Vespa-Ciao.NL
:: aanpassingen voor sterkere drukveer

Home Forums Techniek Vario aanpassingen voor sterkere drukveer

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TJOEP
    Topic starter

Ik zou graag willen weten welke aanpassingen je moet doen aan je achterpoelies/koppeling om een zwaardere drukveer veilig te rijden.

Want ik heb nog een gele liggen, maar ik lees regelmatig dat het poeliegedeelte ervan kapot gaat, en dat je iets moet aanpassen.
      Eigenlijk moet die gele erin, want met de originele drukveer zakt hij de 1e paar meter achter te snel in.
      Ik ken dat probleem bij scooters. Zwaardere drukveer en iets zwaardere rolletje en klaar is kees.
      Maar ik wil niets kapot maken.
      Dus wat moet ik aanpassen?

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

er kan niet zoveel kapot gaan eigenlijk.

je moet wel zorgen dat de ring die op de orginele drukveer zit eigenlijk het beste kunt weglaten. hierdoor kan omdat de sterkere drukveer anders zijn gebouwd misschien anders vormen. waardoor er meer druk op een kant komt te staan en gaat slijten.

voor de rest gewoon es checken na 2 week ofzo of er meer speling in zit.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

TJOEP
        Topic starter

Ik rijd er elke dag 20 km mee. Dus als ’t kapot gaat, gaat ’t ook echt kapot denk ik.
          Ik heb ooit gelezen, en ben het er ook mee eens, dat de horizontale kracht op de achteras veel groter wordt. Hierdoor zouden onder andere de lagers van de poelies kapot gaan.

.-{2F4OV}-.

Je kunt natuurlijk niet je rolletjes zo aanpasse dat ie goed loopt ofwel..

Tenminste als ik je setup zie.. 70 malo deps… dan zou je er idd tog het beste een gele drukveer in kunne zette denk ik..

Ik ga na mn exames owk mijn hele setup durop zette.. heb alles al thuisligge ma geen tijd:(

Suc6 durmee:thumb

TJOEP
            Topic starter

Mwa hij is redelijk goed afgesteld. De 1e 15 m klimt ie op (evengoed begint ie met veel meer toeren als een varioloze setup) en daarna blijft ’t constant. Bij een scooter zou ik daar geen genoegen mee nemen. Maar bij een vespa is ’t al apart dat ie zo rijdt.
              Evengoed zou ik die gele drukveer wel eens willen proberen.

Tonni
              Moderator

Zwak punt is de bronzen/messing geleide bus van de half poelie. Die gaat eerder kapot als je een zwaardere drukveer monteert. Op zich geen probleem, maar de poelie’s zijn tegenwoordig niet echt meer op elke straathoek te koop.
                Dus als je dat weet, kan je voor jezelf bepalen of je het risico wilt nemen, en als je lekker wilt kunnen afstellen met een stevige set-up, dan zul je wel moeten…

Ik (en vele anderen) hebben er wel de strakkere drukveer in, en ik heb iets van: als de bus versleten raakt, kan je er voor niet al te veel altijd nog een nieuwe in laten zetten. Opgevoerd rijden kost toch altijd geld.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

TJOEP
                Topic starter

Mooi, want ik heb 2 poelies (90 en 100mm), 2 koppelingsschalen, en 2 koppelingen.
                  Dus eigenlijk heb ik niets te vrezen.
                  Zolang de malossi as maar niet verneukt wordt. Maar daar zijn geen opmerkingen over gemaakt.
                  Dus binnenkort de gele drukveer erin!

.-{2F4OV}-.

Kan iemand me helpe..

Ik wil de drukveer in mn achterkoppeling verwisselen.. Maar dan moet zo’n moer 32 losgedraaid worden…
                    De borgring is al teruggebogen en ik heb hem met hout ertussen in de bankklem gezet…
                    Ook kruipolie en veel kracht gezet…

Maar nog draait alles gwoon mee:S.. Zit er niet nog erges een borgmoer of iets dergelijks?

En als ik hem nog vaster draai ben ik bang dat ik de schijve ofsow verneuk..

hansieb
                    Moderator

.-{2F4OV}-. :
                      Kan iemand me helpe..

Ik wil de drukveer in mn achterkoppeling verwisselen.. Maar dan moet zo’n moer 32 losgedraaid worden…
                      De borgring is al teruggebogen en ik heb hem met hout ertussen in de bankklem gezet…
                      Ook kruipolie en veel kracht gezet…

Maar nog draait alles gwoon mee:S.. Zit er niet nog erges een borgmoer of iets dergelijks?

En als ik hem nog vaster draai ben ik bang dat ik de schijve ofsow verneuk..

Ff om je te helpen mijn achtervario was nog nooit uitelkaar geweest en met tang lukte het niet.

Dop 32 kopen voor ratel dan wd40 ertussen spuiten dan tussen de bankschroef dan met 2 man lopen trekken aan de ratel en BLOP ding ging los…..

Echt dop 32 kopen anders naai je je moer.

Edjuh
                      Bijdrager

Ik heb vandaag eindelijk mn moer er af(koppeling in de bankschroef en de bahco erop), en nu wil ik de gele drukveer er in zetten.

Er zitten geen gaten in de koppeling voor de pinnetjes op de gele drukveer, moet ik gaatjes boren in de koppeling of de pinnetjes van de drukveer afslijpen? Of geen van beiden?

ciao.

hansieb
                        Moderator

Edjuh :
                          Ik heb vandaag eindelijk mn moer er af(koppeling in de bankschroef en de bahco erop), en nu wil ik de gele drukveer er in zetten.

Er zitten geen gaten in de koppeling voor de pinnetjes op de gele drukveer, moet ik gaatjes boren in de koppeling of de pinnetjes van de drukveer afslijpen? Of geen van beiden?

ciao.

Ah relaxed 🙂

Gaatjes boren moet je toch doen ? die veer hoort toch vast te zitten.

Vincent Vario
                          Bijdrager

je kan ook de pennetjes van de veer ombuigen of eraf zagen. merk je geen prestatieverliezen van ofzo

moi

Edjuh
                            Bijdrager

Dank voor de antwoorden, ik denk dat ik dan de pinnetjes er af slijp, dan hoef ik niet in de koppeling te boren.

Hopelijk trekt/rijdt hij dan nog wat beter.

Edjuh
                              Bijdrager

Heb vandaag mn gele drukveer gemonteerd, en hij rijdt nu niet echt lekker:

Trekt wel ongeveer even hard(niet echt hard dus), maar hij lijkt toch moeite te hebben, doortrekken is iig bagger.

Ik heb mn zwaarste rollen er in gedaan( 8.0 of 8.4 gram), en hij komt niet op zn top. Zowel achter als voor komt de snaar niet beneden danwel boven.

Heb ik nu te weinig power voor de gele veer? Of zijn mn rollen nog te licht? Hij rijdt iig met veel toeren/ weinig snelheid,heeft ook meer tijd nodig om op ’top’ te komen.

Ik heb gelukkig de luxe van meerdere koppelingen, dus ik kan zo weer een andere met std. drukveer er in knallen, want het reedt best leuk voor ik de gele probeerde.

Maar ik kan misschien beter wat geduldiger zijn, en morgen superzware rollen halen(suggesties?).

ciao.

Tonni
                                Moderator

Klinkt alsof je blok bij die toerentallen gewoon niet sterk genoeg is? Met 8!! grams rollen moet je de vario echt wel bovenin krijgen hoor!! Probeer voor de gein eens een iets laagtoerigere uitlaat…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.