Vespa-Ciao.NL
:: Afstellen

Home Forums Algemeen Oude topics Afstellen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

November Rain
    Topic starter

Aaah ok bedankt :). Ik zal eens kijken.

Jah MX5 is ook best duur 15 euro de liter. Dus ik denk da thij ook wel redelijk moet/moest zijn maja. Ik zal eens kijken :).

Trouwens wat geresearched…

castrol TTS is ook een goede ofnie?

coda
      Donateur

Zekers goed!
        Met 1 op 40 gesmeerd in de Ardennen met 30 graden de berg af,soms over de 100,en niet vastlopen!

Edjuh
        Bijdrager

Vraagje: Mijn malossi blok viel steeds uit als ik afremde, waardoor zou dit komen?

Dat was met 70 sproeier, met 76 en 80 stotterde hij als een gek dus ik denk echt dat die te groot waren.

woe
          Bijdrager

ik had dat ook gehad met mn alu
            omdat ik een remlicht had, en hij dan te weinig toeren maakte om dat lampje te laten branden sloeg dat ding gewoon af.

toen had ik de stationair schroef wat aangedraaid en nergens meer last van, klinkt misschien onwaarschijnlijk maar toch was t zo

VespaCiaoPaul
            Bijdrager

November, wil een betere bougie niet helpen?:con

Edjuh
              Bijdrager

November hoef je denk ik niet meer te helpen, het is een oud topic wat ik even gebruik.

@Woe, licht heeft toch niet zoveel met de stroom voor de ontsteking te maken lijkt me>?

Kan het zijn dat hij gewoon verzuipt?
                Als je hem na het uitvallen aanrent gaat hij meteen weer aan.

Thijs_DR_Evo
                Bijdrager

Dat stotteren met die grote sproeiers, was dat met volgas? Als ie verzuipt, zou ie ook moeilijk moeten starten daarna lijkt me, omdat de bougie vet slaat.

grz Thijs

woe
                  Bijdrager

edjuh

als je sneller rijdt dan brand die licht ook wel feller, maar das t enige wat ik had
                    ding stond leuk stationair te draaien, ik druk rem in lichtje gaat aan en ding gaat langzaam uit

maar wie ben ik nou:ehh

Edjuh
                    Bijdrager

Thijs_DR_Evo :
                      Dat stotteren met die grote sproeiers, was dat met volgas? Als ie verzuipt, zou ie ook moeilijk moeten starten daarna lijkt me, omdat de bougie vet slaat.

grz Thijs

Nee dat was met optrekken al.
                      Ik heb een keer een ritje gemaakt met 76 sproeier maar hij bleef maar stotteren als een idioot en wou niet doortrekken.

Met 70 had hij het iets minder en wou hij wel een beetje op gang komen, maar trok slecht op(hoewel ik toen ik hem voor het eerst startte wel goed optrok), en viel dus uit als ik afremde.

Ik snap er niks van, hopelijk vernaai ik mn mooie cilinder niet.

Thijs_DR_Evo
                      Bijdrager

Zo lang er een te grote sproeier inzit zal dat wel meevallen, maar ik weet hoe je je voelt. Ik dacht ook dat ik kapot ging toen ik de H2O in eerste instantie niet fatsoenlijk aan het lopen kreeg ;).
                        Heeft ie contactpunten? Zo ja, waar staan ze op. Ik zou eerst proberen om zoveel mogelijk vanuit de fabrieksgegevens uit te gaan, die laatste pk’s pers je er later wel uit. Dus de contactpunten op 0,3/0,4mm en de bougieelectrodes ook rond de 0,3 mm. (past je duimnagel er net wel, net niet onder ;))
                        Probeer eens vol gas op te trekken, en niet te bang zijn, als het echt niet goed gaat hoor je dat tijdig genoeg voordat er echt iets loos is. Die D’ellortho’s zijn nl echt (#*%&!@*)%&()!@# dingen om af te stellen, dus je moet toch wat. Zo lang ie blijft stotteren ga je gewoon net zo lang aan de luchtschroef draaien totdat het beter wordt. (let op dat je em niet te ver uitdraait, anders verlies je em, ook al eens gehad, en das een duur schroefje ;)) Wordt het alleen maar erger naarmate je de luchtschroef verder open zet, zou je een nog kunnen proberen de naald wat lager te zetten, MAAR de naald werkt niet volgas. Maw, volgas is de hoofdsproeier helemaal vrij, dus de naald hangt er dan boven ipv in. Ook is het makkelijk om em stationair relatief hoog te zetten, omdat ie dan minder snel uitvalt tijdens het (proberen :P) af te stellen van de carb.
                        Het is sowieso zaak om em eerst volgas en vol in toeren goed aan het lopen te krijgen (bougiekleur!), de rest is een kwestie van een middagje pielen met de naald en luchtschroef.

grz Thijs

Edjuh
                        Bijdrager

Bedankt voor je antwoord thijs, maar er moeten nog wat dingen duidelijk gemaakt worden:

1: Het is elektrische ontsteking

2. Er zit een 13-13 op, dus het zal toch makkelijker af te stellen zijn dan zo’n PHBG geval, hoewel het natuurlijk niet de juiste carb voor de cilinder is, moet het toch wel af te stellen zijn lijkt me.

