Vespa-Ciao.NL
:: asprientjes perso

Home Forums Perso’s Projecten asprientjes perso

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

asprientje
    Topic starter

Hallo,
      Inmiddels ben ik al een tijdje op dit forum actief. Ca. een half jaar geleden alweer heb ik een vespa SI gekocht. Ik heb daarvoor 2 scooters gehad. Het ging om het type X8rs van het merk Honda. De eerste scooter was een blauwe honda die ik voor 350 op de kop had getikt. Had nog geen lood verstand van scooters en brommers dus achteraf gezien was het nog niet zo’n hele slechte aankoop. Deze scooter ging na een paar maanden stuk. Deze kon ik bij de daeler toen wel inruilen en kreeg ik er 300 euro weer voor terug.

Dat had ik toen mooi gespeeld dacht ik. De 2e scooter was dus weer een X8rs. een zilveren dit keer. Helaas tijdens de winter 2x op mn zij gegaan vanwege gladheid die ik niet had zien aankomen.Ook gingen er veel andere onderdelen stuk, de kickstart, elektrische start sloeg door, telleraandrijver en noem maar op.

Daarop heb ik de scooter mat zwart gespoten en verkocht. In eerste instantie wilde ik geen brommer weer kopen, ik dacht ik ga sparen en doe alles op de fiets daar heb ik meer aan. Mijn oudste broertje overtuigde mij er toch van om weer een scooter te kopen. Ik ben nog wezen kijken bij een apprilia SR dat is niks geworden was een wrak Dat over mijn historie en aangekomen bij het punt, dat ik mij een vespa SI kocht. Hieronder een foto.

Op het oog ziet het brommertje er wel aardig uit. helaas was dit na een paar weken/maand niet meer het geval. Er ging van alles loszitten en hangen. Over het loslaten van de lak maar niet te spreken. Met de hand kon je het eraf wrijven.Op 021-01-2011 kocht ik mij de volgende brommer erbij, om zo mobiel te blijven en toch de kunnen sleutelen aan een van beide brommers.

motorische gedeelte van de vespa SI.
      Er zat op:
      malossi filer
      uitlaat gianelli ovale
      13/13 carburateur
      50 cc standaard cilinder
      sproeier 63
      met onbewerkte carters/inlaat etc.

De vespa SI liep niet lekker en starte zeer slecht waarop we het blokje uitelkaar hebben gehaald. Het bleek dat de cilinder niet meer te gebruiken was. Na een grondige schoonmaak heb ik mij de volgende setup gekocht:
      leovince krul
      60cc dr cilinder

Inmiddels is de vespa SI bij de coater en krijgt hij de kleurencombinatie zwart/paars(4007) met 4 spaaks velgen. Deze vind ik persoonlijk toch sportiever dan de 10 spakers die er op zaten.
      Ik heb de hele brommer totaal uit elkaar liggen. Heb elk schroefje en boutje schoon gemaakt. Het blokje ligt ook helemaal uit elkaar en daar verkoop ik enkele onderdelen. Zo ga ik het grote carter verkopen en de cilinder(incl zuiger) en vervang ik deze door een elektronische ontsteking, contactpuntjes komen dus ook vrij en ga ik naar een 50cc dr cilinder waarschijnlijk. Dan laat ik het blokje veilen.

De plannen zijn wanneer dit allemaal klaar is om de uitlaat een grote beurt te geven want die begint wat te roesten, die wil ik dan met hittebestendige lak zwart maken.
      Over de standaard zwarte zij kappen ben ik ook nog niet uit, wellicht dat ik die nog zwart ga spuiten zodat het hele geheel mooi glanst.

05-03-2011 zo ligt de brommer er nu bij, het frame e.d. ligt bij novacoat.

Op dit moment zit de brommer weer helemaal in elkaar, het blok gaat nu getuned worden door fatax en ik moet mijn voorvorken nog werkend krijgen. Ik heb nieuwe remkabels en een gaskabel besteld die moeten er nog op.

De setup wordt het volgende:

65cc mlossi
      STD elektrische carters, geveild
      inlaat 12 mm
      poulie 80
      13/13 carburateur
      malossi luchtfilter

de uitlaat is nog niet bekend.

14-04-2011:
      Fathax(hier op forum), tevens mijn broertje heeft inmiddels het blokje getuned en het loopt nu mooi. Heb wel een nieuw vliegwiel moeten kopen, omdat bij de vorige de spie bleef knappen. Ik hoop dat dat nu goed gaat. Inmiddels heb ik ook de spanningsregelaar erop gemonteerd, echter alleen de draden moet ik nu nog monteren, ook het dashboard met schakelaars moeten nog bevestigd worden. Ik wil onder andere het plaatje met teller en schakelaars nog zwart spuiten. In de toekomst wil ik de uitlaat nog gaan polijsten. Maar eerst heb ik mijn aandacht verlegd naar mijn schakelbrommer. Die lag namelijk ook uit elkaar. Het blok heef nu nieuwe lagers en is op een paar punten na bijna klaar. Daarna zal er nog veel gedaan moeten worden aan de afstelling, want de vorige eigenaar heeft dit er erg bij laten zitten. Voor degenen die mijn vespa IRL willen bezichtigen, ik ben aanwezig bij de noordgrunn tour, ik geloof dat deze op 4 juni gehouden wordt.

