Home › Forums › Algemeen › Oude topics › Achterwiel blokkeert en start niet meer
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 20 jaren, 8 maanden geleden door wienuh.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
16 juli 2005 om 16:04 #123746
Onlangs had ik mijn nieuwe proma onder mijn ciao geplaatst, ik had mijn cito eraf gesmeten. alles was in orde, ik reed enkele uren en toen blokkeerde mijn achterwiel en sloeg de motor stil. sindsdien rkijg ik hem niet meer gestart en hoor ik gekletter uit mijn blok.
16 juli 2005 om 16:10 #131252Vastloper..
16 juli 2005 om 16:13 #131253ouch, je hebt waarschijnlijk een vastloper gehad, bij het vervangen van je uitlaat heb je ook je sproeier moeten veranderen (groter), ik weet niet hoe ver jou kennis ligt, maar ik denk dat je zowieso je hele blok uit elkaar moet halen of als je mazzel hebt alleen je cilinder eraf. Waarschijnlijk is je cilinderwand gaar en je zuiger, ik zou zeggen haal eerst je blok maar is open….
16 juli 2005 om 16:13 #131254ik ben eigenlijk meer een beginner en ken niet direct een oplossing, zou dit ook niet kunnen liggen aan een gebroken krukas want ik krijg echt geen beweging in mijn ciao
16 juli 2005 om 16:19 #131255wat zou ik als beginner het beste doen?
in de winkel laten herstellen of zelf proberen…
en is dit probleem enkel door de proma uitlaat veroorzaakt of nog iets anders?16 juli 2005 om 16:25 #131256jah door de proma…Je cilinder kan door die utilaat hogere toeren draaien….In hogere toeren heb je ook meer benzine nodig..Doordat je sproeier nog orgineel is; krijgt hij dat dus niet en krijgt hij te weinig…Daardoor word het uiteindelijk ijzer op ijzer door onvoldoende smering en boort je zuiger zich door de cilinderwand heen…Snap je beetje het probleem? Je kan gewoon zelf een cilindertje erop zetten…Binnenkort overigens daar een how-to van:) Haal het blokje er maar eens van onderuit…
Succes!Ehm wil je aub geen 3x achter elkaar posten….Ziet zo dom uit, gebruik het edit knopje boven je post ff, ok?
Je bent nieuw dus opzich is het je vergeven;)16 juli 2005 om 16:34 #131257ok eerst en vooral sorry voor die 3x na mekaar 🙂
(heb er al 1 deleted, das al minder stom)ik begrijp het probleem wel, maar zou je nog even alles op een rijtje kunnen zetten voor mij aub, wat ik nu juist moet doen en hoe enz..
dat zou het al wat makkelijker makenvb
1-een nieuwe cilinder en/of sproeier aankopen …
2-hoeveel dit allemaal gaat kosten
3-enzovoort van die dingenalvast bedankt
P.S.
het gekletter dat ik hoorde klonk echt niet goed, precies zo een steen of knikker die in de knalpot zat; zo’n geluid ongeveer…
zou het ook niet kunnen zijn dat hierdoor de motor compleet naar de vaantjes is, en is het dan nog wel de moeite om hier aan te werken?16 juli 2005 om 17:08 #131258Die motor is waarschijnlijk nog prima,zuiger niet en waarschijnlijk je cilinder ook niet.
Koop een leuke 70cc met zuiger en sproeier 62 of zo en je kunt weer gaan.
Cilinders compleet met zuiger vanaf zo’n €70,= nieuw
sproeier €2 of zo.
Of koop een 2e hands cilindertje van iemand hier voor weinagg16 juli 2005 om 17:37 #131259op zich is het niet moeilijk om de boel zelf te vervangen, zolang je krukas en lagers nog goed zijn, anders wordt het al iets ingewikkelder.
Het is echt wel de moeite om het zelf te proberen, vespa’s zijn supersimpel en als je ergens niet uitkomt kunnen wij je altijd verder helpen,
het eerste wat je eigenlijk moet doen is je blok onder je vespa vandaan halen om te kijken wat er nou precies gebeurd/kapot is. Denk je dat je je blok onder je vespa vandaan krijgt? Of moet ik een aantal foto’s posten zodat je kan zien wat je allemaal los moet schroeven etc. etc. …. Ik hoor t wel, suc6
16 juli 2005 om 17:52 #131260Hey,
Raar maar waar, ondertussen heb ik hem aan de praat gekregen, en hij blijft zelfs draaien, net zoals vroeger!
