Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Achterlicht te fel
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 2 maanden geleden door Oskaros.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 januari 2021 om 14:29 #805531
Dag iedereen,
Mijn achterlicht gaat te hard en het lampje is gesprongen, waarna mijn voorlicht ook kapot is gegaan, waarschijnlijk omdat alle stroom toen naar mijn voorlamp ging. Wat ook een probleem is is dat ik niet weet hoe ik aan mijn lampje van mijn voorlicht geraak… Ik heb nieuwe lampjes gekocht maar wil natuurlijk niet het zelfde opnieuw meemaken. Volgens mij is het iets met de bedrading waar ik totaal niks van ken m, hulp is gewaardeerd!!

5 januari 2021 om 16:10 #805535het gros van de bedrading oogt in orde, waar je even naar moet kijken is of de lampjes goed contact kunnen maken met de pinnen in de fittingen. Controleer of hier enige vorm van corosie op zit, zoja haal dit voorzichtig weg.
Bij de voorlamp kan het zijn dat de klemmende werking van de lamphouder niet genoeg spanning meer heeft om het lampje goed aangedrukt te houden. Hierdoor valt heel soms de spanning weg van de lamp om deze vervolgens (op volle toeren) weer te maken. Dit vindt het gloeidraadje niet fijn.
Mocht na alles controleren nog steeds je lampjes doorbranden, dan kan je er altijd voor kiezen om er 12v lampjes in te zetten met een iets hoger wattage. Of een weerstandje te plaatsen bij het achterlicht.
5 januari 2021 om 16:53 #805536Ok bedankt ik geef morgen een update!
5 januari 2021 om 19:02 #805543Houd er ook rekening mee dat lampjes geen eeuwig leven hebben 😉
5 januari 2021 om 19:20 #805544Ik heb het achterlicht uitgetest met de nieuwe lampjes, ging veel te fel en hij is kapot gesprongen…
5 januari 2021 om 19:22 #805545Zo te zien gaat er echt gewoon veels te veel stroom naar het achterlicht, misschien is hij verbonden met de verkeerde kabel?
5 januari 2021 om 19:23 #805546Ik gebruikte 12v en 5 watt voor het achterlicht
5 januari 2021 om 20:02 #805549Die zit er bij mij ook in …………………..
6 januari 2021 om 11:32 #805559Dit houdt de lampen heel bij meer toeren dan origineel draaiende blokjes:
https://www.jmpbonderdelen.nl/spanningsregelaar-universeel-6-volt-30-watt.html
6 januari 2021 om 11:41 #805560Ja, of dit:
Heb je puntenontsteking?
(omdat je dan zeker 6 volt hebt)Plaats dan een spanningsbegrenzer 6volt
https://www.jmpbonderdelen.nl/spanningsregelaar-uni-6-volt.html
Sluit die aan:

In de koplamp moet 6volt/15watt.
https://www.jmpbonderdelen.nl/kraaglamp-6-volt-15-watt.html
Achterlicht 6volt/4watt.
https://www.jmpbonderdelen.nl/lamp-ba9-6-volt-4-watt.html
Geen andere lampjes monteren!
Zorg dat de zwarte draad, die je koplamp uit gaat, beneden goed op je blok of frame(massa) zit,
en ook echt contact maakt, geen roest en/of verf er tussen.Achter moet je lampje(de onderste met de paarse draad), ook goed massa maken.
De paarse(=spanning 6volt vanaf schakelaar) zit met de koperen lip op de achterzijde van het lampje.De zijkant van het lampje moet goed contact (massa) maken met het frame, de koperen lipjes in het plastic moeten de zijkant van het lampje goed raken en contact maken.
Daarvandaan moet een goede verbinding zijn met frame via de bouten of maak een draadje.
Dus alles zonder roest en/of verf ertussen!Het probleem is vaak bij de achterlichten.
Als die geen goed massa maken, (meestal door roest, bij overgespoten dingen ook verflagen)
hapert het achterlicht af en toe en krijgt de koplamp steeds de volle bak stroom en fikt door en daarna meteen het achterlicht of vice versa.Zorg ook dat je blok goed contact maakt met het frame op een plek waar die het frame raakt.
Geen verf er tussen op die plek.Heb jij geen opgevoerde brommer, rijdt ie gewoon 40-50 en maakt geen overtoeren(=meer stroom)
dan kan je de spanningsregelaar wel weglaten.
Maar het is wel een zekerheid als die er wel isGr. Wim..
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.6 januari 2021 om 12:47 #805566Is de brommer nog recentelijk gespoten ?
Vaak is de oorzaak een slechte aarde/min – ff checken
TICKLING BARN6 januari 2021 om 16:37 #805572Ik zal er ook maar eens zo’n blokje tussen zetten.
Mijn Ciao vreet lampjes ‘for breakfast’.
Achter heb ik al 12V, maar zelfs die brandt er soms uit.Meestal overdag zet ik het licht maar gewoon niet aan.
En als soms toch in het donker, dan rustig naar huis.6 januari 2021 om 21:15 #805578Bedankt iedereen!! Mijn ciao rijdt rond de 37 dus een spanningsregelaar zal dan dus niet helpen heeft Semmad gezegd (bedankt, ging hem bijna kopen) Ik ga ook doen wat je me hebt aangeraden, en ja Crullie de brommer is recent gespoten dus ik zal eens even checken. Morgen ga ik opnieuw lampjes kopen en zien hoe het gaat.
6 januari 2021 om 21:37 #805579Als je nog een remlichtlampje wilt vervangen voor de juiste,
6Volt 10Watt
https://www.jmpbonderdelen.nl/lamp-ba15-6-volt-10-watt.html
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.6 januari 2021 om 21:45 #805580Ik ga ze denk ik van een brommer winkel halen anders moet ik nog die shipping betalen..
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.