:: Berekenen overbrenging?
-

Anoniem
Ik wil graag berekenen wat de uiteindelijke overbrenging is tussen krukas rotatie en achterwiel rotatie. En dan wil dit berekening van verschillende overbrengingen. Bromklok met 70 poelie en bijvoorbeeld 100mm met malossi voorvario of 90mm met polini voorvario. Heeft iemand een idee hoe je dit kan aanpakken? Wat ik dan bedoel met vario overbrenging is de overbrenging als de vario volledig is uitgevarieerd.
Inclusief brom/snor overbrenging?
gewoon keiken als je wiel 1x ronddraait hoevaak je krukas op enneer gaat
als je een loop stand hebt daarop zetten, je wiel een 1x rond laten gaan en luisteren hoeveell slagen hij maakt!

Geert (H) Ciao
@SpeedDemon: ja ik wil de totale overbrenging weten.
@vercoelen: wat ik bedoel is, stel je hebt een bromklok met poelie 70 en je draait 5000 en je hebt een malossi voorvario met 100mm schijven en 10,5 varioklok en je draait 6000 toeren. Als je dan de juiste overbrenging weet kan je berekenen wat sneller gaat. Dus dan kan je ook berekenen wat voor snelheidsvoordeel 90mm schijven geeft ten opzichte van 100mm of malossi voorvario ten opzichte van polini voorvario of pinasco ect. Andersom kan je dan ook berekenen hoeveel toeren je draait bij een bepaalde snelheid als je overbrenging maar bekent is

Geert (H) Ciao
Ja in principe is dit wat ik zoek;) bedankt. Nu moet ik alleen nog een paar dingetjes weten. Hoe diep ligt je snaar bij 100mm schijven en bij 90mm schijven en wat is de uitgevarieerde diameter van polini speedcontrol en malossi multivar? Of hoe kan ik dit zelf berekenen
RiPeBijdrager
Dat is allemaal vrij lastig te bepalen, en het verschilt ook per brommer omdat je je blok kunt verschuiven. Dus je zou het zelf op moeten meten.

Geert (H) Ciao
V-snaar grootte heeft geen invloed op overbrenging. En hoe zou je het meten? De diameter bij de koppeling en de binnen diameter van de poelie zijn van belang denk ik.
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.