Vespa-Ciao.NL
:: Aankoopgids conversie naar Vario

Home Forums Mening & ervaring Vario Aankoopgids conversie naar Vario

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Shark
    Topic starter

Ik was even benieuwd of er een soort gids is welke onderdelen je precies nodig hebt om van poelie over te gaan naar vario, nu Polini en Malossi gearboxes op de markt hebben gebracht.

Net name ook de juiste vertanding is me nog niet helemaal duidelijk.

Men heeft nodig:
      1. Vario (malossi of polini)
      2. uitgaande as van een originele naaf (of malossi uitgaande as, artikelnummer Malossi 6718666B)
      3. vertandingset (hier moet nog een soort tabel komen misschien)
      4. v-snaar
      5. diverse rolletjes
      6. achterkoppeling, bijvoorbeeld Malossi Fly Clutch, artikelnummer Malossi 5218223
      7. koppelingschaal

Mis ik nog iets?

Passen malossi tandwielen in een Polini gearbox en vice versa?

zevenenergie
      Donateur

Je hebt een vario klok nodig.
        En als je malossie vertanding er in wil kopen koop dan de nieuwste versie.
        De oudere 2e handse hebben een te grote steek cirkel en willen niet lekker passen.

bram0vitz
        Bijdrager

Ik zag laatst op ebay ook al conversie kits voor bij komen dat een bromklok omgebouwd kan worden naar vario… Vraag me wel af of dat geen hele zware vertanding wordt dan..

beetje prutsen hier en daar
          Link naar Mijn collectie / Projecten.

Shark
          Topic starter

Even mijn eigen vraag beantwoorden omdat ik dit dit weekend heb gedaan:

Men heeft nodig:
            1. Vario (malossi of polini)
            2. uitgaande as van een originele naaf (of malossi uitgaande as, artikelnummer Malossi 6718666B)
            3. vertandingset (malossi 9:1, malossi 13:1, of tandwielen van Polini)
            4. v-snaar
            5. diverse rolletjes
            6. achterkoppeling, bijvoorbeeld Malossi Fly Clutch, artikelnummer Malossi 5218223
            7. koppelingshuis
            8. Gearbox
            9. startsegmenten
            10. spie
            11. drukveer (zit al bij de Malossi-vario en/of Fly clutch.)

Paar opmerkingen:

• In de ingaande assen van Malossi, past een normale spie (zelfde als de krukas), maar Polini gebruikt een ander soort spie (geen halve maan). Bij de Malossi set, wordt geen spie geleverd, bij Polini wel.
            • De Malossi gearbox wordt gemonteerd met vloeibare pakking, Polini gebruikt een papieren pakking.
            • Op het moment van schrijven zijn de onderdelen van Polini goedkoper.
            • De originele veer van het remsegment past niet goed (hij past wel, maar alleen met geweld) in de Malossi gearbox. De rode veer die wordt geleverd met het Malossi remsegment wel goed. En wie wil er nu niet zo’n mooi geel remsegment verstopt in je wiel 😀
            • Al met al een dure grap. Alles bij elkaar vaak meer dan wat de brommer waard is.

bezint-eer-ge-begint

Martino
            Moderator

Dag Shark, ik weet niet hoe uitgebreid je deze “gids” wil hebben, maar ik mis nog zeker het merk Pinasco tussen de andere grotere merken en vervolgens is er natuurlijk nog veel meer variospul te verkrijgen.

Shark
              Topic starter

ja klopt Pinasco hoort eigenlijk wel in het rijtje thuis.
                Klopt deze prijs wel? 25 euro voor vario met drukveer is een koopje!
                https://www.q-parts.nl/variokit-pinasco-compleet-veer-en-rollen-citta-vespa-ciao-si-25260217

Ik vind het zelf overigens wel zo handig om bij 1 leverancier te shoppen. jammer dat JMPB die vario niet in het assortiment heeft. Niet dat ik aandeelhouder ben of zo 🙂 Ik shop meestal “op kosten van de zaak” in Italië – scheelt een slok op een borrel.

Gratje
                Bijdrager

Dat lijkt zeker een prijsfout. gemiddelde prijs ligt rond de 100 euro voor een pinasco vario.

gok dat ze de 1 vergeten zijn ervoor te zetten en dat die 125 hoort te zijn.

Ook raar dat die niet te vinden is als je gewoon naar de variodelen categorie gaat:

https://www.q-parts.nl/vespa-bromfietsen/variodelen?page=1

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 3 weken geleden door Gratje.

Daniel citta 0.5
                  Bijdrager

Heb eventueel wel losse vario delen ligge geen klok ma wel losse tandwielen en lange as ook een van malossi pb ma bij Interesse

Burn rubber not your soul
                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.