Vespa-Ciao.NL
:: afneembaar spruitstuk

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden afneembaar spruitstuk

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimoO_
    Topic starter

Hallo,

Ik had thuis nog 2 carters liggen zonder spruitstuk, en een 16mm spruitstuk met bijbehorende carburateur. Ik vond het zonde om de carters weg te gooien dus wou ik er een afneembaar spruitstuk op maken.

Één van deze carters heb ik al aangepast.

Het spruitstuk is voor de polini speedengine gemaakt.

Het spruitstuk past er wel al op, dit is allemaal al aangepast. Ik wil nu alles met een glasplaatje af gaan vlakken.

Nu het probleem is dat de gaatjes natuurlijk niet overeenkomen. Ik had hier al verschillende ideeën voor in m’n hoofd:
      – Een plaatje vooraf in het carter schroeven of iets dergelijks van ca. 4mm dik, en daarin 2 gaatjes boren en schroefdraad in maken die overeenkomen met het spruitstuk.
      – Ruimte die over is opvullen met glasvezel en epoxyhars, daarin gaatjes boren die overeenkomen met het spruitstuk en helicoil erin. Helicoil omdat ik denk dat als je direct schroefdraad in de epoxyhars zal tappen je het snel doordraait, of schat ik dit verkeerd in?

Als iemand hier enige ideeën, toevoegingen of opmerkingen over heeft hoor ik het graag!

Groetjes,
      Timo

heuvel85
      Bijdrager

ik denk dat dat wel meevalt..als je je helicoil aandraait komt er nog steeds kracht op de epoxsy..dus er zal altijd kracht daarop worden uitgeoefend..

maar waarom niet het spruitstuk in de vorm van het carter.??

dus een ronding in het spruitstuk..die precies op het carter past..

of het gat doorboren in je carter(16mm en tussen het carter en het spruitstuk een enkel menbraam zetten..
        kun je tevens volle wangen erin zetten…

er zijn zoveel leuke dingen met carters of cils te doen..maar de vraag is of het werkelijk nuttig is om het te doen bij zo’n blokje…en natuurlijk waarmee en hoe je het wilt doen..

het zal denk ik een zware bewerking worden om dit een beetje leuk te maken..

wel een uitdaging natuurlijk!!

suc6 dude!

TimoO_
        Topic starter

ja ik heb toch 2 kapotte carters dus dat membraan idee kan ik ooit nog proberen toe te passen.

Maar nu wil ik hem gewoon krukasgestuurt houden. Met epoxsy, zou dat blijven zitten op het carter? ik wil dus eerst met glasvezel het grootste gedeelte opvullen en dan met epoxy de rest opvullen.

En als ik gewoon schroefdraad tap in de epoxsy, komt het meeste van de kracht op die kleine ribbeltjes te staan van de schroefdraad. met helicoil is dat denk ik wat sterker en wordt de kracht dus wat meer verdeelt. toch?

kapot
          Bijdrager

anders las je het spruitstukkie er gewoon op vast of gebruikt kneedbaar staal…

Edjuh
            Bijdrager

kapot :
              anders las je het spruitstukkie er gewoon op vast of gebruikt kneedbaar staal…

Dat is staal versus alu(legering) dus dat zal niet zomaar gaan. Kneedbaar staal zal ook niet blijven zitten denk ik.

Je kan alleen lassen als je hetzelfde materiaal gebruikt toch? Misschien is dat een idee, een knobbel er op lassen en dat weer vlakmaken en van gaten voorzien.

TimoO_
              Topic starter

hm ik heb daar eens effe over nagedacht.

het zou “wel mogelijk” zijn na mijn idee, als ik alles eraffrees totdat ik de ronding van het carter heb.
                dan pak ik een écht gesloopt cartertje, pak ik dat gedeelte van die ronding ervanaf (eerst kijken of dat te lassen valt).
                dan maak ik een metalen blokje wat jij zei, wat met die vorm meegaat verbouw boor ik er 2 grote gaten in, en dan vijlen freesen schuren totdat ik een inlaatje heb.
                daarna maak ik schuin een kamertje voor zo een 2kleps membraanpje van een evolution engine.
                dan schroef ik dat blokje vast aan dat geronde gedeelte van dat kapotte carter. en dat geheel las ik dan op het cartertje vast.
                op dat blokje boor je 2 gaatjes schroefdraad erin en je zet er een spruitstukje op met een carburateur.
                zo komt uiteindelijk de carburateur aan de rechterkant te zitten.

zal waarschijnlijk toch nooit uitgevoerd worden, denk ik. maar zou dat mogelijk zijn?

kapot
                Bijdrager

Tap er schroefdraad in en maak een buisje met schroefdraad aan de buitenkant, dat zou makkelijk zijn..

Haalbaar?

TimoO_
                  Topic starter

nee dat gaat jammer genoeg niet. met een 13mm spruitstukje zou dat nog wel mogelijk zijn, maar met wat ik wil doen gaat dat niet. het spruitstukje wat ik heb is gebogen, omdat anders de carburateur niet past als hij recht is.

ArvidW
                    Donateur

Carter is TIG te lassen, niet heel gemakkenlijk maar een prof lasser krijgt het goed voor elkaar !:)

Wat dacht je van een spruitstuk te maken met de bolling van het carter en die erop te bouten (met goeie pakking ertussen)

(je moet idd toch wat met kapotte carters(a))

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                      Home made engine dyno

.-{2F4OV}-.

Is dat mijn zelfgefixt 16mm spruitstuk?

Kvind het wel vet zoiets:D Kben egt benieuwd of dat kan werken:thumb

TJOEP
                        Donateur

Kun je niet gewoon schroefdraad tappen in de ronding vh blok, en daar een tapeind in draaien?
                          Dan schuif je een dikwandig busje erover, dat aan 1 zijde dezelfde ronding heeft en aan 1 zijde vlak is.
                          Dan klem je het spruitstuk dus tegen dat busje aan…

’t is maar een idee…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.