- Dit onderwerp bevat 2,720 reacties, 190 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 4 maanden geleden door ArvidW.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 juni 2019 om 11:54 #787621
Goed bezig, ga zo door!
Ik herinnerde mij net nog een filmpje van een gozer uit scandinavië ergens. Hij heeft ook zelf een dyno gemaakt.
Misschien leuk voor ideeën opdoen, zie: https://www.youtube.com/watch?v=oOE2cG4mxyMNo replacement for displacement14 juni 2019 om 13:18 #787623Dus toch zelf gedaan, knap hoor, het is inspirerend om te zien dat het je lukt.

Ik heb een paar weken geleden een ardyno schield binnen gekregen van Alex van 2strokestuffing.
Nu nog even de onderdelen er op solderen.
Ik simpeldyno zal voor mij het beste zijn denk ik, want ik ben al zo breed bezig en om dan nog een matlab er bij te pakken zie ik niet zitten, omdat ik dat alleen hier voor zou gebruiken, maar ook omdat ik mijn beperkingen ken.
Maar ik ga er zeker in kijken, als je scipt gaat delen.14 juni 2019 om 16:34 #787625Het ardyno shield is een mooi printje. Die 555 chip maakt het geheel een stuk robuuster tegen externe invloeden. Schappelijke prijs ook, daar kun je het nog eens voor proberen.
Simpledyno is een prima programma. Hij heeft er een goeie smoothing functie aan toegevoegd wat het aflezen van de meetdata een stuk eenvoudiger maakt.
Heb je al een vliegwiel liggen? Wil je op het wiel of krukas meten?
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno14 juni 2019 om 20:36 #787628Traagheidsmoment komt uit CAD. Alles na de koppeling segmenten is meegenomen: schaal, pully, riem, vliegwiel, schijfrem. Het vliegwiel is 85% van het totale traagheidsmoment.

Lichtsluis en het triggerwheel met 3 pulsen per omwenteling

Home made engine dyno15 juni 2019 om 00:26 #787633Het ziet er indrukwekkend uit

Ik ga eerst een klein mini dynotje maken, om de elektronica en de software te testen c/q uitproberen.
En wat ervaring op te doen met arduinio.Als ik daar dan vertrouwen ik heb, en tijd…. Dan ga ik de hardware bouwen. Daar verwacht ik geen problemen mee.
Sensor gaat op het vliegwiel. Ik wil eigenlijk ook de luchtdruk , luchtvochtigheid en temperatuur op de plot. 🙄
Ik heb bij een vriend een stuk staal gezien.
Een broodje bal met pindasaus, een klusje, of de belofte dat ik een half jaar weg blijf, doet meestal wonderen, zo niet, dan breek ik in. Hij heeft ook een zware draaibank staan waar je 10 mm in een keer mee kan verspanen, dus dat is geen probleem.17 juni 2019 om 07:01 #787688@zevenenergie, luchtdruk en temperatuur kun je zo toevoegen op je Arduino met simpledyno. Je wilt zeker het vermogen corrigeren volgens officiële (DIN?) methode? Lijkt mij ook wel wat 🙂
Ben best jaloers dat je zo’n grote draaibank in je omgeving hebt, dan kun je gewoon een testbank voor een motorfiets maken 😎
Home made engine dyno17 juni 2019 om 13:21 #787706Ik, vind het voornamelijk leuk voor mijn zelf, om te zien hoe een afgestelde setup het doet bij verschillende omstandigheden.
Die din normen zijn handig om vermogens onderling te kunnen vergelijken, maar in de praktijk blijken er toch verschillen te zitten tussen meetresultaten van verschillende tuners. En dat zit hem niet alleen in de ijking. Naar de din bladen, ga eens flink googelen en hoe ik die correctie toe kan passen. Nu we het toch over ultimiteit hebben, een labdasonde zou ook leuk zijn. 😛Ik zit hier nu wel een beetje te dromen hoor, want voorlopig is mijn dyno een lange termijn project, vanwege tijd en een klein hobby potje.
Zo,n grote draaibank in de buurt is inderdaad handig, maar het is een oud beest, zo is bijvoorbeeld de langs voeding kapot.
Er zit hier ook nog iemand, net buiten het dorp.Als je daar binnen loopt is het net het walhalla, maar maak je iets stuk, dan kan je gelijk de schuldsanering in.
Beter is het om niet te veel te willen. 🙄20 juni 2019 om 23:39 #787880Recent een klein benzine tankje gemaakt, ongeveer 0.3liter. Veel kilometers hoeft die niet af te leggen.
De tankdop moet nog pas gemaakt worden. Deze met slot wil ik nog vervangen door een originele die beter afsluit.

