Vespa-Ciao.NL
:: Best geschikte 15mm carb.

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Best geschikte 15mm carb.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

AA-T
    Topic starter

Hallo luitjes,

Momenteel ben ik in bezit van een std kickblok waarvan het spruitstuk dusdanig is afgesleten dat de carburateur niet meer klemmend is te krijgen.
      Nu ben ik een beetje aan het meten en rekenen geweest en tot het besluit gekomen er een 15mm carburateur op te willen monteren.

Als ik het goed heb, staat in het Grahem bell. tunings boek, dat het inlaatvlak 15% groter moet zijn als het oppervlakte van de carburateur?
      Na te hebben gemeten en een beetje rekenwerk kwam ik er achter dat de inlaat van een std kickblok precies aan de eis van 115% voldoet ten opzichte van een 13.13 carb (natuurlijk wel even het spruitstukje opboren).
      Het oppervlak kan ik dusdanig vergroten dat ik op het inlaatvlakje overal ongeveer 2mm over hou.
      Op dit moment is het inlaatvlakje ook precies 115% ten opzichte van een 15mm carb.

Na een beetje research ontdekte ik dat de meeste 15mm carburateurs een aansluitings-diameter hebben van 18mm.
      Ik heb 19mm aan “vlees” om het nieuwe spruitstuk in vast te zetten, krap dus, maar het moet wel lukken.
      Het spruitstuk moet waarschijnlijk onder een hoek/bocht komen. Of heeft er nog iemand een geniaal idee qua montage?

Het carter wordt gekotterd en er komt een 46 polini op.
      Nu dus mijn vraag; welke 15mm carburateur is volgens jullie het best geschikt?
      Ik heb al een paar kanshebbers, maar wellicht weten jullie een betere/kleinere.
      Ik hoop in ieder geval dat jullie me kunnen helpen in mijn keuze.
      En mocht iemand nog iets moois hebben liggen, laat het dan gelijk even weten 🙂

Dell’orto 15mm carb:

Bing 15mm carb:

En voor mij een onbekende eendin de bijt maar misschien heel geschikt, iemand die hem kent?
      Merk “Encarwi”, voor meer foto’s; http://www.mijnalbum.nl/Album=K763IL4Y

Martino
      Moderator

Het verhaal van Graham Bell is misschien wat achterhaalt. Tegenwoordig zijn bijvoorbeeld de meeste sprintscooter uitgerust met een conisch of nog beter megafoon inlaat. keljes op carbs. etc. ook de afstand/lengte van de inlaat is belangrijk en eigenlijk is het kort door de bocht de bedoeling dat wat je met de uitlaat doet aanzuigen omgekeerd met de inlaat laat gebeuren.

Alle carburateurs die jij hebt gepost zijn zo te zien zonder luchtstelschroef. Ik denk dat voor het afstellen het toch wel makkelijker is bij een groetere carb om deze er op te hebben. Ik ken uit mijn hoofd alleen het merk Amal die dit heeft voor de 15mm carb, maar kan zo ff niet een plaatje ervan vinden. Hert is er sowieso een die je niet veel meer ziet en ook de gebruikelijke sproeier hierin zijn anders.

Houdt ook rekening met de plaats van de stelschroeven het is wel makkelijk als je hem kan afstellen door je brug heen. Dus zal ik voor een versie kiezen die ze heeft aan de rechterkant van de carb. gezien vanaf de luchtfilterkant.

hansieb
        Moderator

Verplaatst naar opvoeren voor gevorderden.

AA-T
          Topic starter

@ Hans; bedankt, zo kan iedereen tenminste reageren.

En nog even namens tnerual aangezien hij het zo net niet kon posten:

deze carb komt van een flandria A 37 ofzo, klein oud brommertje..

Bedankt, merk inderdaad dat ze erg oud zijn, en nauwelijks te vinden, helaas dus geen optie..

@ Maarten:
            Zo, jij bent snel pro acces geworden 😛
            Aangezien je ongeveer het zelfde verhaal hier heb gepost als in je pm, zal ik mijn reactie ook in dit topic ook even ongeveer herhalen zodat mensen ook hierop kunnen reageren.

Een conische inlaat zou leuk en aardig wezen, maar ben bang dat het moeilijk is te realiseren.
            Het nieuwe spruitstuk zal waarschijnlijk in een kleine bocht komen te staan omdat de carburateur anders niet past, een dergelijke bocht conisch maken van binnen wordt mij te tricky.
            Ook al zou het waarschijnlijk weinig/geen effect hebben op een 15mm, als ik de mogelijkheid heb, laat ik wel een mooi kelkje voor de carburateur draaien.

Heb zo net gelijk even gezocht naar de genoemde amal carburateurs, en het lijken inderdaad hele mooie carburateurs te zijn. Helaas zijn ze per 1 februari met de productie van carburateurs voor snor/bromfietsen gestopt en worden ze steeds schaarser.
            Maarja, dat geef je ook al wel een beetje aan.
            Alsnog twijfel ik of dit echt een geschikte carburateur is, op de foto’s die ik zie, komt hij nog al breed over terwijl ik eigenlijk een zo smal mogelijke carburateur moet hebben. Of valt dit in het echt heel erg mee?

Met de stelschroeven houd ik inderdaad rekening, de 15mm van dell’orto is dezelfde als gebruikt wordt bij een tomos/puch en heeft de stelschroeven ook al op de juiste plek zitten. (Alleen het benzineslangetje moet even over het blok heen.)

Martino
            Moderator

Hier een aantal foto’s van de Amal die ik bedoel. Dit is wel een 16mm versie. En komt ooit nog eens op een SE
              Hier zie je de stelschroeven met choke.

benzinekraantje wat ook te draaien is voor gewenste stand.

