Na het afdraaien van mijn vliegwiel zijn er balanceer gaatjes verdwenen. Dit heeft bij mijn vliegwiel geen voelbaar verschil gemaakt.
Sterker nog ik heb het idee dat hij minder trilt. Dus echt nodig vond ik het bij dit vliegwiel niet. Maar sommige vliegwielen hebben wel erg veel balanceer gaatjes. Onbalans geeft extra krachten op de kruktap. En trilling is vermogens verlies. Dus goed uitbalanceren is voor echt hele snelle setups die extreem veel toeren draaien belangrijk.
Als je de krukas wil laten uitbalanceren, dan moet je altijd ook de zuiger pistonpen lager en veren meegeven.
Opnieuw uitbalanceren hoef niet als je zuiger het zelfde weegt als de standaard zuiger!
Er van uitgaande dat de standaard zuiger perfect uitgebalanceerd is, volstaat het de helft van het gewichtsverschil van de krukwang te verwijderen of aan te brengen. zo kan een handige Harrie met een precisieweegschaal dit zelf doen.
En om het verhaal compleet te maken:
Als de wangen van de krukas enigszins ten opzichte van elkaar verdraaid zitten maakt de lange as een spindelende beweging.
De oorzaak van verdraaiing kan bijvoorbeeld een warm of vastloper zijn geweest.
Dat sommige blokjes meer trillen dan andere kan te dus maken hebben met de zuiger,vliegwiel, of de krukas.
Maar vergeet ook de koppeling niet
In Nederland moet je bij een revisiebedrijf zijn of bij een goede tuner.
Ik ben voor mezelf een balanceerapparaatje aan het maken niet echt nodig, maar ik vind het leuk om wat ik doe ook echt goed te doen.