- Dit onderwerp bevat 82 reacties, 18 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 8 maanden geleden door arvid13690.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 november 2022 om 23:03 #817759
Afgelopen zondag de brommers uitgelaten, de citta heeft alleen een klein probleempje. Soms als je een tijde volgas geeft, dan is valt zomaar het vermogen weg en gaat ie uit. Als je hem dan aanrent slaat ie weer netjes aan en kun je de reis vervolgen, wat dit precies is weet ik nog niet. Wellicht de afstelling, hij loopt wat rijker ivm de nieuwe cilinder.
Wat bij de citta wel onwijs stoort is het langzaam optrekken, ook hier moet toch maar een vario voor komen denk ik.. Of heeft iemand andere ideeën?

De ciao had ik zaterdag voorzien van voorvork dempers, deze heb ik dus uitbundig getest en het verschil is echt super. In het verleden heb ik wel eens vaker voorvorkdempers gehad, maar nu heb ik ze even goed kunnen testen.
Enkel maakt de ciao een klapperend geluid als je van volgas het gas half dicht gooit, vermoedelijk de vario die dit veroorzaakt?. Zou dit de snaar kunnen zijn die te slap staat?
Tis altied moar eem!15 november 2022 om 00:11 #817762Heb je ook last van dit klapperen wanneer je zonder motorscherm aan de variokant rijdt?
7 december 2022 om 23:09 #817921Heb je ook last van dit klapperen wanneer je zonder motorscherm aan de variokant rijdt?
Nope, problem solved!
Via marktplaats heb ik tevens een kickstart blokje op de kop getikt.
Staat was onbekend, dus die gok heb ik genomen.
Buiten de vieze bende zoals opgedroogd roestwater, roest en modder/zand in en rond het carter is het best een net setje carters geworden.
Helaas is de krukas niet zo fris meer, de lagerpassing aan de ontstekings kant is helaas versleten. Mocht iemand nog een nette 6 tands kickkrukas hebben let me know!Before

After

Nu weet ik niet zogoed wat ik met dit blokje ga doen, origineel laten of toch aanpassen voor een dr evo oid? Verkopen of op de plank bewaren?
Ik ga sowieso onderdelen bij elkaar zoeken om het setje compleet te maken, alles is er zo goed als bij enkel missen de rubbers van de pedalen, plastic kapje op slakkenhuis en wat schroefjes.Welke kickstart as heb je eigenlijk nodig voor een ciao? Er zit nu een bravo achterbrug met as bij, maar deze past denk ik niet in een ciao?
Voor de citta ben ik opzoek naar de bout die door het frame loopt, waar oa de schokbrekers en het harley rekje mee vast komen. Welke bout moet ik hier voor hebben? Op jmpb staat een voor een frame waarbij deze gelast zit, het frame die ik heb heeft een hol “buisje/pijpje” in het frame(zie foto)

Heeft iemand hier misschien een linkje van of heeft iemand er misschien eentje over?Later meer! 😛
Tis altied moar eem!8 december 2022 om 13:36 #817926Die bout ga je niet snel vinden, ik heb het eens opgelost met een stuk draadeind m10
Oja voor kickstart op een ciao heb je juist de bravo kickas nodig.
5 januari 2023 om 00:00 #818160Hi!
Hier even een update over een nieuw project blokje/blokjes.
Via Frederick (moparts) heb ik een simonini zijinlaat kleincarter gekocht.
Aangezien ik nog een speedengine had liggen waar het inlaatvlakje wat schade had, vond ik een zijinlaat wel een leuke oplossing.

Begint er al leuk uit te zien, vind het wel wat hebben zon mega inlaat..
Maar de beste raad is voorraad, en ik had al contact met Zevenenergie voor het repareren van mij kickstartkrukas. Dus vanwege die reden heb ik nog maar een simonini carterdeel gekocht, deze was helaas wat beschadigd etc. Maar onze metaaltovenaar zag het wel zitten om dit te repareren, hier over later meer dus.
In mn onderdelen kast vond ik nog een nieuw origineel grootcarter, hiervan is helaas het kleincarter kapot… nieuw slachtoffer gevonden voor een simocarter.😬

Bij de ciao mix die ik vorig jaar had gekocht kreeg ik wat onderdelen, oa deze 43mm cilinder. Lijkt op een dr maar er staat geen merk in. Heeft iemand een idee wat dit wel is? Deze cilinder wou ik wat gaan aanpassen zodat deze misschien eens getest kan worden op een van de zijinlaat blokjes. Voor de speedengine ga ik opzoek naar een cilinder waar een grote carburateur geschikt voor is 19 tot 21mm, denk aan een deps oid.
Mocht iemand me aan een deps kunnen helpen stuur gerust een pb!De 43mm cilinder in kwestie

Lijkt me een goedkope cilinder om eerlijk te zijn. De bijbehorende zuiger is niet gemerkt, op de bovenkant staan alleen 43.0, en de zuiger is compleet gesloten…

Kwa brommers is er weinig te melden nog helaas. De citta is de gene welke als eerst gestript gaat worden ivm opknappen, hiermee wil ik zsm beginnen, anders is hij niet klaar voor de zomer.😅
Tis altied moar eem!12 januari 2023 om 18:59 #818291Zevenenergie heeft mn Simo kleincarter vakkundig gefixt, top werk! Zeker een aanrader voor zulks soort klusjes!

