Vespa-Ciao.NL
:: advies/ervaringen voor eventuele setup met meer trekkracht

Home Forums Techniek Opvoeren advies/ervaringen voor eventuele setup met meer trekkracht

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

jasper_loil
    Topic starter

Hallo,

Ben van plan binnenkort een andere setup te monteren onder mijn citta:
      op het moment rijd ik met:
      -tecno city-power,
      -13/13 SPACO,
      -poelie 80,
      -grijze koppelingsveertjes (van polini 3×3 set) (en deze pas ik aan op de setup die er eventueel op komt)
      -contactpuntenontsteking en
      -standaard 50cc.

ik zou het fijn vinden om flink wat meer koppel te krijgen: ga eerst me carters verder opboren en desnoods uitveilen: de inlaat is nog maar tot 11 mm opgeboord.

en anders komt er een andere uitlaat met eventueel 60/65cc onder (ligt eraan hoe de uitlaat presteerd op standaard 50cc), maar ik weet dus nog niet wat dat gaat worden? ik zoek iets dat dus een redelijk goede trekkracht geeft vanaf stilstand, en dat op top ongeveer 70km/h loopt met 60/65cc (ik weet dat dit met 50cc moeilijk gaat worden)

ik voel er verder weinig voor om een vario op mijn citta te gaan maken: heb mijn autorijbewijs al, en kost me te veel geld voor een brommertje.

ik heb zelf al een beetje rondgekeken voor uitlaten en cilinders, maar ik zit nog met een paar vragen:
      Uitlaat:
      een leovince circuit: http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=683
      deze trekt namelijk snel op vanuit stilstand, heb ik gehoord, maar er wordt gezegd dat je op top redelijk veel inlevert: ik gok dat ik met opgeboorde carters en poelie 80, en 60/65cc niet in de buurt kom van de 70km/h.

een Proma/tecnigas circuit: http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=1817
      Hiermee zou ik wel aan de 70 km/h moeten komen, lijkt me toch? maar ik van deze uitlaat weer dat de trekkracht vanuit stilstand niet zo best is. of zou dit wel meevallen: hoe doet de proma/tecnigas circuit het op 50 en op 60/65cc

of een polini top one: http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=703
      hoor hierover ook wel goede ervaringen: schijnt dat je op top wel wat inlevert, maar niet zo veel als de leovince, en dat de trekkracht ook niet tegen moet vallen op 50cc en op 60/65cc. de uitlaat is wel wat duurder dan de andere twee, maar als hij ook loopt zoals ik hier heb beschreven, dan vind ik hem die 36 euro extra ook wel waard.

aangezien ik snel op wil trekken en een uitlaat wil die ook goed doortrekt naar zijn topsnelheid (van ongeveer 70km/h), zoek ik dus een beetje een allround uitlaat: goede trekkracht, maar ook een fijne topsnelheid.
      De uitlaten hierboven kunnen allemaal toch op een 50 en 60/65 cc? aangezien ik de uitlaat eerst op mijn 50 std wil proberen, als het mij dan goed bevalt, zet ik er geen 60/65cc op

dan de cilinder:
      met de cilinder zat ik te twijfelen over de volgende cilinders:
      Polini 43mm kit:
      http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=710
      ben zelf vrij bekend met polini: goede afwerking en over het algemeen snelle cilinders, maar meende ergens gelezen te hebben dat, in een een test, de prestaties van deze cilinder tegen vielen.
      Weet verder ook niet veel over deze cilinder:
      -is dit eenaluminium/gietijzeren cilinder,
      -hoeveel spoelpoorten heeft hij;
      -zitten er verder speciale poorten in zoals w-poorten/vlinderpoorten en/of fluitpoorten.?
      kortom wat voor een karakter heeft deze cilinder, want op jmpb stonden geen fotos van de cilinder wand en poorten: hoop dat iemand dat weet.

