Vespa-Ciao.NL
:: Automatische koppeling aanpassen?

Home Forums Techniek Mechanisch Automatische koppeling aanpassen?

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

mean-machine
    Topic starter

Gister gesleuteld aan een Peugeot Fox.
      Hierbij in de vario andere rolletjes geplaatst. Die trok daarna aanmerkelijk beter op.
      En dat is precies ook het probleem van mijn Ciao. Lopen doet ie goed, maar optrekken….grrrr.

Toen kreeg ik een hersenspinsel:
      Op mijn Ciao heb ik nog een ouderwetse koppeling met sleepschoentjes.
      Ja, ik weet dat die omgebouwd kan worden met een vario. Maar dan ook andere afdekkap.
      Nu vroeg ik mij af, of deze oude versie mss toch aangepast kan worden zodat bij op gang komen, het toerental van het blokje hoger blijft. Maw dan is er meer koppel beschikbaar. Vergelijkbaar met een vario.

Als ik de terugtrekveren nu eens iets strakker zou hebben, of evt gewicht wegnemen uit de brackets van de loopschoentjes. Dan zullen die minder goed aangrijpen, wat betekent dat er meer slip is, met als gevolg een hoger toerental van het blokje, met daarbij meer gewenst beschikbaar koppel.

Zijn er hier mensen die hier ooit al iets mee hebben gedaan?
      Is het überhaupt wel mogelijk? Alvast bedankt voor de reacties.

zevenenergie
      Donateur

Je kan een setje trekveertjes kopen van Polinie. De groene geven al leuk meer trekkracht en er zit ook nog bauw in. Ik boor gaatjes in de schoentjes. Tezamen met groene trekveertjes geeft dat het effect als of je met de blauwe rijd.
        Ik boor die gaatjes om de schaal te ontlasten.
        De schoentjes zijn dan lichter en de centrifugale kracht op de schaal is dan kleiner bij hoge toerentallen.

Je kan ook trekstart nemen. Dan kan je je start segmenten eruit halen. Die geven bij het optrekken de bekende “startsegmentendip”
        Ik vond het een verademing bij het optrekken.

En als je dan toch overgestapt ben op trek of kickstart koop dan bij mij een fox vario setje.

Aangeboden draaiwerk, freeswerk, kotteren ezv.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.