Vespa-Ciao.NL
:: Achterklok eruit halen wil niet lukken

Home Forums Techniek Problemen oplossen Achterklok eruit halen wil niet lukken

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

joosten
    Topic starter

De achter rem van m’n ciao is defect,
      nou wou ik eens kijken in mijn achterklok of er iets defect is (verschijnlijk gewoon versleten rem schoentjes)
      Ik zach een how-to over het los halen van je naaf. maar ik kom niet verder dan mijn tanwiel. de rest gaat voor geen mogelijkhijd los. ik heb ook al geprobeerd om met een waterpomptang direct de moer al los te draaien, maar dat wil ook niet lukken. en met een bako kom ik er neit tussen:(
      wat moet ik doen??
      ik hoop dat iemand me kan helpen.

grz

ArvidW
      Donateur

Heb je een bankschroef? Zoja, daar in klemmen en wiel draaien.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
        Home made engine dyno

joosten
        Topic starter

Heb ik gedaan maar hij heeft er geen grip op.
          ik ben hier even voor de duidelijkheid:P

Anoniem

ik had ook dat probleem met een verroeste achterklok:

Ga even langs de fietsenmaker en vraag of hij hem losmaakt met steeksleutel 38.
            dan kun je veel kracht zetten en heb je hem zo los;)

zelf haal ik hem normaal gezien altijd los met een verstelbare tang (moet je wel een dunne hebben, heb ook geen brede baco)
            als je zo een sleutel heb zou ik dat eens proberen en anders langs de fietsenmaker gaan (of iemand anders met sleutel 38)

succes

DR Ciao
            Bijdrager

heb je een brandertje of een verf feun van Bosch? dat wil ook nog wel eens helpen.. dus ff de moer warm maken en dan klap geven met de hamer zodat hij schrikt en dan weer proberen los tedraaien succes:thumb

Ga nie. Besta nie

joosten
              Topic starter

een verf fohn heb ik, een brandertje moet in de garage ook nog wel te vinden zijn;)
                oke bedankt ik zal eens proberen

Helios
                Bijdrager

Wat ik altijd doe is een steeksleutel of een baco pakken deze erop zitten en goed veel kracht zetten terwijl je op de band zelf zit.

Mocht dit niet lukken (wat ik deze week nog had) moet je op je baco / steeksleutel een grote buis doen die er goed op past.
                  Waarom? Hierdoor word je hefboom groter en kun je dus meer kracht zetten op de moer. Dit hebben we geleerd bij scheikunde 🙂
                  Ik maakte gebruik van een bako en hierop een grote buis op van een tent. Iemand even op hulp vragen en kracht zetten maar en hij is zo los!

Dat tandwiel wat boven die moer zit kreeg ik ook nooit los in het begin bij mij eerst achterwiel. Heb daarom gewoon een (oude) schroevendraaier gepakt en deze er flink tegenaan geramt. Wou het tandwiel toch niet weer gebruiken. Oplaatst kwam er bij mij een barst in en vlogen de kogellagers over de grond toen kon ik hem zo doorslaan.

De bovenstaande optie is dus alle van toepassing als je het tandwiel niet gebruikt en het is een beetje beun 🙂
                  Succes!

joosten
                  Topic starter

:edit heb het tandwiel eraf zoals ik op de foto heb laten zien;)
                    maar tog bedankt. als ik deze week weer de garage inkruip om eens lekker te knutselen zal ik het eens proberen, alleen is het probleem dat ik geen grote bako heb.

eve naar de doehetzelver voor een steeksleutel 38 ofzo:P

niek1992
                    Bijdrager

Waarom doen jullie allemaal zo moeilijk? Als het goed is heb je 2 inkepinkjes in waar eerst het tandwiel zat. Je zet hier een dikke schroevendraaier op en tikt hem zo los met een hamer. vastmaken kan hier ook mee.
                      niks geen steeksleutel 38 of dunne baco. ik vind dit veel handiger!

Als je foto’s ter verduidelijking wilt, moet je me even een PM sturen, maak ik morgen een gedetailleerde beschrijving + foto’s;)

joosten
                      Topic starter

dat heb ik al meerdere malen geprobeerd

Loek
                        Bijdrager

Hele tandwiel in de bankschroef zetten, en dan hele wiel draaien.
                          Als je het tandwiel er nog op hebt (zoals dat hoort mijn heren!) gewoon rossen met die steeksleutel.

stefkee3
                          Bijdrager

Helios :
                            Mocht dit niet lukken (wat ik deze week nog had) moet je op je baco / steeksleutel een grote buis doen die er goed op past.
                            Waarom? Hierdoor word je hefboom groter en kun je dus meer kracht zetten op de moer. Dit hebben we geleerd bij scheikunde 🙂
                            Ik maakte gebruik van een bako en hierop een grote buis op van een tent. Iemand even op hulp vragen en kracht zetten maar en hij is zo los!

Terug naar school dan zo verneuk je de hele steeksleutels (deze verdraaien/knappen door de kracht!)

Loek
                            Bijdrager

Bij scheikunde leren over hefbomen? haha:D

hansieb
                              Moderator

@joosten

Koop even een griptang, dan heb je hem zo los. Desnoods even laten schrikken (harde tik met de hamer op de griptang)

joosten
                                Topic starter

Gelukt!

even laten schrikken met griptang en hamer
                                  toen in de bangschroef ging hij zo los

bedankt allemaal

topic mag van mij dicht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.