Ik was ook al een tijdje opzoek naar een leuke uitlaat, een top one is wel een van de mooiste allround pijpjes naar mijn idee helemaal in combinatie met een dr evo oid. Maar gezien ik nu een zijinlaat blokje ga bouwen en voor een cilinder ga met grotere boring dan een dr evo oid, heb ik gekozen voor een calibrata.
Deze vond ik op marktplaats hier in de buurt, dus die heb ik gelijk opgehaald.
Helaas was deze niet in hele mooie staat meer, maar daar weet ik wel raad mee.😬
Bij aankoop:

Schuren schuren:

Na een tijdje schuren en met vuur spelen..

De voorste bocht laat ik blank omdat deze toch verkleuren gaat bij gebruik. Nu zit ik alleen te denken om er misschien nog blanke lak overheen te doen, enige nadeel is dat je dan niet meer bij het staal kunt om eventuele roest plekjes aan te pakken.
Dit was het eerst weer
Tis altied moar eem!15 januari 2023 om 22:06 #818307De simonini calibrata doet het verrassend goed op de 41mm ar. Gezien de uitlaat meer geschikt is voor een sterke 70cc of meer was dit meer een probeersel, en met naar mijn mening succes. Onderin heeft de 41mm een beetje moeite om de uitlaat gevuld te krijgen, maar als dit eenmaal gelukt is schiet ie er in een ruk vandoor, tot de vario geen zin meer heeft(mega overtoeren) Misschien is het ook geen verkeerd idee om de carburateur eens te vervangen voor een 13/13 en de carters aan te passen op de cilinder.
Zoals aangegeven in de vorige post ben ik bezig met het opbouwen van een zijinlaat blokje, hiervoor had ik de calibrata ook aangeschaft. Maar de cilinder die ik hier voor gebruiken wil?? Geen idee, stiekem hoop ik een leuke deps oid tegen te komen.
Plaatje bij het praatje;
Tis altied moar eem!16 januari 2023 om 11:28 #818308Zie er strak uit.
Leuk om te zien hoe deze ciao langzaam maar zeker omgetoverd gaat worden to een echt snelheids monster.
Ik heb gezien hoe je bezig bent met je Puch Maxi dus de TNH* is aanwezig.
*(Tunings Now How)6 februari 2023 om 23:19 #818578Hi, even een update.
Via Facebook kwam ik wat leuke onderdelen tegen.
Een 43mm polini, welke achteraf helaas onbruikbaar is ivm een diepe kras. Honen zou misschien kunnen icm een overmaatse zuiger, helaas is dit de cilinder kwa prijs niet meer waard.. 🙁

Ook kon ik 2 volronde Mazzucchelli krukassen overnemen, hiervan was alleen het schroefdraad beschadigd.. of nee toch niet.
Bij een is de lagerpassing aan de ontstekings zijde ook maximaal versleten, en bij de andere is het bigendlager maximaal naar de maan. Gelukkig kan Zevenenergie het wel weer opknappen, maar zulke ontdekkingen zijn achteraf nooit chill.https://youtube.com/shorts/ur6x829_lMc?feature=share
Maargoed, ondanks dit gaan we er maar weer het beste van maken en mogen alle credits straks als het blokje klaar is naar Zevenenergie, want zonder hem had ik het nu allang in de container gegooid.
Voor de looks even het blokje half in elkaar gedrukt omdat ik twijfelde of het allemaal ging passen..

Aankomende week staat ook op de planning om de citta verder te strippen zodat deze gestraald en gespoten kan worden, hier zullen ergens deze week wel foto’s van verschijnen.
Keep up the good work!
Tis altied moar eem!7 februari 2023 om 17:24 #818588Ik heb ooit een 43,8mm zuiger gekocht om mijn polini cilinder als nieuw te maken maar het bedrijfje waar ik was vond de cilinderwand (rok?) veel te dun worden en durfde het dus niet aan. Op zich begrijpelijk. Maar er zijn ook 43,4 zuigers verkrijgbaar en vast mensen die daarmee rijden.
Gezien de nieuwprijs van cilinders is het niet eens zo’n gek idee.
15 februari 2023 om 23:40 #818685Ik zit regelmatig op internet te speuren naar leuke dingen voor de ciao.
Zo kwam ik afgelopen weekend een rollend ciao frame tegen zonder kenteken, deze mocht ik ophalen voor wel 20 euro.

