Home › Forums › Techniek › Mechanisch › Aanhaalmomenten?
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar geleden door Eric_Mark_X.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 maart 2025 om 13:00 #828395
Heeft er iemand ooit een lijst gemaakt met alle aanhaalmomenten voor onze brommers?
Ik ben specifiek op zoek naar die van de vering en het achterwiel. Mijn achterwiel trilt vaak los. Loctite ertussen werkt, tot ik het wiel weer los moet halen en even geen beschikking heb tot mijn gereedschapskist. (wat geregeld voorkomt)
"There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
Link naar Mijn collectie / Projecten.26 maart 2025 om 13:23 #828397Was hier wel een lijst, maar in onderstaande link kun je via PM je aanhaal momenten misschien krijgen.
Succes
Home › Forums › Techniek › Overige techniek › Citta Lijst voor NM (aanhaalmoment)
Edit : Mmmn link werkt niet dus ff Ctrl c – Ctrl v In zoek functie gooien.
Ik draai gewoon met de hand aan en nog nooit problemen gehad, het is maar een Vespa dus hoeft niet zo vast als de standard aanhaal momenten !
Maar wat is de reden dat je geregeld je wiel moet los hallen ?, misschien dat daar de reden ligt van los trillen
Was hier wel een lijst, Maar wat is de reden dat je geregeld je wiel moet los halen ?, misschien dat daar de oorzaak ligt van het los trillen.
Ik draai gewoon met de hand aan en nog nooit problemen gehad, het is maar een Vespa dus hoeft niet zo vast als de standard aanhaal momenten !
Subframe of wiel krom/scheef, dat blijf je problemen houden ook al is alles verder in orde.- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Crullie.
TICKLING BARN26 maart 2025 om 13:43 #828398Staat het soms hier gewoon tussen?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.26 maart 2025 om 14:03 #828401@Wim, ik ga eens door die lijst graven. Das nieuwe informatie voor mij.
@Crullie, Sinds ik deze si heb, zo’n 10 jaar, trillen de bouten die mijn achterwiel op zijn plek houden EN de centrale moer die de klok in het wiel houdt geregeld los. Normaal draai ik de boel dan vast met de hand van god en is het weer een paar jaar goed, maar sinds de vario trilt zonder loctite de hele zooi om de 40km weer los. Ik heb niet het idee dat er echt onbalans in het systeem zit. Helemaal niet met de Polini voorvario en de Malossi koppelingsdeksel.Lang verhaal kort, ik heb een sanity check nodig of ik niet te bang ben om de boel dol te draaien. (en het zou mooi uitkomen met het blok wat ik aan het bouwen ben)
"There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
Link naar Mijn collectie / Projecten.26 maart 2025 om 14:15 #828402Gevonden!
Er staat gewoon een heel werkplaatshandboek in de documenten sectie met alle info die ik nu en in de toekomst nodig heb.
For the record, het moment van de centrale moer op de achteras moet vast met 145NM
De bouten die het cardandeksel aan het frame bevestigen moeten vast met 54NMDat bevestigd mijn theorie. Ik draai de asmoer niet vast genoeg en dat zorgt ervoor dat de achterbouten lostrillen.
bedankt! thread mag dicht.
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Eric_Mark_X.
Link naar Mijn collectie / Projecten.26 maart 2025 om 19:17 #828408145NM vindt ik bijzonder veel… zelfs bij mij bijna 300 kilo yamaha is de achteras moer max 125NM
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.De echte aanhaal momenten zijn natuurlijk als je haarvoor het eerst weer uit de schuur haalt na de winter. Of als zij je thuis gebracht heeft na een avond je stappen. Maar met intimiteit is het zo dat elke spontane aanhaal veel meer effect heeft . Echte liefde is voelbaar ook voor de brommer.
Maar het met een zachte spons inzepen met een heerlijke auto schampo blijft voor de brommer een aanhaalmoment waar ze helemaal van gaat glimmen. Gebruik je daarbij een boenwas op de juiste plekjes…. Nou dan weet je het wel.
Ze zal je dan niet snel in de steek laten.27 maart 2025 om 12:36 #828410Ik heb die 145 gebaseerd op deze lijst:

Gezien er niet direct gesproken wordt over een asmoer, ben ik van die M14 uit gegaan (gezien het een M14 is). Na nog ene keer kijken wordt wel “Steunbus Vrijloop” genoemd(In Kg-m).

Die klinkt vrij logisch om tussen de 63 en 98Nm aan te draaien, Al vind ik de marge van 50% wel groot.Ik probeer eerst een nieuwe moer zonder vrijloop op 95Nm. als dat niet voldoende is, ga ik gewoon hoger zitten richting de 120.
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.