Vespa-Ciao.NL
:: Achterkoppeling klemt op as

Home Forums Techniek Mechanisch Achterkoppeling klemt op as

• Dit onderwerp bevat 6 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren geleden door skib.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

skib
    Topic starter

Beste forumleden,

Ik zit met een kleine uitdaging. Ik heb al een enige tijd een nieuwe vario achterkoppeling (van JMPB) op de plank liggen. Afgelopen weekend ben ik deze gaan monteren. Echter tijdens de montage merkte ik dat hij stroef over mijn vario as ging en zichzelf hierop klemt. Dit resulteert er uiteindelijk in dat mijn citta amper vooruit te duwen is en het ook veel energie kost om hem aan te rennen.

Na mijn weten hoort deze niet te klemmen en moet hij gewoon vrij over de as heen draaien. Ik heb de vario as helemaal schoongemaakt en zelfs gevet. Beide dingen hielpen niet.

Is iemand bekend met dit fenomeen? Zo ja, hoe heb jij dat opgelost? Of hoort dit bij een nieuwe achterkoppeling?

Ik hoor graag van jullie.

Brady

Martino
      Moderator

Gaat het over de koppeling of de schaal? Probeer eens los van elkaar deze onderdelen en of ze dan zonder problemen draaien? De koppeling heeft immers lagers om over je as te draaien. Misschien zitten deze niet op de juiste hoogte zodoende de koppeling tegen je brug kan aanlopen.

skib
        Topic starter

Het gaat om de koppeling. Er zitten zoals jij aangeeft inderdaad naaldlagers in. De koppeling schuift er, met een beetje druk, over de as heen, maar als ik er dan aan draai dan gaat mijn wiel ook draaien. Het lijkt dus alsof hij klemt op de keerring.

Martino
          Moderator

De keerring kan je er simpel even uit wippen en nog eens proberen hoe het dan draait?

skib
            Topic starter

Toen ik het typte bedacht ik mij dat ook. Ik ga het van het weekend even proberen.

skib
              Topic starter

Probleem waarschijnlijk gevonden. De keerring eruit gehaald en de koppeling schuift nog steeds moeilijk over de as, dus dan ligt het probleem bij de naaldlagers.

Ik had nog een HK1312 lager liggen en deze schuift met gemak over de as heen. Vervolgens binnenmaat gemeten van de HK1312 en de lagers in de koppeling en die in de koppeling had een kleinere binnenmaat. Nu kijken als ik de lagers vervang of de koppeling er wel makkelijk overheen schuift.

skib
                Topic starter

Naaldlagers vervangen bleek ook niet het gewenste effect te hebben. Toen de nieuwe lagers in de achterkoppeling waren gemonteerd gleden ze niet meer zo makkelijk over de as. Al ging het wel iets makkelijker met de nieuwe lagers vergeleken met de oude lagers.

Uiteindelijk de as nog meer geschuurd en nu schuift hij eroverheen.

Nieuwe lagers + schuren van de as heeft mijn probleem opgelost. Dit topic mag wat mij betreft dicht.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.