Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Achterklok eruit halen wil niet lukken
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 10 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 9 maanden geleden door Wouz-LwB.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 juni 2010 om 15:08 #209821
De achter rem van m’n ciao is defect,
nou wou ik eens kijken in mijn achterklok of er iets defect is (verschijnlijk gewoon versleten rem schoentjes)
Ik zach een how-to over het los halen van je naaf. maar ik kom niet verder dan mijn tanwiel. de rest gaat voor geen mogelijkhijd los. ik heb ook al geprobeerd om met een waterpomptang direct de moer al los te draaien, maar dat wil ook niet lukken. en met een bako kom ik er neit tussen:(
wat moet ik doen??
ik hoop dat iemand me kan helpen.grz
9 juni 2010 om 15:16 #227810Heb je een bankschroef? Zoja, daar in klemmen en wiel draaien.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno9 juni 2010 om 15:20 #227809Heb ik gedaan maar hij heeft er geen grip op.
ik ben hier even voor de duidelijkheid:P
9 juni 2010 om 15:36 #227797
Anoniemik had ook dat probleem met een verroeste achterklok:
Ga even langs de fietsenmaker en vraag of hij hem losmaakt met steeksleutel 38.
dan kun je veel kracht zetten en heb je hem zo los;)zelf haal ik hem normaal gezien altijd los met een verstelbare tang (moet je wel een dunne hebben, heb ook geen brede baco)
als je zo een sleutel heb zou ik dat eens proberen en anders langs de fietsenmaker gaan (of iemand anders met sleutel 38)succes
9 juni 2010 om 15:54 #227790heb je een brandertje of een verf feun van Bosch? dat wil ook nog wel eens helpen.. dus ff de moer warm maken en dan klap geven met de hamer zodat hij schrikt en dan weer proberen los tedraaien succes
Ga nie. Besta nie9 juni 2010 om 15:57 #227789een verf fohn heb ik, een brandertje moet in de garage ook nog wel te vinden zijn;)
oke bedankt ik zal eens proberen9 juni 2010 om 21:04 #232968Wat ik altijd doe is een steeksleutel of een baco pakken deze erop zitten en goed veel kracht zetten terwijl je op de band zelf zit.
Mocht dit niet lukken (wat ik deze week nog had) moet je op je baco / steeksleutel een grote buis doen die er goed op past.
Waarom? Hierdoor word je hefboom groter en kun je dus meer kracht zetten op de moer. Dit hebben we geleerd bij scheikunde 🙂
Ik maakte gebruik van een bako en hierop een grote buis op van een tent. Iemand even op hulp vragen en kracht zetten maar en hij is zo los!Dat tandwiel wat boven die moer zit kreeg ik ook nooit los in het begin bij mij eerst achterwiel. Heb daarom gewoon een (oude) schroevendraaier gepakt en deze er flink tegenaan geramt. Wou het tandwiel toch niet weer gebruiken. Oplaatst kwam er bij mij een barst in en vlogen de kogellagers over de grond toen kon ik hem zo doorslaan.
De bovenstaande optie is dus alle van toepassing als je het tandwiel niet gebruikt en het is een beetje beun 🙂
Succes!9 juni 2010 om 21:07 #232964:edit heb het tandwiel eraf zoals ik op de foto heb laten zien;)
maar tog bedankt. als ik deze week weer de garage inkruip om eens lekker te knutselen zal ik het eens proberen, alleen is het probleem dat ik geen grote bako heb.eve naar de doehetzelver voor een steeksleutel 38 ofzo:P
9 juni 2010 om 21:18 #232966Waarom doen jullie allemaal zo moeilijk? Als het goed is heb je 2 inkepinkjes in waar eerst het tandwiel zat. Je zet hier een dikke schroevendraaier op en tikt hem zo los met een hamer. vastmaken kan hier ook mee.
niks geen steeksleutel 38 of dunne baco. ik vind dit veel handiger!Als je foto’s ter verduidelijking wilt, moet je me even een PM sturen, maak ik morgen een gedetailleerde beschrijving + foto’s;)
10 juni 2010 om 15:28 #233004dat heb ik al meerdere malen geprobeerd
10 juni 2010 om 15:44 #233005Hele tandwiel in de bankschroef zetten, en dan hele wiel draaien.
Als je het tandwiel er nog op hebt (zoals dat hoort mijn heren!) gewoon rossen met die steeksleutel.10 juni 2010 om 16:01 #233006Helios :
Mocht dit niet lukken (wat ik deze week nog had) moet je op je baco / steeksleutel een grote buis doen die er goed op past.
Waarom? Hierdoor word je hefboom groter en kun je dus meer kracht zetten op de moer. Dit hebben we geleerd bij scheikunde 🙂
Ik maakte gebruik van een bako en hierop een grote buis op van een tent. Iemand even op hulp vragen en kracht zetten maar en hij is zo los!Terug naar school dan zo verneuk je de hele steeksleutels (deze verdraaien/knappen door de kracht!)
10 juni 2010 om 16:10 #233007Bij scheikunde leren over hefbomen? haha:D
10 juni 2010 om 16:50 #233008@joosten
Koop even een griptang, dan heb je hem zo los. Desnoods even laten schrikken (harde tik met de hamer op de griptang)
10 juni 2010 om 17:01 #233009Gelukt!
even laten schrikken met griptang en hamer
toen in de bangschroef ging hij zo losbedankt allemaal
topic mag van mij dicht.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.