Vespa-Ciao.NL
:: Aanrenproblemen met Malossi Multivar

Home Forums Techniek Vario Aanrenproblemen met Malossi Multivar

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Thijs_DR_Evo
    Topic starter

Hey mensen,

heb een probleempje met mijn vario. Heb het ding er vandaag opgezet, maar ik krijg mijn brommer niet aangerend.
      Ren me een ongeluk, maar ik krijg de motor niet rond, de riem slipt op een of andere manier, dat hoor je ook.
      Even de setup van de vario: er zat een gele drukveer bij voor de achtervariateur, deze heb ik ertussen gezet. De veren van de startsegmenten heb ik er ook nog inzitten. (vandaar het rennen :P)
      Wat ik me nu afvraag is: er zaten twee ringen bij de set geleverd, een metalen die tussen het vliegwiel en de vario komt, en een kunstoffen ring van ongeveer 8mm dik.
      Nu suckt die handleiding echt enorm, en daar staat nergens in wat je met die ring moet doen. Zou het kunnen zijn dat deze over de glijbus moet komen tussen de poulieschijven van de voorvario in? Zodat de V-riem een ruimere bocht maakt? Of moet ik een speciale “varioriem” hebben of zo? Heb er nu een gates GA6476 opliggen, 13mm breed en de juiste lengte volgens het boekje. (weet het getal effe niet uit het hoofd) Staat ook netjes gespannen.
      Wat doe ik verkeerd :D?

grz Thijs

Vincent Vario
      Bijdrager

Je moet een 13mm brede vsnaar hebben.
        En dat busje/ring hoe jij t noemt, die moet zegmaar direct op je vliegwiel (niet die ring die je bij koppeling altijd had), dan komt de halfpoelie, geleidersbus, vario, varioplaat en moer

Tonni
        Moderator

Hoi Thijs. Dit onderwerp is al eerder ter sprake geweest, weet niet zeker of dat hier was of op het Citta forum.

Ik heb de multivar ook en had ook dit probleem.
          Het is een bekend probleem, het komt omdat de variobus een fractie te lang is (of beter, de passing voor de halfpoelie/ gradenschijf is niet diep genoeg aangebracht). Als je de ruimte tussen de ‘schijven’ opmeet dan zul je zien dat er waarschijnlijk zo rond de 14mm van de geleidebus ‘bloot’ ligt.
          Dit zou dus 13 of het liefst iets minder moeten zijn.

Wat de makkelijkste oplossing is: De passing van de geleide bus aan één kant een beetje (net hoeveel nodig is om de maat onder de 13 te krijgen) terug leggen met een vijl. Mooiste zou zijn met behulp van een draaibank voor de nauwkeurigheid, maar helaas heeft niet iedereen die…

De kunststoffen ring zou tussen de poelies moeten op de geleidebus, en fungeert daar als een soort van begrenzer. Dat is weer nodig omdat de multivar iets meer snaar ‘vragen’ kan op zijn uiterste oploop als wat de achtervario ‘geven’ kan. Hierdoor zou je snaar onder hoogspanning komen te staan als je richting top gaat, waardoor je jezelf afremt als het ware, en de motor na het bereiken van de eindoverbrenging niet meer verder op toeren doortrekt.

Ook dit heb ik in de praktijk moeten ondervinden, omdat bij mij die ring niet bijgeleverd was..
          Het komt er op neer dat je maximum snelheid dan min of meer bepaald wordt door het toerental waarop je je vario hebt afgesteld..
          Op dat toerental loopt hij naar zijn eindoverbrenging, om daar vervolgens te blijven hangen, omdat de voorvario nog verder wil klimmen, maar de achterste al op zijn maximale zit. De brommer gaat dan (bij mij tenminste wel) ook vibreren.

Ik hoop dat je er zo uitkomt eerst!

Succes met bijwerken/afstellen verder!

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Thijs_DR_Evo
          Topic starter

Hey Tonni,

bedankt voor de tips! Hou jullie op de hoogte!
            Fijne feestdagen iedereen!!

grz Thijs

Thijs_DR_Evo
            Topic starter

Heb vandaag nog even met de kunstofring geprobeerd, maar helaas zonder succes. Ik post maar even een aantal foto’s, wellicht dat iemand kan zien waar ik de mist in ga.

Heb ik nog een vraag, voordat ik aan het verkeerde begin te vijlen :P. Bedoelde jij dat borstje Tonni, waar het zwarte dekseltje opvalt? Het valt me echt op dat deze nl niet netjes gelijk loopt als deze gemonteerd zit.
              Misschien dat iemand aan de foto’s wat kan zien wat ik verkeerd doe.
              Fijne kerst allemaal!

grz Thijs

Tonni
              Moderator

Antwoord op onderste foto: dat is precies wat ik bedoel. Het deksel ligt er een beetje bovenop. Zet de vario maar eens in elkaar (zonder snaar) en meet dan eens tussen de schijven. Waarschijnlijk ligt er helemaal onderin meer als 13mm van de geleidebus bloot dan.
                Door die (door jou genoemde borstje) passing een beetje verder terug te vijlen/draaien, komt het deksel, (of de halfpoelie, net welke kant je doet natuurlijk) een stukkie verder op de bus, waardoor de ruimte tussen de schijven minder groot wordt. Probeer het net onder de 13mm tekrijgen, en ga dan weer testen, maar zonder de kunststof ring.(die gebruik ik ook niet, dus ik weet niet wat ie doet als ie er wel om zit).
                Vijlen gaat vrij makkelijk, de bus is niet heel hard of zo. Komt helemaal goed dan, geloof me.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Thijs_DR_Evo
                Topic starter

Wilde nog even melden dat de vario het sinds eergisteren doet… (heb niet eerder de tijd gehad er wat aan te doen) Was inderdaad een kwestie van een halve mm er vanaf vijlen. Wil er ook nog even bijvermelden dat je het dus niet zover hoeft terug te vijlen dat het zwarte plaatje (zie foto’s hierboven) gelijk ligt met het zilveren busje. Ding trekt als een tiet nu, alleen nu het afstellen nog :P. Anyways, mag een slotje op wat mij betreft.

grz Thijs

Herr Flick
                  Sleutelbeheerder

ik doe er een slotje op maar wil je er even op waarschuwen dat als je je vsnaar wil stuk maken (is mijn ervaring met vario ring) dat je die ring er beter uit doet. die werkt gewoon als vario ring hoor 🙂 en begrenst dus.

je wilt tog snel 😀 ring eraf! 😛

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                    Gele Racefrikandel

Thijs_DR_Evo
                    Topic starter

Oww, ja, die ring is er al vanaf. Was omdat ik iets moest proberen omdat ik er maar niet achter kwam waarom die riem maar bleef slippen :D. Dacht dat ie een te krappe bocht maakte. (was dus niet zo :P)

grz Thijs

Vespaflappie
                      Bijdrager

mooi zeg: 68 carters met ingekorte cilinders:P Wat houd dat in:P???

Ff je set-up editten dus;)

Ties
                        Bijdrager

flick, je kan t kreng wel dichtgooien, maar zou je belangrijkste info, dus eignelijk verhaal van tonni niet gewoon ff in een FAQ zetten. Weet meteen iedereen wat hij aan meot passen zogauw hij zon MHR multivar haalt

Herr Flick
                          Sleutelbeheerder

goed plan ties

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                            Gele Racefrikandel
                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.