Home › Forums › Algemeen › Overige algemeen › Beste 2 takt olie
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 6 maanden geleden door Shark.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
28 augustus 2023 om 18:45 #821486
Hoii iedereen!
Ik had even een snel vraagje wat betreft 2 takt olie.
Wat is tegenwoordig de beste 2 takt olie voor oudere brommertjes zoals mijn citta. Waar doen ze het het beste op en wat beschermt het meest zodat je geen warmlopen of wat dan ook krijgt.
Ik gebruik nu de hp ultra van stihl maar op internet lees ik dat voor brommers de castrol power RS 2 takt olie full syntetisch het beste olie is.Wat is jullie mening en ervaring daarover??
Vriendlijke groet
Mikewij hebben gelukkig nog een mengsmering pomp bij ons in het dorp dus ik gebruik die eigenlijk altijd loopt mijn cittatje prima op..
in het verleden ook wel de motomix van stihl erin gegooid deed het ook prima, tja de castrol ruikt kwa 2-takt geur wel het lekkerst vindt ik 😀
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.Die castrol power RS 2 takt olie is een goede olie voor in de ciao.
Maar met wat goedkopere olie krijg je ook geen vastloper.
Dat wordt meer veroorzaakt door een te kleine sproeier, een slechte conditie van de motor. Water dat door de carburateur naar binnen komt.( waardoor de smering weg valt) Onvoldoende koeling (geen koelkap gemonteerd) En soms ook door een dicht zittende uitlaat.Of door een diepe plas rijden zodat je cilinder plotseling afkoelt.Pas als je een echt snelle setup hebt dan is het raadzaam om race oliën te gebruiken.
Deze zijn echter wel heel duur voor dagelijks gebruik.
De echte goede race oliën houden je motor koeler, schoner en soms rijd je brommer zelfs iets harder.
En…ze ruiken lekker.Heb je een goed afgestelde dr43mm of iets dergelijks en je rijd elenlange stukken volgas rond de 70-80 km per uur dan kan het gemoeds rust geven race olie te gebruiken.
Maar mijn ervaring is dat dat ook prima kan met benzine uit de pomp.Zelf gebruik ik bij al mijn brommertjes ( originele setup ) de tweetakt olie van de Action.
Daar doen ze het al jaren prima op met nagenoeg geen vervuiling of aanslag.
4 eurie voor een liter.Vroeger in mijn tienertijd altijd veel geëxperimenteerd met zelf mengsmering maken.
Van nieuwe motorolie, oude motorolie, slaolie, zonnebloemolie…
Puch, Yamaha, Tomos en Mobylette bleven er prima op rijden.
Bij de slaolie en zonnebloemolie rook het alleen alsof er een oliebollenkraam door de straat kwam sjeezen, iets meer roken, maar het deed wat het moest doen: smeren.Natuurlijk oude tijden, de motorolie van de Action vind ik prima genoeg.
Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...31 augustus 2023 om 01:00 #821539.
31 augustus 2023 om 01:05 #821542Ik wou net wat plaatsen maar ik kon het niet verzenden, ik kreeg een error. Ik wou even proberen of een punt wel wou. Ik ga kijken waar dit aan ligt
Edit: het lag aan de smileys
31 augustus 2023 om 01:07 #821543Dan doen we het voor de geur zoals bram0vitz en zeven beide zeiden :-b De castrol power rc is voor mij wel goedkoper dan de stihl hp ultra. Voor de stihl betaal ik €24,00 voor 1 liter en voor de castrol power rs bij jmpb betaal ik €20,00 Met verzending en zonder verzending €12,99 geloof ik dus een stuk goedkoper. Dan is de keuze voor mij makkelijk haha.
En als ik dan ooit sneller wil dan heb ik al de goede olie en het kan nooit geen kwaad om wat betere olie te hebben geloof ik.Maar iniedergeval bedankt voor de info en jullie wijsheid mannen! En Ries Maas bedankt voor het leuke en grappig verhaaltje uit de goeie oude tijd….. wat mis ik dat zeg.31 augustus 2023 om 09:03 #821546Als je voor de geur gaat dan heb je niet veel aan de rs.
Dan moet je deze hebben:
https://www.jmpbonderdelen.nl/castrol-a747-olie-race-1-liter.html
De Denicol syn100 2stroke oil ruikt ook heel lekker.
(En is zo,n beetje de beste race olie die er is) https://www.youtube.com/watch?v=pWdd6_ZxX8cMaar je kan ook een dopje Castor olie bij Action olie mengen. Dat ruikt net zo lekker.
Castor olie | Cosmetica (Biologisch & Koudgeperst)
Castor olie is plantaardig. Vroeger werden daar race motoren mee gesmeerd. Ik meen dat De 747 van castrol bijna pure castor olie is met wat toevoeg middelen.