En hier heb je een idee van de dikte die heel erg mee valt.

leuk detail is dat je de vlotterbak er in zijn geheel kan afschroeven zodat je snel en makkelijk je sproeier kan veranderen.

AA-T
              Topic starter

Dat is wel een heel ander model als ik de hele tijd vond.
                Ik heb dan wel continu gezocht op 15mm, maar als ik deze in dezelfde versie/maat kan krijgen als die van jou, zou het echt heel mooi moeten passen volgens mij.

Hier nog even een voorbeeld van het model dat ik de hele tijd vond, je snapt wel waarom ik dacht dat deze veel te dik zou zijn..

Martino
                Moderator

Ja idd dat zijn hele andere carburateurs. Die van mij is ook al een vrij oude. Oude serie. vandaar dat ik ook zei dat ze lastig zijn te vinden. Dit soort carbs. moet je eigenlijk eens op een sloop tegen het lijf lopen of heel misschien ergens op mp. momenteel al weer een tijdje op JMPB maar wel een linkse versie.

AA-T
                  Topic starter

Ja de Bing (replica) inderdaad, heb al wel gelezen dat de replica hiervan erg slecht is af te stellen.
                    Als het de Bing wordt zal het dus wel een originele worden.
                    Nadeel is de positie van de stelschroeven weer.
                    Ben ook niet echt dol op de luchtinlaat, al zou het prima functioneren.

Wat dat betreft staat de 15mm dell’orto nog steeds aan top.
                    Kan je hier trouwens ook zo’n dergelijk filter op plaatsen?

Ik ga sowieso eens rondvragen naar het oude model van de amal carburateur.
                    Kun je er nog wel steeds makkelijk; sproeiers, pakkingen, en dergelijke voor krijgen?

Martino
                    Moderator

Haha ik heb nog nooit goed gezocht naar losse onderdelen ervan, maar ben ze ook nog niet tegen gekomen dus dat zal ook wel een opgave zijn. Misschien zit hier nog wat tussen 1977mopeds. die malossi of dakar bijvoorbeeld. zijn wel prijzig ook ivm de bezorgkosten.

Wat betreft die grote schuimfilters is alles mogelijk je moet gewoon een goed rubber erbij pakken. Bij scooter en minibikeshop kan je wel een heel mooie van ik dacht Metrakit krijgen. Gerarduz heeft zoiets gehaald. en past ook nog eens in je brug.

AA-T
                      Topic starter

Tsjah, wat dat betreft zal het niet veel goedkoper zijn als een carburateurtje hier in Nederland te bestellen.
                        Ik ga nog even flink m’n brein kraken vanavond

hansieb
                        Moderator

Momenteel ben ik in bezit van een std kickblok waarvan het spruitstuk dusdanig is afgesleten dat de carburateur niet meer klemmend is te krijgen.

Wat ook gewoon kan en minder kost is ->

Laatst een blok in elkaar gezet voor Ritze, bleek gisteren bij montage dat het inlaatspruitstuk was afgesleten oid.
                          Normaal zijn ze 16mm, deze was nog maar +/- 15mm 🙁

Dus dan zit er nog maar één ding op; draaien, draaien, draaien!

Ik heb dus een messing busje gemaakt dat strak in de carburateur past, en net niet om het inlaatspruitstuk past.
                          Dat heb ik warm gestookt en op de inlaat getikt. Muurvast dus :thumb
                          Het busje vangt de speling op en de kunststof bus, die normaal in de carburateur zit, komt te vervallen.
                          Lijkt me netjes opgelost 🙂

Moeilijk doen als het makkelijk kan alrik…

Javad
                          Donateur

Dat is en 12.10 carb Hans, dat lukt niet met een 15mm die moet er schuin op want die is dikker.
                            Maar wel leuk bedacht.

Edit by hans: Doel er meer op dat hij gewoon een messing busje kan laten draaien en een gewone carb (13mm) kan monteren. (i.v.m. het uitgelubberde inlaatje)

<3 Thunderstone
                            Check mijn perso!

AA-T
                            Topic starter

I know hans.. Heb het er ook al eerder met je over gehad en je had me de foto’s ook al laten zien..
                              Dit blok heb ik op dit moment gewoon over en aangezien het spruitstuk af is, leent dit blok zich ideaal om zoiets dergelijks uit te proberen.
                              Als het fout gaat heb ik in mijn ogen niks verpest, maar als het lukt heb ik hopelijk een heel leuk blok.

Javad
                              Donateur

Javad :
                                Dat is en 12.10 carb Hans, dat lukt niet met een 15mm die moet er schuin op want die is dikker.
                                Maar wel leuk bedacht.

Edit by hans: Doel er meer op dat hij gewoon een messing busje kan laten draaien en een gewone carb (13mm) kan monteren. (i.v.m. het uitgelubberde inlaatje)

Ok Hans :thumb

<3 Thunderstone
                                Check mijn perso!

VeldMuijz
                                Bijdrager

Ik vond een oude SHA carb in me kast die ik al een hele tijd geleden op een rommelmarkt heb gekocht, een 15mm wel te verstaan.
                                  Zit nu ook te kijken om deze het best op een SE te krijgen aangezien het spruitstuk er niet voor gemaakt is.
                                  Ik zag dat iemand hier op het forum een busje had gedraaid en zo een plaatje van de SE inlaat op had gelast.

Is dat niet wat voor je?
                                  Kun je gewoon de 15mm SHA pakken, daar is alles voor te krijgen enzovoorts. Ik ben dit wel van plan, nu nog iemand die het voor me kan maken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.