Het ging mij in dit geval om de kabelboom die nog in deze ciao zat, maar bij thuiskomst bleek er ook nog een snor klok in te zitten die ik gebruiken kan voor een vario klok. Helaas was het frame verrot bij de tank, dus heb ik het frame gebruikt voor onderdelen…
Frame voor onderdelen? Ja echtwaar, aangezien mijn ciao uit de fabriek is gerold met een contactpunt ontsteking zit er geen bevestiging op het frame voor een cdi. En dan kan ik wel zelf wat gaan maken, maar ik wil het zo origineel mogelijk namaken. Vandaar de keuze om het beugeltje over te zetten op mijn eigen frame, maar hij moest er eerst nog even af, dit is aardig gelukt met een goeie scherpe beitel. Uitboren wou niet omdat de beugel gepuntlast is origineel.

Kwa elektrische componenten en bekabeling heb ik nu zo goed als alles, enkel een claxon met kabelboom mist nog maar dit is nog niet zo onwijs belangrijk. En het achterlicht is hetvolgende project, aangezien ik de looks “oud” wil houden, past een rond achterlicht er niet bij naar mijn mening. Ik had al eens eerder bedacht om de oude behuizing te gebruiken met een nieuw binnenwerk, met remlicht dus. Dit is helaas niet zo heel erg eenvoudig, maar we geven niet zomaar op… hierover later meer.

Of toch wel?
Tis altied moar eem!16 februari 2023 om 08:23 #818686Lkkr bezig.. persoonlijk vind ik de ronde achterlichten met die reflectors superlelijk dus ik ben het helemaal met je eens om er het oude model op te zetten..
No stress, all fun and a bit of speed4 maart 2023 om 17:24 #818826Update mbt tot de citta.
Het frame is gestraald en ready voor een nieuwe lak.
Tis altied moar eem!Afgelopen week iets mogen ontvangen waar ik onwijs blij mee ben.. een 46mm pinasco black.
Cilinder is gebruikt, maar wel in hele nette staat.
Nu heb ik gelijk een gave cilinder om te gebruiken icm de zijinlaat…

Dit moet in mijn ogen een geweldige combinatie worden. Ik moet de cilinder nog wel even aanpassen/bewerken zodat hij maximaal tot zn recht kan komen.
Er is alleen een reden waarom ik twijfel aan de keuze van mijn carter. De reden hiervan is het hemd wat bij denk ik geen enkele cilinder goed past icm de simo zijinlaat, nu hoef ik bij de pinasco maar een heel klein stukje van het hemd te halen, en dit is ook gelijk de reden waarom ik hierover twijfel.. zal het hemd na het bewerken hiervan nog sterk genoeg blijven? En zal deze bijvoorbeeld niet scheuren of breken bij gebruik?Zie foto’s hieronder.
Pinasco black icm simocarter:

43mm polini icm simocarter:

Dr evo icm simocarter:

Nu is het hemd van de 43mm cilinders nogal dun vergeleken met het hemd van de pina, en moet er bij de 43mm cilinder ook beduidend meer materiaal weggehaald worden. Maar toch twijfel ik om de dremel in de pinasco te zetten, wat is jullie idee hierbij?Helaas is bij de cilinderkop van de pinasco een koelrib gebroken, maakt het nog veel merkbaar verschil als ik hier bijvoorbeeld een 46mm polini of malossi kop op zet? Of is de pinasco kop echt speciaal ontwikkeld voor deze cilinder? Ik heb namelijk geen idee of de verbrandingskamers van deze 3 koppen gelijk zijn of extreem afwijken van elkaar.

Later meer!
Tis altied moar eem!17 maart 2023 om 08:00 #819076Nice! Gefeliciteerd! Is ook 1 van mijn favo cilinders..
wat betreft de cilinderkop: kan weinig zeggen over de Pina, maar de Malossi is tov de Polini wat feller in de ontsteking. Is ook wat dieper en smaller, waar de Polini meer ruimte in de breedte van de ontstekingskamer heeft. Ik zie dat deze kop geen centraal bougiegat heeft, persoonlijk heb ik dat liever.. in mijn opinie geeft dat een betere onsteking/knal
Daarnaast heb je ook een Citta, een Citta/Si kopje ziet er dan toch beter uit en koelt ook beter 😊No stress, all fun and a bit of speed -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.