Smering (=Dure of race olie is beter)!
Tsja, dat zit vaak ook tussen je oren hè.
Dure (merk)olie is ieder geval niet slecht.
Maar dat kan wel als je de verkeerde pakt.
Nou moet je wel goed smeren natuurlijk, maar wel normaal.
We zijn geen kettingzaag of wedstrijdkartblok.
Al die 1:20 1:25 1:40 verhalen de deur uit gooien wat mij betreft.
Veel te vet. Roken, stinken, vette uitlaten, drap onder je cilinder vandaan.
Dat moet je niet zien bij je brommertje. Dat betekend al dat er iets
niet goed zit.Meng 1:50
Bij std brommertje dat 40 rijdt kan je makkelijk naar 1:60-70.
Zorg, hoe je set up ook is voor een droge bruine bougie.De meeste(zo niet alle)vast en warmlopers komen door en/of een combinatie van,
-Niet of verkeerd inrijden van je blokje na vervangen van onderdelen.
-Preparatie van het blok niet goed of niet gedaan.(monteren, hup rijden)
-Verkeerde bougie.
-Te rijk of te arm mengsel.
-Ontstekingstijdstip.
-Te veel, te weinig koeling.
-Onderhoud.Vlampunt.
Als je op je Ciao 60-70 km/u rijdt met remtrommeltjes van 9cm, een expansie-
uitlaat alsof je een crossmotor bent, dan waan je jezelf al alsof je een racemotor bent.
Daar moet raceolie in! Fout.
Het vlampunt van allerlei tweetaktolieën varieërt van 75gr C(er zijn zelfs van minder)
tot wel ruim over de 250gr C, meng jij nou die laatste in je Ciao die net aan 70km/u
pakt dan kan je het resultaat wel raden denk ik.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.31 augustus 2023 om 12:56 #821555Dat is mooie en duidelijke info. Mijn citta rijd nu 50, Dus niet al te snel maar een mooie snelheid.
Ik heb de castrol power rs besteld, ik hoorde dat dat wel een goede was. Is dit wel goed voor mijn setup en snelheid of misschien iets te veel van het goede?Mijn bougie is nog wat aan de zwarte kant maar daar ben ik mee bezig om de sproeier maat wat naar beneden te krijgen en dan kijken hoe de bougie is na een lang stuk rijden. Ik zal er voor zorgen dat die mooi koffie bruin is met een beetje melk.
31 augustus 2023 om 16:57 #821559Vervuiling(roet, kool, creosoot) van onverbrande olie achter de zuigerveren
is geheid warm en/of vastlopers. Dit verergerd zeker door een te rijk mengsel.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.31 augustus 2023 om 23:55 #821565Ben ik dan de enige die de tweetakt olie van de Action gebruikt? Vast niet toch?
Zowel de Si, de Ciao-mix als de Citta rijden er al enkele jaren prima op, de bougie is altijd op mooie koffiebruine kleur.
Nagenoeg geen vervuiling in cilinder/ zuiger en uitlaatpoort…Twee neven van me werken op de petrochemie op de Moerdijk. ( bij diverse bedrijven )
Niemand die meer verstand van olie en brandstoffen heeft denk je dan. Daar wordt het geproduceerd volgens strenge normen.
Kortom was hun boodschap, er zit nagenoeg ( nihil) verschil in oliesoorten.
Het zit tussen de oren van mensen die denken dat een liter olie van 25 euro per liter beter is als 5 euro olie bij de bouwmarkt voor 12,50.
Plak er een sticker van een duur merk op en mensen gaan er prat op, bla bla stukken beter als goedkope rommel….
Pure bullshit!Natuurlijk zullen er altijd betweters zijn die anders beweren.
Ik gok dat degene die het produceren, in verschillende laboratoria het ontwikkelen en langdurig uitgebreid testen het wel het beste weten…Tweetakt motoren zijn geen high-tech machines, die lopen op alles, zolang je maar smeert was hun antwoord.
In de racerij en autosport gaat het soort olie een belangrijkere rol spelen.Eigenlijk sluit hun antwoord dan wel aan met wat ik vroeger vaak zat geprobeerd heb, kijken tot hoe ver ik kon gaan met slaolie, zonnebloemolie, oude en gore zwarte oude motorolie als meng-olie.
Sommige stonken, maar het liep niet vast. Het bleef rijden.Waar ik wél rekening mee hou is de kwaliteit van de benzine ( E10 of E5 )
( In Belgie bevat E5 meestal 0 procent ethanol )De tweetakt motor bestaat om en nabij de 130 jaar inmiddels.
Kwaliteit van de benzine en ook de olie heeft in die jaren ( eerste en tweede wereldoorlog) altijd onder druk gestaan, soms was de kwaliteit ronduit beroerd! Je duvelde er in wat er voor handen was.