Jammer dat je het nu pas hoort, had je niet zo’n boek hoeven typen:P(zeker niet zonde want ik zal ooit weer eens aan mn evo blok moeten prutsen).

Ik ga eens een andere bougie proberen, de ruimte is wel erg klein, hoewel, jij schrijft dat dat 0,3mm hoort te zijn?? Ik dacht dat dat 0,5 was?!

Dan nog iets:

Het is sowieso zaak om em eerst volgas en vol in toeren goed aan het lopen te krijgen (bougiekleur!), de rest is een kwestie van een middagje pielen met de naald en luchtschroef.

Ik zou toch niet volgas rijden gezien mn cilinder nieuw is?

Thijs_DR_Evo
                          Bijdrager

Owww, ik dacht dat het nog om die EVO-carb ging… Is het wel dat MHR carter dan? (ga ik maar wel ff vanuit)
                            Ik denk om het ding met een 13’er fatsoenlijk aan het lopen te krijgen lastiger is als met een dikke carb, omdat deze een naald hebben. Ik dacht ook dat de cilinder al was ingereden. (volg niet alle topic’s hier ;))
                            Met een nieuwe cilinder gelijk volgas is idd niet goed nee, dus dat moet dan later maar. Ik zet de bougieelectroden altijd op die afstand, meer kan op zich geen kwaad, alleen heeft de bobine het dan wat zwaarder. (iedere mm was iets van 10 of 100 kV verschil in overspringspanning) Maar goed, is gauw geprobeerd, en als het niks is, heb je de electroden ook weer zo teruggebogen 😉
                            De pest met die “standaard” carburateurs is dat je ze maar voor een klein toerenbereik goed krijgt. Ik merk dat met mijn Polini H2O ook heel erg. Als die even stationair heeft staan draaien, trekt ie in eerste instantie ook niet meer, omdat ie voor de hoge toeren is afgesteld. Het ding slaat dus vet onder het stationair draaien, omdat er voor stationair een te koude bougie inzit. Op toeren is alles perfect, dus zo lang je (ik in dit geval dus) weet is er niks aan de hand.
                            Ik denk dat er bij jou ongeveer hetzelfde aan de hand is. Dat ie om rustig te rijden TE vet loopt, en op een gegeven moment is de bougie vet en dan kun je hoog en laag springen maar dan gebeurd er niks meer.
                            Je kan het ding eens gaan knijpen met de sproeier, en dan zorg je gewoon dat ie half gas wel goed loopt, en dan weer vanuit daar verder hannessen. Bij mijn H2O ben ik ook wel ff bezig geweest om em goed te krijgen, en voor mijn gevoel zit er nog meer in de cilinder, maar dat trek ik er van de zomer nog wel uit. Heb ik nu geen tijd voor helaas :D.
                            En over dat boek hoef je je niet druk te maken, ik typ niks als ik het niet wil 😉 :P, en met 300 aanslagen per minuut komen die boeken wel goed ;).

grz Thijs

Thijs_DR_Evo
                            Bijdrager

En wat ik vergeten was te vragen is wat voor bougie erin zit :P.

Edjuh
                              Bijdrager

Je boeken zijn meer dan welkom;).

Het is dus een malossi blokje ja.

Bougie is een bh7s van NGK, ik ga morgen wel eens kijken hoe het zit met de elektrode-afstand en een ander bougietje proberen.

Dat van het afstellen van sha carbjes; je zou dus eigenlijk niet te lang stil moeten staan, maar dat moet soms gewoon wel(soms ook afschuwelijk lang). Ik weet nog wel dat ik met de vario vaak gestotter had als ik wegreed, heel ergerlijk, denk je net dat je hard optrekt…….

En als je nou iets armer afsteld maar wel wat rijker smeert? Zou dat een oplossing zijn?

Morgen maar weer eens naar kijken, ander gooi ik er even tijdelijk een normaal blokje op en bewaar ik het malossi blok tot ik een fatsoenlijke carb/spruitstuk heb.

Thijs_DR_Evo
                                Bijdrager

Met die 13’er moet ie zeker goed kunnen lopen, het is alleen echt een beperkt gebied waarin je em goed af kunt stellen. Hoeveel toeren rij je nu (voor je gevoel), zo’n beetje in het middengebied? Bij mijn H2O scheelde het veel om er een iets warmere bougie in te doen, voor het rustig rijden, misschien dat die bougie zichzelf beter schoonhoudt. Ik snap dat je in Amsterdam niet als een dolle volgas kunt blijven gaan nee :D, zou niet goed zijn denk ik :P.
                                  Probeer em eens zodanig aan het lopen te krijgen dat ie iig normaal loopt van onderuit en in het middengebied, en ga dan eens zo hoog mogelijk (ook vanwege het inrijden) in toeren rijden, en zet em daarna direct uit en check de bougiekleur. Je moet het in toeren rijden wel zeker een km volhouden anders kleurt de bougie niet goed genoed. En dan vanuit die kleur weer verder gaan.

grz Thijs

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.