- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 10 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 17 jaren, 3 maanden geleden door niek1992.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 november 2008 om 22:24 #212298
Hee allemaal,
Nou ik zit hier dus met een probleempje.
Mijn achterkoppeling schuurt in mijn frame. Ik heb al wat het een en ander met Jelle besproken ( thanks ), maar ik dacht laat ik het hier ook nog eventjes posten om het allemaal duidelijk uitgelegt te krijgen.
Hier is het probleem:

Hier loopt ie dus tegen mijn frame aan.

Effe zonder koppeling.
Jelle dacht eerst dat het kwam doordat ik een ringetje miste onder de lange naaf die uit mijn klok kwam.
nadat ik hem open gemaakt had, zag ik dat deze gewoon nog aanwezig was:

Foto achterkant van de koppeling.
Foto van de schijven.
Foto van t deksel.Nu is het setje alweer van mijn brommer af, omdat ik er ook nog mee naar school ga.
Mijn vraag is dus, lost de 90MM schijven dit probleem op?
Mij lijkt van niet, omdat de dikte van de schijven bij elkaar( ongeveer 13mm ) nog steeds gelijk is, en dus gewoon nog in mijn frame blijft schuren. mischien met een kleinere diameter, 90MM dus.Zou iemand mij kunnen vertellen wat er aan de hand is ?:?
En als het dus aan de schijven zou kunnen liggen, heb ik dus 90MM schijven nodig.
deze zijn dus heel moeilijk te krijgen.alvast bedankt.
Groetjes Niek.
23 november 2008 om 22:46 #213445zit je achterwiel er wel recht in?
lijkt me wel maar goed kan het probleem zijn;)23 november 2008 om 22:48 #213446probleem heb ik ook gehad.
moet je een klein ringetje zoeken wat over het asje past tot het ostaane gedeelte zodat je koppeling iets verder naar buiten komt23 november 2008 om 22:54 #213447Misschien dat het helpt als je de 2 uitstekende puntjes van de drukveer een stuk kleiner maakt?
23 november 2008 om 23:07 #213448Ik denk dat het probleem misschien in de koppeling zelf zit. Je hebt aan de koppelingsschaal kant een borgring zitten (achter de keerring). Daarachter hoort eerst een dun ringetje te zitten en daaronder de schijfring die er voor zorgt dat de koppeling niet dieper over de as kan. Het zou kunnen dat deze twee ringen verkeerd om gemonteerd zitten.
Kijk daar eens naar.I came, I saw, and I forgot what I was doing...23 november 2008 om 23:17 #213449sieger :
zit je achterwiel er wel recht in?
lijkt me wel maar goed kan het probleem zijn;)Haha:P nee zit er loodrecht in 😀
Tonni :
Ik denk dat het probleem misschien in de koppeling zelf zit. Je hebt aan de koppelingsschaal kant een borgring zitten (achter de keerring). Daarachter hoort eerst een dun ringetje te zitten en daaronder de schijfring die er voor zorgt dat de koppeling niet dieper over de as kan. Het zou kunnen dat deze twee ringen verkeerd om gemonteerd zitten.
Kijk daar eens naar.Ik zal morgen de koppeling is eventjes helemaal uit elkaar halen, en daar een foto van maken. dus als ik het goed begrijp
mis ik een ringetje, of zit het ringetje verkeerd om gemonteerd bij de 2e verdikking v/d as? vanaf het schroefdraad?23 november 2008 om 23:48 #213450Er zit maar aan één kant zo’n borgring, kan niet missen. Is zo’n borgring die je met een punttangetje moet loshalen. Daarachter hoort eerst een dun vulringetje en dan een dikkere met het gat precies zo groot als het dunne gedeelte v.d. vario as.
Als dat ook niet je probleem is blijft er weinig anders over als een kleine kromming van je frame. Dit kan ook best eens zijn aangezien de schijf eigenlijk alleen onder aanslijt..I came, I saw, and I forgot what I was doing...24 november 2008 om 08:14 #213451wat je ook kunt, als je koppeling wel goed in elkaar zit, is wel iets barbaars maar wel effectief:
een stuk hout pakken en een moker en heel voorzichtig je frame ter plaatse van de achterklok (waar hij ingesleten is) richting achterwiel tikken/slaan…
24 november 2008 om 08:31 #213452Uhm je moet niet in je frame meppen.
als het niet waar is wat tonni zegt (met de ringetjes) moet je dit even doen ;Klok openhalen en het kleine onderste lagertje even wat verder richting deksel kant slaan.
hierdoor komt de as wat hoger te liggen en de koppeling ook.46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel24 november 2008 om 09:34 #213453Ja naja ik zit nu op school, zal vanmiddag eventjes de koppeling uit elkaar halen.
moet ik dan ook de lagers eruit halen zeg maar? die randjes omslaan, en zo hem helemaal uit elkaar halen?
Het lijkt mij niet dat de lagers te diep zitten, aangezien er ook nog een ringetje tussen zit ( welke er hoort te zitten ).24 november 2008 om 11:42 #213454Wat Heer FlicK zegt telt alleen als er speling op de vario as zit, dat je hem een een stukje naar binnen /buiten kan trekken.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...24 november 2008 om 12:35 #213455houd even de waterpas tegen de punten waar je de klok tegenaanschroeft. Zorg ervoor dat de rest van je vespa recht staat uiteraard. Ik denk dat je het probleem niet in je achterkoppeling moet zoeken, of je klok.. Misschien dat het onderste bevestigingspunt van je achterbrug iets naar binnestaat?
Of houd even een blokhaak tegen je as en je achterbrug, het is best vreemd dat hij alleen onder aanloopt.. dus denk dat je het probleem daarin moet zoeken.
25 november 2008 om 20:26 #213456Tonni :
Er zit maar aan één kant zo’n borgring, kan niet missen. Is zo’n borgring die je met een punttangetje moet loshalen. Daarachter hoort eerst een dun vulringetje en dan een dikkere met het gat precies zo groot als het dunne gedeelte v.d. vario as.
Als dat ook niet je probleem is blijft er weinig anders over als een kleine kromming van je frame. Dit kan ook best eens zijn aangezien de schijf eigenlijk alleen onder aanslijt..Ik heb de koppeling nu deels uit elkaar, moet ik hem nog verder uit elkaar halen als dit?