Ook de Solex, waardeloze benzine en matige olie? Hij reed er op.
Men had niet anders.
De brandstoffen zijn zuiverder geworden, het principe van de tweetakt motor niet!Ik zie om bovenstaande redenen dan ook geen enkele reden om bijvoorbeeld 25 euro per liter ( ipv 3,99 euro) neer te tellen voor een liter tweetaktolie.
Wellicht zijn er hier forumleden die mij kunnen overtuigen dan dat wat mijn neven beweren die laborant zijn in verschillende bedrijven in de petrochemie op Moerdijk?
Stukje nostalgie, geniet er van, zo lang het nog kan...1 september 2023 om 08:55 #821567Je hebt gelijk als je zegt dat action olie prima is voor onze brommertjes.
Maar als je met een malossie 4p mp one blokje rijd dat tegen de honderd loopt dan, zou ik toch maar een race olie pakken.Meng maar eens Action olie door de benzine van je kart die 25.000 toeren per minuut draait, en rij een paar rondjes. maar dan moet je daarna wel even met je neven bellen of ze je nieuwe zuiger en cilindervoering willen betalen.
Met race olie blijft je koelwater zo,n 5 graden koeler als je waterkoeling hebt. Dat zegt toch wel iets dacht ik zo.
Ik daag je uit eens een week zelf te mengen met alleen zonnebloemolie door je benzine.
Toen ik 14 was heb ik dat namelijk wel eens geprobeerd. En ik weet dus wat er dan met je blokje gebeurt.Vroeger mengden sommige benzine pomp houders afgewerkte olie door de benzine voor brommers.
Daar kwam je ook niet ver mee omdat je dan constant pareltjes had tussen de elektrode van de bougie.Je zegt de brand stoffen zijn zuiverder geworden. Dat is niet zo. De benzine is slechter dan we ooit gehad hebben. Etanol brand heel schoon maar het overige deel van de benzine niet. De benzine walmt veel meer dan vroeger. En vraag maar eens na bij de scooter dealers. Hoeveel problemen zij hebben met brandstof gerelateerde klachten sinds de Etanol brandstoffen hun intrede hebben gedaan.
Kijk maar eens in de uitlaten van auto,s die zijn allemaal zwart en voor de invoering van Etanol waren zijn grijs van kleur.4 september 2023 om 11:53 #821598De beste olie, dat hangt inderdaad af van de toepassing.
Benzine is schraler dan ooit. Geen lood, daarna geen zwavel, toen ethanol erbij.
Bij de direct ingespoten brandstofmotoren van o.a. Volkswagen zie je vaak minder problemen als de eigenaar premium-benzine tankt (o.a. geen ethanol)Voor onze brommers komt het wat minder nauw over het algemeen. De intervallen van zuigers, krukaslagers etc zijn zo kort dat olie niet eens echt een grote rol speelt.
De olie moet smeren, en mag niet teveel roetaanslag veroorzaken. Een vastzittende zuigerveer of verstopte uitlaat(poort) komt vaker voor bij minerale of half-synthetische olie. Volsyntheet is bijna altijd goed. Je moet wel even opletten dat de olie ook stabiel blijft als je een tijdje niet rijdt en onder welke weersomstandigheden er wordt gereden. Ik heb zelf lang met asloze buitenboordmotorenolie gereden. Dat leek wel zuigerpoetsmiddel, echt brandschoon. Maar de jongens uit de buurt die echt veel toeren draaide kregen toch problemen.In principe zou je dus kunnen zeggen dat de jongens van Moerdijk gelijk hebben, tenzij je echt veel vraagt van de motor.
Ja en dan heb je natuurlijk nog de factor prijs. Ik ben helemaal happy met mijn Shell Advance Ultra 2T. Lekker dun (dat is fijn als je de laatste druppels moet laten uitlekken bij het mengen), mengt goed, ruikt lekker, rookt niet, en is goedkoop.Bovendien scheelt het een paar eurie per fles en ach, voor het stukje gemoedsrust ben ik bereid dat verschil te betalen 🙂
5 september 2023 om 00:30 #821607Bedankt voor alle info het heeft me best wel geholpen en wijzer gemaakt natuurlijk. En alle persoonlijke verhalen zijn altijd leuk om te lezen!
Ik denk dat mijn citta’tje vast wel blij wordt van de vol syntetische castrol power rs. Nou is het niet echt een race monster natuurlijk met z’n 50 cc die net de 50 haalt met de juiste setup maar alsnog.
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen e10 of race fuel in hun citta gooien inplaats van de gebruikelijke e5. Zit daar daadwerkelijk veel verschil in de prestatie van andere benzine of is er geen voordeel van e10 of race benzine op een 50cc?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.