de alfaerre 43 mm:
      http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=1557
      heb gelezen dat dit een exacte kopie van een oud model polini is die niet meer geproduceerd wordt, met W-poort in ieder geval: en dat doet het koppel zeker goed en een gunstige prijs! verder hoor ik ervaringen graag van jullie

een malossi 43mm gietijzer:
      http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=594
      gietijzeren cilinder, dus lekker slijtvast (neem ik aan). kameraad heeft een malossi sport op zijn zenith liggen, met 12 mm carb. en sito plus en dat loopt erg mooi, maar weet dus niet wat hij op een citta doet: laat het maar weten

of een DR 43 mm (evolution)
      http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=599
      ’t is een DR, en ik weet dat over het algemeen dr goede slijtvaste cilinders maakt, en ook niet al te slecht rijdt en de gunstige prijs! maar loopt deze ook goed als je geen extra spoelpoorten in je carter gaat doortrekken, want daar wil ik liever niet aan beginnen: hoor dit ook graag van jullie.

sorry voor het lange bericht, maar laat het maar even weten wat jullie er van denken, dus welke uitlaat geeft een betere trekkracht op een standaard 50cc t.o.v. een tecno city power, en welke uitlaat kan ik het best gebruiken in combinatie met welke cilinder? of als je een andere setup hebt waarvan je denkt dat hij mij wel past, hoor ik dat ook graag.

mvg

jasper

Steven
      Donateur

allesjezus wat een verhaal, daar moet ik even voor gaan zitten

aapie90
        Bijdrager

Ik zou gaan rijden met :
          43 AR cilinder
          polini top one of gianelli citypower

Trekt hard en gaat hard.

De krul houd in op top met 70cc.
          de proma ben ik geen fan van, vanwege het geluid enz

succes

dihagie
          Bijdrager

Je hebt zelf in iig al genoeg research gedaan:)

Ik zelf reed altijd met een 43DR evo, carters bewerkt op cilinder, top one, 13/13, groene trekveren en een poelie 70.
            Het haalde de 70 helaas niet, maar dat kwam misschien omdat die van mij niet goed afgesteld was.
            trek kracht had het wel, en kwam rond de 65 uit.

jasper_loil
            Topic starter

dihagie :
              Je hebt zelf in iig al genoeg research gedaan:)

Ik zelf reed altijd met een 43DR evo, carters bewerkt op cilinder, top one, 13/13, groene trekveren en een poelie 70.
              Het haalde de 70 helaas niet, maar dat kwam misschien omdat die van mij niet goed afgesteld was.
              trek kracht had het wel, en kwam rond de 65 uit.

65 is rond de 70 en is voor mij ook goed. maar wil eigenlijk niet mijn carter gaan bewerken: uitboren en uitveilen van inlaat kan ik me voorstellen, anders gaat het nooit lukken om fatsoenlijk op te trekken en een hogere top te krijgen, maar het bewerken van een carter voor een type cilinder (DR43 in dit geval) vind ik riskant: dan kan het zijn dat de 50cc er eventueel ook niet meer op loopt: daar zit ik het meest mee.

Ik zou gaan rijden met :
              43 AR cilinder

een 43 AR cilinder is toch de alfaerre 43 mm?

nuttige reacties zijn welkom 😛

dihagie
              Bijdrager

met alleen de inlaat uitboren en vijlen kom je ook al een eind hoor, het is niet persé nodig om die spoelpoorten te gebruiken.
                mooiste is natuurlijk van wel.

AR is alfaerre inderdaad, is dacht ik een kopie van de 43 polini die je hier zelf ook aanwijst.
                beide cilinders hebben een W-poort en zijn zeer leuke cilinders.

Edjuh
                Bijdrager

aapie90 :
                  Ik zou gaan rijden met :
                  43 AR cilinder

Trekt hard en gaat hard.

De krul houd in op top met 70cc.
                  de proma ben ik geen fan van, vanwege het geluid enz

succes

De leo trekt wel beter op en door tot de 60, en volgens mij vind de ts dat belangrijker dan de top.(edit: hiermee bedoel ik niet per se dat je met deze uitlaat niet sneller dan 60 kan!).

De gianelli trekt ook super op en door, maar houd net als de leo in op topsnelheid.

Ik zou dus voor de leo gaan(en de AR/polini 43, van de voorgestelde cilinders).

Jasper, als je de 43mm Olympia kan vinden, dat is een hele fijne koppelcilinder(waar je ook nog wel 70 mee haalt). Alle cilinders die je voorstelt krijgen meer power in het midden en hogere toerengebied.

