Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Alles geprobeerd, start nog steeds niet!!!
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 maanden, 1 week geleden door SKMP.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 december 2025 om 22:41 #830973
Mannen, ik sta op het punt mijn ciao in de maalmachine te gooien. Hij vonkt mooi en consequent, hij heeft vgm voldoende compressie om tenminste wel te starten (als ik met mijn hand het vliegwiel ronddraai voel ik duidelijk weerstand richting BDP), de bougie wordt nat (niet extreem veel maar er zit vocht op), carburateur volledig zuivergemaakt en is dellorto 13/13 met sproeier 50. Verse euro 98 met olie 2% en soms slaat hij een paar keer wat plofjes of een halve seconde dat hij het deed. Contactpunten staan ook goed afgesteld. cilinderwand is niet perfect maar ook zeker niet onbruikbaar. Zou dit nog kunnen liggen aan valse lucht/toch te weinig compressie of iets anders want ik weet het echt niet meer… Zelfs als ik in de carb remmenreiniger of rechtstreeks remmenreiniger in het bougiegat spuit doet hij niks. (ter info: carters/inlaat niet bewerkt/uitgevijld/standaard (begrenste) uitlaat). Pas ook nog de tank ontroest en filtertjes van kraantje zuiver gemaakt. Met of zonder luchtfilter slaat hij niet meer/minder aan. Ook niet echt verschil met/zonder choke.
5 december 2025 om 23:40 #830981Nee niet opgeven!
Je hebt nodig:
1. vonk op het juiste moment
2. brandstofluchtmengsel
3. compressieVonk: een kapotte condensator wil niet betekenen dat de bougie niet vonkt, maar kan wel slecht aanslaan veroorzaken. Je kan die door het vliegwiel met een multimeter in condensatormodus meten eventueel. Het is sowieso een verdacht onderdeel, zelfs nieuwe zijn verdacht.
Brandstof: tja dit gaat toch niet zo vaak fout is mijn ervaring. Als het filtertje en de sproeier niet verstopt zijn en ook het luchtfilter niet vergeten, die kan ook verstoppen, dan werkt het meestal wel. Soms trekt ie valse lucht bij het nylon busje, lektest doen met een deo spuitbus schijnt een methode te zijn (zelf nooit geprobeerd)
De inlaat kan niet goed afsluiten (dus de krukaswang op het inlaatvlakje). Als de krukas zo staat dat de wang het vlakje af zou moeten dichten, even op het tuutje blazen en dan merk je gauw of dat lek is. Het zit niet helemaal potdicht, maar wel bijna. Oorzaak kan zijn schade aan het inlaatvlak, of een verkeerde krukas.Compressie:
Een lekke krukaskeerring of voetpakking of carterpakking hebben geen invloed op dat “compressiegevoel” richting BDP, maar wel de andere richting op. Je carter kan dan valse lucht aanzuigen en geen druk opbouwen.
Zuiger kan verkeerd om gemonteerd zijn.De uitlaat kan verstopt zijn.
Houd de moed erin, en probeer het met een frisse blik. Gaat vast lukken
.
- Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 3 weken geleden door Shark.
5 december 2025 om 23:50 #830983Sproeier 50 in een 13/13 is erg klein. Heb je een bromcarter? Compressie op die manier controleren is een beetje veradelijk want je voeld altijd wel weerstand als je aan je vliegwiel draait. Kan je je duim op het bougie gat houden als je een accu-tol gebruikt?
6 december 2025 om 09:57 #831165Sproeier 50 in een 13 is meer dan zat.
Kan zelfs al te groot zijn.Hoe reed de brommer hiervoor?
