Vespa-Ciao.NL
:: Achterklok vraag tekens , 1:6,5 1:7,5 en 1:8,5

Home Forums Techniek Mechanisch Achterklok vraag tekens , 1:6,5 1:7,5 en 1:8,5

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tiesman1986
    Topic starter

Hier gaat die dan
      Heb laatst een bromklok gekocht die zeldzame moest zijn “de 8/5 klok”.
      Mij werdt verteld die is alleen met belgen koppeling te rijden is
      Nu heb ik vanmiddag een bromklok “1:6,5 ” gekocht en die gene zei: van die 8/5 klokken zijn er zat,
      Maar deze 1:6,5 is de zwaarste vertanding dus zou je op top het hardst moeten gaan.
      Mijn vraag is wat is nou het verschil tussen de 1:6,5 de 1:7,5 en de 1:8,5 ?
      bij welke klok het ik als citta rijder het meeste redement qua snelheid met de setup die hier naast staat.
      Hoop dat ik in de goede topic zit en dat iemand het antwoord weet.
      Alvast bedankt

Groeten ties

Martino
      Moderator

Het verschil tussen de naven is de lengte van de overbrenging. Een 1:6,7 is langer of zwaarder dan een 1:7,5 bijvoorbeeld. Je zal met een langere of zwaardere overbrenging minder hard optrekken, maar een hogere topsnelheid halen bij een bepaald toerental.

Het meeste rendement is een vaag begrip in deze het is maar de vraag wat jij wilt? Je zal ook met de groote van de poelie of koppeling kunnen spelen om tot jou juist gekozen overbrenging te komen.

Tiesman1986
        Topic starter

Bedankt voor de uitleg.
          En die 1:8,5 bestaat ook ?
          Dus dat ziu dan een lichter overbrengen zijn, en is dat misschien beter voor brommers met een groter wiel zoals ciao enz die wat sneller willen op trekken en de top wat lager willen houden ?
          Ik zou graag de top hoger willen dus wordt het de 1:6,7.
          Als iemand nog belang bij een 1:8,5 heeft hoor ik het graag :p als die bestaat en ik niet in de maling ben genomen ;).

Martino
          Moderator

Ja de 1:8,5 bestaat ook en is inderdaad zeldzamer dan de andere verhoudingen.
            Om precies de verhouding te weten deel je de hoeveelheid tantjes van je grote tandwiel door de tandjes van je ingaande as.
            Makkelijker is de uitgaande as 1x rond te draaien en te tellen hoe vaak je ingaande as ronddraait?

Een hogere top is idd met een 1:6,7 makkelijker te halen, maar ook de diameter poelie en koppeling zijn dus van invloed en vaak makkelijker te veranderen. Ik lees in je profiel belgen koppeling plus poelie 80. Dit gaat al wel naar de zware kant. Kom je nog wel makkelijk weg met optrekken?

Florian
            Moderator

1:8,5 naaf bestaat zeker, Ik rijd er zelf ook mee. Maar zeldzaam of speciaal is het niet echt dus verwacht niet dat je er de hoofdprijs voor krijgt.

Tiesman1986
              Topic starter

De belgenkoppeling heeft mij gelukkig al een stuk geholpen de 80cc onder controle te krijgen 🙂
                Bedankt voor de uitleg is allemaal alweer wat duidelijker geworden.
                Van het weekend maar is kijken wat die doet.

Tiesman1986
                Topic starter

Heb er 40 voor betaald toen , als ik dat er weer voor zou kunnen krijgen ben ik al blij 😉 en iemand anders hopelijk ook :p

Florian
                  Moderator

Tiesman1986 :
                    Heb er 40 voor betaald toen , als ik dat er weer voor zou kunnen krijgen ben ik al blij 😉 en iemand anders hopelijk ook :p

Gemiddelde verkoopprijs van een bromklok is ongeveer €20 tot €30,-. Is meer een richtlijn, daadwerkelijke prijs is natuurlijk wat de gek ervoor over heeft.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.