14 september 2023 om 11:10 #821728Gisteren bij windstil weer een beetje door de tuin lopen crossen met een ciao met die Shell olie, en door de weersomstandigheden bleef de rook lekker hangen in de lucht. Ik ben dol op die geur 😛
Doet me altijd ook een beetje denken aan van die kleine radiografisch bestuurbare nitro autootjes. Hele specifieke lucht, de kenners hier weten vast wel wat ik bedoel en zullen ook genieten 😀 -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.