dit wel met de sito uitlaat en NIET met de proma!Alleen nu bibbert hij wel ietsje meer als tevoren, en ook hier en daar beetje meer lawaai(dit alles is wel minimaal)
Ik heb er niets aan veranderd, buiten het feit dat de koppeling(met de 3 veertjes) strakker aangeschroefd is, hoewel daar okwel wat speling op zit en een beetje krom staat(wat volgens mij ook een van de oorzaken is geweest)
Nu zou ik willen weten of het allemaal in orde is of toch nog eens de blok ervanonder halen of een nieuwe cilinder steken …
en stel als ik met de proma uitlaat wil rijden, moet ik dan alleen mijn sproeier aanpassen of nog dingen?thanx
bijna vergeten; als hij draait en je gebruikt de voorrem, dan heeft hij de neiging om stil te vallen. doe je dit met het licht aan, dan blijft hij gewoon draaien?!
en ook het starten is vreemd; met de compressiehendel+gas= geen probleem, maar gewoon in gang lopen blijkt dan niet te lukken..
16 juli 2005 om 18:37 #131261Die herrie kwam hoogst waarschijnlijk uit je koppeling, als die los zit (de bovenste moer bedoel ik dan gewoon) gaat ie ook angstaanjagend ratelen.
maar als je achterwiel vastslaat heb je zowieso een warmloper gehad. In veel gevallen kan je dan nog gewoon doorrijden, beter is natuurlijk nieuwe zuigerveren plaatsen, maarja…
Dat verklaard ook het slecht starten etc. je zuigerveren zijn gewoon niet zo goed meer, heb je ook al een lang stuk vol gas gereden, en reedt ie toen nog hetzelfde?
Ik hoop trouwens niet dat je krukas krom is, dit is de as waar de koppeling op vast zit…
Dus ik denk dat je zowieso nieuwe zuigerveren nodig hebt. en voor de proma heb je idd een grotere sproeier nodig.
ps. Wat voor proma heb je eigenlijk, de circuit?
16 juli 2005 om 18:45 #131262Ik heb inderdaad even volgas gereden, en niets abnormaals opgemerkt, tochniet op het eerste zicht.
Mijn proma dat is de proma circuit, idd
Dus jouw raad is nieuwe zuigerveren+sproeier(sproeier alleen nodig als je met proma wil rijden zeker)
Kan je ook nog even zeggen welke maat?zal ff kort men setup zegge indien nodig:
cilinder=50cc
carbu =13/13
poelie =80mm
uitlaat =sito
en een malossi sportfilter voor de rest is alles std zover ik weetthanx
16 juli 2005 om 19:09 #131263sproeier zou ik maatje rond de 58 nemen, misschien dat iemand anders op het forum daar anders over denkt dan horen we het vanzelf :p sproeier scheelt nog al per blokje maar 58 zit zeker wel in de goeie richting, laat trouwens ook nog ff weten wat je er nu in hebt zitten!
en ff over die warmloper, ik zou eerst is je cilinder eraf halen om te kijken wat er allemaal vervangen moet worden, kan je niet een foto maken ofzo van je cilinderwand en zuiger/zuigerveren
18 juli 2005 om 14:57 #131272ondertussen werkt hij terug zoals tevoren.
ff zeggen wat ik veranderd heb:
2 veertjes + segmenten van de koppeling vervangen door nieuwe.
afgezien van wat lawaai veroorzaakt door speling/slijtage, draait hij hetzelfde als vroeger
start terug snel/vlotjes zoals het zou moeten enz…ik wou nog wel even weten of het veel uitmaakt welke bougie je gebruikt-> er stak een b5h in maar nu zit er een b6h in…(alleszins nix opmerkelijk opgevallen)
en wat de proma betreft, ik denk dat ik hem ff opzij laat ligge en gewoon een tijdje met de sito verder rijd; heb nu wel ff genoeg problems gehad!
mocht ik toch van gedacht veranderen, zon sproeier, waar bevind die zich ongeveer in de brommer en waar isdie te verkrijgen? (via internet of gewoon in de winkel of…)laat iets weten
thanx
18 juli 2005 om 15:34 #131273
wienuhik denk dat je dan idd een warmloper hebt gehad,
heb ik ook gehad, je zal ook gaan merken dat ie nu
minder goed trekt en een lagere topsnelheid heeft.khoop voor jou dat het 1x warmgelopen is en niet vaker
voor komt, ik ben nu aant wachten op me nieuwe cilinder
en ondertussen al 3x warmloper gehad…….en die sproeier zit in de carburateur, en is bij elke scooter-/
brommerwinkel te krijgen. wel ff je merk carburateur onthoude
indien je 13/13 hebt en niet de originele. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.