Vespa-Ciao.NL
:: ArvidW’s Projecten

Home Forums Perso’s Projecten ArvidW’s Projecten

15 berichten aan het bekijken - 2,611 tot 2,625 (van in totaal 2,721)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Topic starter

@Stephan, ik probeer het probleem van vorige keer nu te omzeilen. Maar het probleem van te weinig vermogen zal wel blijven. (niet gek als je maar 31cc hebt)

@Mike, jij bent wel makkelijk tevreden:D Ik heb tot nu toe alleen nog maar een treeplank verwijderd en daarop een bosmaaier blokje gezet :lol

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

speedbuxy
      Bijdrager

ArvidW :
        (niet gek als je maar 31cc hebt)

En ook nog 3mis slagen per ontbranding:D
        Gewoon een Robin nbt 415 kopen daar hangt tenmiste een mooi 2x 20cc 2cil 2takt blokje onder:duivel

tnerual
        Bijdrager

Oh, als dit echt ooit werkt, respect maat!
          maar dat heb je al natuurlijk van iedereen hier op de site

Shaker
          Bijdrager

Leuk idee maar ik hoop dat je het op een andere ciao gaat realiseren?

VespaAvanti
            Donateur

Nee joh, gaat prima op deze Ciao, hoeven alleen een paar gaatjes geboord te worden voor de bevestiging van het blokje en om de gelagerde as van rechts naar links vast te zetten, is zo weer om te bouwen naar een orginele Ciao:thumb

Jeroenn
              Bijdrager

Gewoon een asje draaien en in een mix blokkie zetten, niks geen gaten boren!

ArvidW
                Topic starter

Na ruim 800.000 views en 5 jaar stilte is het tijd om weer eens wat met dit topic te gaan doen.

Nee, ik heb geen Citta of Ciao gekocht, en momenteel zijn er ook geen plannen. Wel heb ik recent een oude draaibank gekocht en heb ik nu eindelijk de mogelijkheid om te bouwen wat ik 5-10jaar geleden altijd al wilde hebben: Een dyno 8)

Om precies te zijn gaat het een “Inertia engine dyno” worden om kleine motorblokken op te kunnen testen. Het doel is om iets te bouwen waarmee ik bijvoorbeeld mijn oude AW50-4t blokje kan testen. Vermogens zo tussen 2-8pk en 10.000tpm maximaal. Dit is het meest simpele type dyno waarbij je een vliegwiel op toeren brengt en aan de hand van acceleratie (in rotatie) het geleverde vermogen kan bepalen. Simpel, goedkoop en vrij effectief. Ze worden in de kartsport ook wel eens gebruikt geloof ik.

Met behulp van een simpele Matlab simulatie heb ik het benodigde rotatietraagheidsmoment kunnen bepalen, en daarmee dus ongeveer de afmetingen van het vliegwiel. (Uitgaande van koppelcurve van Polini 46mm & +/- 10sec meet tijd) In hele grove lijnen gaat de vliegwielmodule er ongeveer zo uitzien:

Dit is nog maar een voorlopige schets, het gaat nog wel even tijd kosten voordat alles (vliegwiel, frame, rem, toerentalopname, riemaandrijving etc) uitgewerkt is. Een stuk alu uit de schrootbak is inmiddels al afgedraaid om als vliegwielbehuizing te dienen, wel zo prettig als het vliegwiel straks 10.000rpm draait… :con

Binnenkort meer van dit winterproject

Home made engine dyno

Wilk1985
                  Moderator

Leuk om wat van je te horen/zien en een mooi project voor van de winter! (Zomerproject een Citta/Ciao? 8))

hansieb
                    Moderator

Nee, ik heb geen Citta of Ciao gekocht, en momenteel zijn er ook geen plannen. Wel heb ik recent een oude draaibank gekocht en heb ik nu eindelijk de mogelijkheid om te bouwen wat ik 5-10jaar geleden altijd al wilde hebben: Een dyno

Wedden dat: aanschaf Citta of Ciao ergens in 2017 :lol

El Citta
                      Donateur

Mooie uitdaging Arvid! De foto’s die je nu plaatst zien er veelbelovend uit :thumb

zevenenergie
                        Donateur

Gefeliciteerd met je draaibank. 🙂

Wat een super mooi project. Ik hoop dat je hier veel en vaak over gaat posten.

Ik heb het donkerbruine gevoel dat dit geen “houtje touwtje” project gaat worden =)
                          Welke software ga je gebruiken? of wil je het spannend houden?

In bewondering, Zevenenergie.

speedbuxy
                          Bijdrager

Mooi om je weer eens bezig te zien Arvid:thumb

.-{2F4OV}-.

Kan ik m nog niet bij jou op de rollenbank testen:p Maar succes ermee!

AC RACING
                              Moderator

Welkom terug Arvid! mooi idee zo’n dyno. Hopelijk werkt het in de praktijk goed, en is het een idee om deze in productie te nemen?!

ArvidW
                                Topic starter

Thanks allemaal :thumb

@Zevenenergie, Matlab voor simulaties, PTC Creo 2.0 voor 3D werk, Arduino voor het dataloggen (simpele eigen software), Matlab om data te verwerken. Programmeren kan ik echt voor geen meter, dus gebruiksvriendelijk zal het niet worden.

@Syl, Ben jij al eens op vermogensbank geweest met de jouwe toen die goed liep? Heb je daar nog een dyno plot van ?

@AA-T, Geen idee, eerst maar eens kijken of het überhaupt werkt 😐

Home made engine dyno
                                15 berichten aan het bekijken - 2,611 tot 2,625 (van in totaal 2,721)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.