Vespa-Ciao.NL
:: ArvidW’s Projecten

Home Forums Perso’s Projecten ArvidW’s Projecten

15 berichten aan het bekijken - 2,626 tot 2,640 (van in totaal 2,721)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

zevenenergie
    Donateur

ArvidW :

@Zevenenergie, Matlab voor simulaties, PTC Creo 2.0 voor 3D werk, Arduino voor het dataloggen (simpele eigen software), Matlab om data te verwerken. Programmeren kan ik echt voor geen meter, dus gebruiksvriendelijk zal het niet worden.

Ik vind het zo,n gaaf project omdat ik al jaren met het zelfde idee loop. maar ik heb met de computer echt 3linkerhanden.
      Ik hoop gaande weg door naar jou project te kijken, wat op te steken.
      Ik kijk al een tijdje naar deze software, wat vind jij daarvan?
      https://sites.google.com/site/simpledyno/home

ArvidW
      Topic starter

Die simpledyno software lijkt mij best prima. Hij berekent zelf het vermogen / koppel aan de hand van de parameters die je invoert. Ook zit er een functie op om de verliezen van lagers en luchtwrijving te compenseren met een coastdown test. Ik ga deze zeker eens proberen. Bedankt voor de tip :thumb

Ik heb alleen mijn vraagtekens bij de manier waarop het toerental gemeten word. Met zo’n oortje of spoel zal vast goed werken bij een nitro motor (zelfontbrander) maar misschien ga je met onze blokjes wel storing krijgen van het hoogvoltage circuit van de bobine.. Ik zit er aan te denken om het toerental eventueel optisch te meten om storing te voorkomen.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

zevenenergie
        Donateur

Hoi ArvidW

Jij ook bedankt voor je software lijstje, ik heb een mooi freeware 2d teken programmaatje gezien op de site van PTC.

SimpleDyno 6.3
          Maakt gebruik van een microcontroller zo als Arduino,
          Ik hoop dat je dat eens kunt laten zien hoe dat er uitziet.

ArvidW
          Topic starter

Er zijn ook (il)legale versies van Autodesk Inventor en Solidworks te vinden, dat tekent in mijn ogen wat handiger dan freeware 2D programma’s. Inventor en Solidworks zijn in mijn ogen het meest toegankelijk voor de beginnende tekenaar.

Zijn er forum leden die mij kunnen helpen aan een stuk automatenstaal van ongeveer 150rond en 200lang? Iemand die in een draaierij werkt? (a)

Lagers voor het vliegwiel zijn besteld:

En een van de zijplaten van de vliegwielmodule is ook klaar:

Home made engine dyno

Martino
            Moderator

Hoi Arvid, idd leuk weer eens wat van jou te zien. Al dan nog niet met een brommer. Het is een leuk project welke je nu oppakt. Wellicht dat de damesbrommer later nog wel weer volgt waar Hansieb al van uit lijkt te gaan. Ik heb eigenlijk maar 1 vraag en dat is. Mocht je eigen Dyno up and running zijn, kunnen we dan blokjes op gaan sturen welke jij aan de tand kan gaan voelen?

ArvidW
              Topic starter

Die damesbrommers, ze blijven je achtervolgen :-p

Een dyno-shop ga ik niet worden, dat gaat me teveel tijd en ruzie met de buren kosten. Maar als straks blijkt dat het een robuust, enigszins veilig en gebruiksvriendelijk testbankje is dan zou ik hem wel kunnen uitlenen/verhuren aan forumleden. Ik ga hem in ieder geval zo ontwerpen dat hij eenvoudig meegenomen kan worden in de kofferbak van een auto.

Uitlaten test zou trouwnes ook wel leuk zijn…

Home made engine dyno

ritze
                Bijdrager

whoa arvid terug 😐 NICE!!!

ik heb ook al vaak zitten denken aan een dyno te bouwen, maar kennis ontbreekt erbij 😀
                  we zijn dan ook weer blij dat je weer terug bent met jouw insane kennis van alles wat een zuiger heeft :bier

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                  Link naar Mijn collectie / Projecten.

zevenenergie
                  Donateur

Beste ArvidW,
                    Ik heb hier een mooie ventilator liggen, waar een berg lucht uitkomt.

Hij is 380v maar met een condensator loop hij ook op 220v. Steinmetzschakeling
                    Een prefect maatje voor een testbank.

Ik heb er ook nog een die op 12 volt loopt, handig voor als je met de auto ergens gaat testen,
                    en voor thuis kan hij op een acculader aangesloten worden.
                    Ik het zijn dure dingen maar ik hoef er de hooft prijs niet voor. Stuur maar een pm als je interesse hebt.

ArvidW
                    Topic starter

Thanks Ritze, overdrijven is ook een vak :lol

@Zeven, ik zal je even PM’en

Home made engine dyno

ArvidW
                      Topic starter

De lagers zijn binnen en passen gelukkig goed. Het deksel voor de voorzijde is ook klaar, dit keer uit een dikker stuk alu zodat er gemakkelijk een remklauw op geschroefd kan worden.

Home made engine dyno

VespaAvanti
                        Donateur

Mooi bezig Arvid!:thumb

lightlord
                          Donateur

Dat ziet er zeer netjes uit 😉

Je ware pubertijd duurt je leven lang
                            Lightlord's Dizzy/Gypsi

Vincent
                            Donateur

Goed om je weer in actie te zien:thumb. Mooie ding gaat het worden zo te zien.

ArvidW
                              Topic starter

Een stuk staal kopen van d150x200mm is blijkbaar niet eenvoudig als hobbyist. Ik heb het via vrienden in een frezerij en een smederij geprobeerd en zelfs met hun korting vraagt MCB nederland doodleuk 150euro voor zo’n stuk staf :con (80euro staal, 35euro verzendkosten en de rest was facturering, behandelingskosten etc etc)

Gelukkig doen ze bij metaalhandelteunisen.nl niet zo moeilijk en heb ik daar in de schroot bak een stuk staf kunnen vinden die helaas wel tekort is..

Het ontwerp is wat aangepast, het vliegwiel bestaat nu uit twee delen die dmv perspassing en een tig las aan elkaar moeten blijven zitten (hoop ik 😐 )

Ik heb al een klein begin kunnen maken, al gaan er nog wel behoorlijk wat uren in zitten voordat het op een vliegwiel lijkt.

Home made engine dyno

lightlord
                                Donateur

Yes weer een update 😛

2 delen ? hoe groot is het het stuk dan dat je gekocht hebt het lijkt aardig dicht in de buurt te zitten niet.

Je ware pubertijd duurt je leven lang
                                  Lightlord's Dizzy/Gypsi
                                15 berichten aan het bekijken - 2,626 tot 2,640 (van in totaal 2,721)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.