43mm Creco is ook wel een aanradertje voor dat geld 😉

jasper_loil
                  Topic starter

allemaal bedankt voor de reacties,

Kan me persoonlijk wel vinden in wat edjuh zegt

De leo trekt wel beter op en door tot de 60, en volgens mij vind de ts dat belangrijker dan de top.

als 70 niet haalbaar is is 60 ook ok, als ik daarvoor maar een bult koppel terug krijg, want moet elke dag voor school naar de stad, en het is gewoon irritant als je bij een stoplicht amper weg komt, en met 60 op mijn cittaatje gaat die 13 km naar huis ook wel snel.

jasper, als je de 43mm Olympia kan vinden, dat is een hele fijne koppelcilinder(waar je ook nog wel 70 mee haalt). Alle cilinders die je voorstelt krijgen meer power in het midden en hogere toerengebied.

maar is die 70 dan met of zonder spoelpoorten doortrekken?

maar ja, dan moet ik nog aan een olympia zien te komen :S vrees dat dat een probleem gaat worden: wil hem liever nieuw kopen. en dat kan dus niet.

anders ga ik voor de polini of de alfaerre, aangezien dihagi zei dat de Polini 43 mm set (hier klikken!) ook een w-poort had, geeft de polini ook wel een aardig koppel, toch?
                    maar wat voor een kop moet ik dan bij de alfaerre hebben voor mijn citta? gewoon de 43 mm malossi kop op jmpb, voor ciao (klik)? want ik meende dat er verschil zat tussen ciao en citta cilinderkoppen. of maakt dat niet uit?

denk dat ik maar eerst de inlaat op ga boren naar 13 mm, en uitveilen: denk dak ‘m ongeveer zo groot ga maken:

in de how to staat dat deze grootte goed loopt op 50cc/60cc. dan kan ik altijd nog terug naar mijn 50 cc (bij verkoop van mijn brommer/cilinder, of als ik aangehouden wordt bijvoorbeeld) en dan hoef ik niet weer opnieuw mijn carters te gaan bewerken.

of zou deze grootte beter zijn voor een 43mm polini/alfaerre:

hoor het graag van jullie

EDIT:
                    maar als jullie dit zeggen:

…Ik zou gaan rijden met :

Trekt hard en gaat hard.

De gianelli trekt ook super op en door, maar houd net als de leo in op topsnelheid.

zou deze setup dan ook niet goed moeten lopen met mijn tecno city power, want die is toch ongeveer gelijk aan een gianelli? meende alleen dat het geluid van de gianelli iets anders was, of zou dat niet kunnen?

dihagie
                    Bijdrager

de onderste is natuurlijk beter voor een 43 polini, maar of je 50cc daarna er nog lekker op gaat lopen weet ik niet.

maar de bovenste werkt iig ook al prima hoor;)

Shaker
                      Bijdrager

wat je ook kunt doen is gewoon het blokje wat je er nu onder hebt standaard laten. Als je de citta weer verkoopt leg je dit er weer onder. Van het geld wat jij wil investeren in nieuwe onderdelen heb je al een heel mooi gereviseerd 70cc blok (ongeveer 120euro). Bijna elk 70cc blok haalt met een fatsoenlijke expansie uitlaat wel de 70km/h. Zo heb je een snel blok en 1 standaard blok wat toch wel erg handig is (politie, winter).
                        Enige reden om dit niet te doen is als je er wat van wilt leren, per sé alles gloednieuw wilt hebben, zelf wilt inrijden etc etc. Voordeel van zo’n kant en klaar blok is dat het ingereden is zodat je gewoon meteen normaal kunt rijden, het werkt en je er geen tijd meer in hoeft te steken, het gereviseerd is door (meestal) iemand met ervaring.

Zo heb ik toevallig laatst nog een 70cc blok gereviseerd ( 70dr, poorten doorgetrokken en inlaat gevijld, 13/13 etc). Haalt de 70km/h zeker en trekt hard op met citypower (onopvallend)! Met expansie uitlaat wil dit blokje wel +/- 85km/h.

’t is maar een voorbeeldje hè ;).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.