Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Achterklok Problemen
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren geleden door bartklumpenaar.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 maart 2013 om 13:18 #211668
Ik reed vandaag van school nar huis en er kwam een irritante piep en soort van gekraak uit mijn achte rklok
Dus ik kijken maa rkon niks vindenThuis gekeken
Heb dat schroefje aan de zijkant van de achterklok lostgeschroefd en er kwam geen olie uit de klok.
Ga er vanuit dat me olie dan op is
En toen keek ik nog eens goed
Ik kon mijn WIEL Heen en weer bewegen ten opzicht van de achterklok zelf
Het wiel kon dus schijn staan ten opzichte van de achterklokWat voor dingen zijn er dus nu kapot?
Olie bijdoen is geen probleem maar dat wiel zit me niet lekker.
Is dit een lager probleem?14 maart 2013 om 13:23 #230923Driehoekslager kapot en moer niet vast?
14 maart 2013 om 15:41 #230925Ik heb een filmpje gemaakt
Ik kan het wiel ten opzichte van de brug niet naar de ene kant of de andere kant duwen maar het is echt de manier waarop ik het kan doen zoals ik het op het filmpje doe
Wat ik er bij kan vermelden is:
Sinds een paar weken piepte mijn achterklok als ik de rem indrukte
Dat was afentoe
En al voor een langere periode begon hij op vol gas een soort happend geluid te maken.
als ik tegen de 60 aan reed begon hij een soort schavend happend geluid te maken.Iemand ?
14 maart 2013 om 15:56 #230727je bout zit gewoon los. Volgens mij zie ik op het filmpje al een kier zitten.
14 maart 2013 om 16:07 #230726En welke bout bedoel je dan precies?
14 maart 2013 om 16:49 #230543bout, moer.. beetje hetzelfde bij mij. je achterklokbout. Diegene die op je driehoekslager gaat. ik zie er zo een kier tussen zitten.
14 maart 2013 om 17:12 #230544Mensen die filmpjes maken zijn de beste, probleem 10x sneller opgelost 😀
14 maart 2013 om 19:20 #221824net dat ding losgehaald schoongemaakt klein beetje ontroest
Weer gemonteerd en heb net even paar honderden meter gereden en het leek alsof het gierene geluid weg was
Alleen kon ik het wiel nog steeds kantelen(om het ff zo te zeggen)
Heb dat tandwiel zo strak mogelijk aangedraaid en dat zit nu ook allemaal vrij stevig.
3hoekslager ook losgeschroefd en ook die heb ik weer super strak aangedraaid
ZOnder olie rijden
kan je dan zachtjes rijden of is het dan na 5km zachtjes rijden
HOUDOE vertanding?Als ik aan me wiel trek gaat mijn brug ook mee
Kan dat iets betekeken?14 maart 2013 om 22:43 #223029Ik zou niet zonder olie rijden.
Dan zeggen je naaldlagertjes binnen notime krak en draai je je vertanding naar de tandjes,..<3 Thunderstone
Check mijn perso!15 maart 2013 om 08:38 #222466Ik zou zelf ook niet zonder olie rijden. Tuurlijk kan je wel zachtjes rijden, dit geeft minder belasting op de naaldlagers/vertanding, maar alsnog is het niet best.
Als je te weinig olie in je klok hebt, en je hebt een tijdje gereden, word je klok gewoon heet. Dit is dan het aluminium dat aan de bovenkant zit. laat staan hoe heet de naaldlagers dan zijn. Desnoods flikker je er 2-takt olie in, zodat je in ieder geval veilig zonder te slopen goeie cardan-olie kan gaan halen.
jij geeft aan dat je je wiel nog steeds aardig heen en weer kan bewegen, dit duidt waarschijnlijk op een shimring-probleem. Kan zijn dat je lagers naar de klote zijn, kan ook zijn dat ze wat naar buiten gekomen zijn door t wiebelen.
Verder zou ik even kijken of alle bussen en moeren van je subframe nog goed zitten. je brug hoort niet geen speling te hebben als je aan je achterwiel trekt.
15 maart 2013 om 14:08 #229974Ik rijd waarschijnlijk al even rond zonder csrdan olie
Maar dat slijtende geluid wat is dat ?Als ik mijn schterklok laat reviceren. En een nieuwe hoeklager et op
Zou dan het probleem.verholpen zijn?15 maart 2013 om 15:09 #229901Ik denk dat je swso je klok nakijken want er hoort überhaupt geen schrapend geluid uit te komen.
Ik vermoed dat een complete klok revisie niet verkeerd zou zijn..En verder:
niek1992 :Verder zou ik even kijken of alle bussen en moeren van je subframe nog goed zitten. je brug hoort niet geen speling te hebben als je aan je achterwiel trekt.
Succes
15 maart 2013 om 15:35 #232024bentwi :
Ik rijd waarschijnlijk al even rond zonder csrdan olie
Maar dat slijtende geluid wat is dat ?Als ik mijn schterklok laat reviceren. En een nieuwe hoeklager et op
Zou dan het probleem.verholpen zijn?Geen idee. Ik heb geen foto’s van je driehoeks-lager gezien,alleen dat ie gemonteerd zit en dan valt er weinig te zien.
En dat schrapende geluid kan van alles zijn. naaldlagers in je klok, driehoekslager dat kapot is, band/velg die misschien wel aanloopt.Zoals 023Citta al zegt, het is verstandig om je klok even open te trekken. Als je dit zelf niet durft/kan dan zijn er genoeg mensen hier op het forum die het voor je willen doen. Ik heb in het verleden ook naven van forum-leden nagekeken.
15 maart 2013 om 16:01 #229835Net even langs de dealer geweest en hij vertelde mij dat het het neit waard was om het te laten reviceren
Het gezeik dat ik dingen hoor schaven en voel dat er iet neit goed zit is al 2 maanden oud
Ik heb dus 2 maanden lang rondgereden met weinig tot geen olie zonder dat ik het wist.
Reviceren kost met verzenden onderdelen en arbeid al gauw meer dan 60 70 euroIk ga dus op zoek naar een Nieuwe KLOK en HOEKSLAGER
Iemand die iets heeft staan?15 maart 2013 om 16:14 #230118Gelukkig weten de dealers ontzettend veel af van onze vespatjes :con
Revisiesetje = 24,90
http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/variodelen-vespa-ciao/vario-naaf-revisieset.htmlHowto = http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=223
Achterwiellager = 14,18
http://www.q-parts.nl/catalog/product_info.php?products_id=5220
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.