En wat heb je allemaal aan de brommer gedaan?Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.8 december 2025 om 06:38 #831231Mij eerste vraag, heb je imitatie onstekings delen? Ik wil alleen nog orgineel gebruiken. Ik heb hele vreemde en uitlopende storingen met imitatie bobine spoelen en condensatoren gehad. Puntjes en condensator van het merk effe gaan eigenlijkaltijd goed. Imitatie spul vonkt vaak groot in de lucht maar niet onder compressie. Je compressie moet als je met een sleuteltje je krukas draait stevig voelen. Verend en echt met een plofje/zetje over het bdp gaan.
Die sproeier klinkt mij wat betreft klein maar het zou kunnen, het is niet je probleem in eerste instantie, je hebt ook remreiniger gedaan.8 december 2025 om 08:44 #831234Die sproeier klinkt klein maar het zou kunnen, het is niet je probleem in eerste instantie, je hebt ook remreiniger gedaan.
Std brommer met 13/13 carburateur worden sproeiers +/-46 48 50 aangeraden in de sproeier database.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.8 december 2025 om 15:58 #831241Die sproeier klinkt klein maar het zou kunnen, het is niet je probleem in eerste instantie, je hebt ook remreiniger gedaan.
Std brommer met 13/13 carburateur worden sproeiers +/-46 48 50 aangeraden in de sproeier database. Gr. Wim.Ja
weet ik, toch heb ik hele grote verschillen gezien. Maar zoals gezegd ik denk niet dat het grote probleem is.
8 december 2025 om 20:38 #831243Bedankt voor de vele reacties alvast. Ik heb hem nog eens aangetrapt en was nog hetzelfde, beetje sputteren en 2 seconden aan en dan niks meer, merkte nu wel dat het precies makkelijker fietste (weinig compressie?) De brommer staat ondertussen ook al een jaar stil denk ik (heb er wel nog een aantal keer tevergeefs aan gewerkt). Ik heb zelf al de cilinder eens gehoond en overmaat zuiger gezet (2j geleden), een nieuwe (begrenste) uitlaat, een nieuwe condensator gezet, nieuwe contactpunten, een nieuwe bobine, nieuwe voet/koppakking (nu wel van papier ipv origineel aluminium), nieuwe koppelingssegmenten gezet, nieuwe bougiedop+ kabel+ bougie. Maar ik weet nog dat hij toen hij stopte met lopen opeens afsloeg en daarna niks meer, dacht dat het puur een elektrisch probleem was. Heb al wel veel vaker stilgestaan met de brommer maar telkens verholpen. Nu dus beetje ten einde raad; nieuwe cilinder(kop), zuiger of voet/koppakking controleren?
8 december 2025 om 20:40 #831244Iemand nog ideeën om de compressie fatsoenlijk te testen, met zo’n tester voor auto’s, gaat dat of werkt dat alleen op 4-takt?
Merci alvast8 december 2025 om 22:02 #831246Werkt ook bij een 2 takt.
- Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 2 weken geleden door zevenenergie.
11 december 2025 om 06:49 #831306Ik verdenk nog je ontsteking. Ik gok condensator of bobine. Je compressie kun je ook voelen met een sleuteltje op de krukas. Er moet een duidelijk te onderscheiden verende compressie te voelen zijn. Waar je met een duidelijke zetje overheen gaat. Als de zuiger zo door de compressie zakt zonder die te herkennen is die erg laag. Je can even proberen de decompressie kabel los te maken en dan te testen.
15 december 2025 om 23:54 #831547kan nog de timing van de ontsteking zijn, zit het spietje op de krukas goed en is de gleuf waar de spie in moet niet uitgesleten? krukas keerring vernieuwd? carterpakking vervangen? grotere sproeier? (met overmaat cilinder wellicht wel nodig) massakabel ok?
je kan er ook gewoon een ander blok onder mikken…- Deze reactie is gewijzigd 3 maanden, 1 week geleden door ciaolover.
16 december 2025 om 07:35 #831559Een foto van het ontstekingssysteem zonder vliegwiel zou handig zijn.
Er is mogelijk sprake van kortsluiting.
Origineel Piaggio-vliegwiel?SKMP -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.