Vespa-Ciao.NL
:: Begrenzer op cp vervanger

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Begrenzer op cp vervanger

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

goedguus
    Topic starter

Bij een electronische ontsteking gebruik je voor de begrenzer een condensator die zeg maar stroom weg haalt van het blok. Dit werkt omdat het electronisch ontstoken wordt en niet mechanisch zoals bij contact punten.
      Nu bij de cp vervangers heb je in principe niks mechanisch meer maar is het ook electronisch ontstoken..
      Zou het nu dus ook mogelijk zijn om daar dezelfde begrenzer op te maken op dezelfde manier?

Zou het wel interessant vinden als iemand dit zou uit kunnen proberen.. of iemand die het al geprobeerd heeft of de theorie omver kan blazen.

RiPe
      Bijdrager

Ik denk dat dat niet gaat werken, er zit nog wel een groot verschil tussen elec. en cp-vervanger. Omdat een cdi echt ‘berekent’ wanneer de vonk over moet springen. En een cp vervanger is eigenlijk een schakelaar die schakelt als er een bepaalde spanning ontstaat die afhangt van de stand van je vliegwiel.
        Met een condensator haal je niet echt stroom weg, maar vlak je het signaal af waardoor de vonk vertraagt volgens mij. Dan krijg je na-ontsteking en dat begrenst.
        Bij een cp-vervanger hangt het allemaal af van de stand van het vliegwiel dus ik denk dat je dat niet met een schakeling kunt vertragen.

ritze
        Bijdrager

probeer het gewoon 😀 je weet maar nooit.
          cdi is toch iets van pulse, en punt is in 1 keer spanning ontladen ofnie?

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
          Link naar Mijn collectie / Projecten.
        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.