Zelf verdenk ik dit probleem:

Het lijkt mij, dat die ruimte daar dus niet hoort? of wel:D
En dat hij alleen onder schuurt, als ik hem beetje aandruk, en druk uitoefen links/rechts dan loopt hij daar dus ook aan. dat aan de onderkant is gekomen door dat ik er eventjes op gereden heb.
EDIT: Heb eventjes nieuwe foto’s geschoten. Ben der achter gekomen dat de koppeling zelf niet op mijn klok schuurt, maar alleen op mijn Frame:

nog een.

Hier zie ik dus dat mijn koppeling zelf niet verder kan ( wat tegen mijn theorie in gaat ) ik heb namelijk altijd gedacht dat de koppeling gewoon los op de naaf zat zeg maar. En doordat er een ringetje/opstaand randje miste op mijn Lange naaf, deze dus ging aanlopen in mijn frame.
Ik heb dus geconstateerd dat het aan mijn schijven/frame ligt. Hierdoor ben ik op het idee gekomen, om er ongeveer een milimeter van af te halen.
Dit wou ik op een draaibank gaan doen bij mij op school. het moet zoiets gaan worden:
Mijn vraag is dus, lost dit het probleem op, en kan dit?
Niet letten op mijn paint skillzz:D25 november 2008 om 20:38 #213457Kun je hem op de as niet spacen met een ringetje van 1mm dik die je opmaat maakt.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno25 november 2008 om 20:42 #213458dat is soms nodig bij de imitatiekoppelingen, heb ik eens een paint kriebeltje van gemaakt.
dat zou inderdaad je probleem kunnen verhelpen, of helpt je in ieder geval een eind op weg.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.