19-05-2011:
      Ik heb inmiddels weer wat inspiraties kunnen opdoen. Ook zijn mijn plannen wat gewijzigd. Ik heb het minidashboard verwijrderd omdat de analoge teller stuk is gegaan. Ik heb er nu weer een fiets kilometerteller opgemaakt. Tevens miste ik de tripteller erg. Dit is vooral handig om even te checken hoeveel km ik ong. op elke tank kan rijden.
      Gister had ik weer pech. Het zit nog niet echt mee. Ik heb nog wel een vonk, ook nog wel benzine en compressie maar de brommer loopt amper meer. Als ik het gas vol open houdt blijft hij wat op toeren en op gegeven moment valt hij wel uit en vooral als ik het gas loslaat is het gedaan, maar er is voor geen mogelijkheid vooruit te branden.

Verder heb ik de volgende punten die moeten worden gedaan:
      -nieuwe tankdop(ben mijn tankdop verloren tijdens het rijden), dat wordt dus een met slot zodat hij niet te snel lostrilt
      -nieuwe kloplamp(chrome van puch maxi), met een xenon look lamp 20 watt erin.

5-06-2011:
      Hier nog een aantal foto’s van de carters die getuned zijn door fathax, ik heb het alleen wel gezien met het opvoeren van de vespa. Dus ben weer terug naar een std blok. Een cp blok met 65cc malossi cilinder, als tijdelijk blok dat ik waarschijnlijk ga verkopen zodra mijn mt ook goed loopt.
      Ikh eb de maxi chroom koplamp besteld en een nieuwe gianelli citypower. De brommer is qua uiterlijk straks voor mij prima. Er zal niet echt meer wat aan gedaan worden, als het rijbewijs er over een tijd is zal het wellicht allemaal veranderen.

Edjuh
      Bijdrager

Strak ding! Slechte lak is niet zo goed te zien van een afstand 😛

Alleen die kabeltjes moeten nog even weggewerkt worden.

Anoniem

Ziet er opzich goed uit. Die bel is echt geweldig.

Jarco
          Bijdrager

Leuke plannen die je hebt voor de Si.
            Dat je brommer moeilijk aanging kan ook te maken hebben met de veel te grote sproeier voor een 50cctje.

Maak er wat moois van.:thumb

asprientje
            Topic starter

kabeltjes zijn al weggewerkt, de koplamp die op de foto te zien is die is stuk gegaan, viel totaal uit elkaar. Zit nu een zwarte versie op. De brommer staat nu even niet thuis, zal einde van de week worden. Dan maak ik meteen nieuwe foto’s. Er komen wel zwarte 4 spakers onder. Vind ik persoonlijk toch mooier als die er nu op zitten.

Anoniem

Dan zou ik voor 3/5 spakers gaan. Ik vind deze mooier dan 4-spakers, ik heb zelf 4-spakers onder m’n SI, maar had toch liever andere gehad.

asprientje
                Topic starter

Ik denk dat dat toch de smaak per persoon is. Tevens zijn 4 spakers wat praktischer kan ik beter mijn ketting doorheen doen dan deze, dat past niet altijd.

aapie90
                  Bijdrager

Als je voor zwarte 3 spakers kiest, die heb ik nog liggen hierzo. kan ik ze meteen naar je retourneren.
                    Als je die 10 spakers weg doet wil ik ze graag hebben:D

asprientje
                    Topic starter

@Jarco, de zuiger zag er zeer slecht uit, met veel krassen in de cilinder. De sproeier was inderdaad ook te groot.

asprientje
                      Topic starter

Anoniem

hey man,
                          leuk dat je een perso hebt aangemaakt, die si wordt strak zo te zien:D
                          zeker een vet kleurenschema, lijkt een beetje op me oude ciao8)

op de foto ziet hij er meer blauwig uit, in het echt is het donkerpaars.
                          ik zal deze si in de gaten houden, je vliegwiel komt straks ook jou kant op:bier

asprientje
                          Topic starter

hij is idd meer blauw, ik ben over mijn zijkappen nog niet over uit of ik die ook in de paarse kleur doe. Nadeel is dat je die niet kunt coaten.

Steven
                            Donateur

Hey Bart
                              Die zij kappen kan je wel mooi in een andere kleur spuiten. goed schoonmaken, kunststof primer erop, en vervolgens de gewenste kleur. zo heb ik mijn kappen ook bijgewerkt en het blijft prima zitten.

Ik zie dat de binnenkant van de voorvelg ook gecoat is, remt die dan nog wel goed en past de as er wel doorheen? Is dat ook bij de achtervelg zo gedaan?
                              Misschien zal je de verf van het remvlak af moeten halen om de remmen werkend te krijgen.

Succes in ieder geval, ben benieuwd naar het resultaat. Zo’n Si rijdt als een spreekwoordelijke tank, ik baal er van dat ik die van mij verkocht heb.

mikerosauer
                              Bijdrager

je moet idd het remdeel schoonmaken van verf anders ga je problemen met remmen krijgen

asprientje
                                Topic starter

dat is idd een goed punt, bedankt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.