Home › Forums › Techniek › Framedelen › Balhoofd speling
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 5 maanden geleden door toughgal112.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 oktober 2012 om 19:10 #167234
Hallo ik had veel speling in mijn balhoofd aan de bovenkant,
dus ik had vandaag voor 16 euro een balhoofd setje bij de scooter zaak gekocht,
en alles wat ik er al op had zat er nog goed uit behalve de lager dus ik verwisselde de lager en nu stuurt hij perfect maar der zit nog een klein beetje speling dat je bijna niet kan zien op is dat erg ?9 oktober 2012 om 19:41 #175271nee dat kan geen kwaad heb ik ook maakt volgens mij niks uit.
gasse met die bak9 oktober 2012 om 19:48 #175272maar als ik ga afremmen voel ik hem heen en weer gaan
10 oktober 2012 om 08:49 #173560Dat kan zeker kwaad. Op de lange duur zal je balhoofd uitslijten en krijg je de speling en nooit meer uit. Daarnaast komt er zo veel meer stres op je vork en frame te staan, omdat die de klappen steeds moeten opvangen bij het balhoofd. Gevolg -> gebroken vork of gescheurd balhoofd.
Beter is om het nu allemaal goed aan te draaien zodat het soepel loopt maar zonder speling is. Dus eerst de onderste moer vastdraaien, en dan de bovenste meer als contra gebruiken.
Succes!10 oktober 2012 om 10:30 #174447maar ik heb aan de onderkant geen speling aleen boven
waarom moet ik onder dan aandraaien ?10 oktober 2012 om 10:43 #174444Ik lees in je pm iets over een kroonstuk, dus ik neem aan dat je een citta rijd? Ik ging er namelijk van uit dat je een vespa ciao had.
Om het balhoofd van de citta speling loos te krijgen, draai je de moer onder je bovenste kroonstuk vast. Vast genoeg zodat hij soepel draait, maar geen speling heeft. Daarna je bovenste kroonstuk erop en draai je de bovenste moer vast. That’s it.10 oktober 2012 om 10:45 #168931de onderste gekartelde dikke ring die je hebt bij de citta even wat vaster draaien en dan ook gewoon de moer boven een tikkie mee draaien en klaar.
10 oktober 2012 om 11:18 #174348Bedankt :D,
ik heb nu een heeeel klein beetje speling nog maar dat kan je niet zien aleen als je je vinger er tussen doet en beetje naar voren en naar agteren gaat met voor rem in voel je het een klein beetje maar dat is volgens mij niet erg hij beweegt 1 millimeter ofzo10 oktober 2012 om 11:38 #174349Je moet het natuurlijk zelf weten, maar als ik jou was zou ik hem even goed afstellen Als je speling hebt word ie langzaam groter. zo veel moeite is het niet, en ook met 1 mm speling gaat mijn verhaal van hierboven op.
10 oktober 2012 om 13:35 #174496ok maar hoe haal ik die oude balhoofd ringen ofzo die aan het frame vast zitten waar een lager op komt en dan die dop hoe haal ik dat van me frame om de nieuwe erin te zetten ze willen niet los :S
10 oktober 2012 om 14:09 #174510Nog eens, maar dan duidelijk en met interpunctie. Ik snap echt niet wat je precies bedoelt.
10 oktober 2012 om 16:22 #174222Kijk goed naar de onderstaande foto’s: ik leg uit van onder naar boven.

1. kroonstuk met de ring waar de kogels op komen (dus niet de gene waar de kogels in vallen, want dat is model voor de vespa ciao, en die balhoofdset past niet op de citta. ongeacht dat er citta/ciao op de verpakking staat.)
2.kogelring
3.ring wat op de kogels valt (de model dat dus weer in je frame moet worden geslagen/geperst)
4.ring dat ook weer in je frame moet (zelfde uitvoering als die op je onderste kroonstuk maar dan met de verlende gedeelte voor in je frame)
5.kogelring
6.moer wat weer over je kogels valt en tevens moet worden vast gedraaid (denk erom dat het net vast moet zodat je stuur net lekker genoeg draaid maar ook net geen speling vertoond)
7.opvulring
8.Kroonstuk stuurgedeelte.
9.dopmoerHet verschild soms van citta dat de opvulring soms onder de bovenste kroonstuk moet, en soms op de bovenste kroonstuk moet ivm de dopmoer die niet meer verder wil omdat ie al op zijn einde is vast gezet.
zelf ben ik van mening dat het met, of de vorken te maken heeft of de koplamp houders.
zelf zou ik gewoon alles hergebruiken van de citta op de kogels en de ringen waar de kogels op vallen na dan.
Als ze niet te erg ingesleten zijn. anders even 2e hands zoeken.ik heb voor de citta op de foto’s, mijn eigen balhoofdset met de nieuwe kogels en ringen waar die op vallen hergebruikt.
Die met de gekartelde gedeeltes zijn qua omtrek te groot en passen dus niet omdat ze dan tegen je stuurslot gedeelte komen. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.