Aan de testbank zijn ook hele sexy action wielen en een baksteen toegevoegd.

De eerste run was tot 5000tpm, dan begint alles behoorlijk te trillen zonder baksteen. Binnenkort eens testen of meer gewicht beter is.Dynoplot staat hieronder, de “boost” van de gianelly is al wel te zien, en kwa vorm vergelijkbaar met de uitlatentest. Er zit “zomaar” een sproeier 62 in, dus er zal misschien nog wel wat meer koppel in zitten met betere afstelling.
De dyno plot geeft vliegwiel toerental weer, de aangrijping van de koppeling is te zien bij 2600tpm.
Dit weekeind eens proberen tot 8000tpm te gaan
Home made engine dyno20 juni 2019 om 23:52 #787883Echt heel gaaf dat je dit ook daadwerkelijk realiseert en dat je zo mooi wat data kunt verzamelen. Het zal je vast ook goed doen dat de grafiek lijkt op de uitlaattest en je niet iets vreemd kunt op merken. Ik blijf dit zeker volgen en ben ook benieuwd naar de verschillen tussen bijvoorbeeld alleen een sproeierwissel nu.
21 juni 2019 om 00:54 #787884Dat zit er top uit,

Die trillingen daar gaat ook vermogen in zitten.
Je kan misschien een meetklokje tegen het frame houden en zo zien waar en in welke richting hij het meeste trilt. Als je een steun maakt van het blok naar de grond is dat niet al een hele verbetering?
Nu is daar niets dat weerstand bied aan het onbalans en verticale beweging van het blok.21 juni 2019 om 10:32 #787892Gaaf zeg, krijgt mooi vorm zo!
Misschien kun je je dyno beter vastbouten aan de vloer of je werkbank. (evt met rubbers?)
No replacement for displacement21 juni 2019 om 12:26 #787897Als je een steun maakt van het blok naar de grond is dat niet al een hele verbetering? Nu is daar niets dat weerstand bied aan het onbalans en verticale beweging van het blok.
Dat was inderdaad het probleem! Het geheel stond als een wip-wap te bewegen aangezien er redelijk wat gewicht aan de voorzijde hangt. Ipv een steun heb ik een grotere de stoeptegel gebruikt aan de achterzijde als contra gewicht. Ik heb liever geen steun aan de voorzijde zodat uitlaten blijven passen.
Het is de vraag in hoe verre andere uitlaten passen, het vliegwiel is veel breder dan een ciao-achterwiel dus de uitlaat moet er schuin onder. Met krul uitlaten gaat dat waarschijnlijk niet eens lukken.. Ik ga het later eens proberen, voor nu is de Gianelly een prima oplossing.
@IJskonijn, Ik test niet in de garage ivm stank en geluidsoverlast. Het testbankje rijd ik elke keer naar buiten dus vastbouten is geen optie.
@Martino, Zeker leuk om te zien 🙂 , powerband begint in mijn test wat later maar deze 50cc heeft ook behoorlijk andere timingen dan de originele 50 tijdens de uitlatentest.AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno21 juni 2019 om 12:42 #787899Mooi project!
Had je het frame niet anders kunnen maken? Zodat uitlaten beter passen. Bijvoorbeeld het vliegwiel vóór de motor ipv er achter. Of zelfs er boven. Met andere woorden, niet blijven hangen in de opbouw van de brommer, want dat is dit niet.21 juni 2019 om 12:55 #78790021 juni 2019 om 13:15 #787901Bijvoorbeeld het vliegwiel vóór de motor ipv er achter. Of zelfs er boven.
Dat zou beide een veel betere oplossing geweest zijn om alle uitlaten kwijt te kunnen. Over een tijdje een nieuw motorframe maken is best een optie (vliegwiel frame kan herbruikt worden als die ervoor geplaatst wordt).
Eerst maar eens de datalogging debuggen (storing op signaal) en wat testen met sproeiers, contactpunten, cilinderkop, voorontsteking
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.