Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Aandrijving valt soms weg na te hard door een hobbel rijden
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 8 maanden geleden door speedbuxy.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 juli 2014 om 20:11 #211472
Hoi allen,
laat ik me eerst eens ff voostellen voordat ik vragen rond ga slingeren..
Ik ben lars, 32 jaren oud … en nu net mn eerste 3 maanden brommer ervaring achter de rug (Ik had niet zoveel met brommers toen ik wat jonger was)
Nu was dus 3 maanden terug mijn auto gesneuveld .. en geld om te repareren had ik niet .. dus een vespa ciao op de kop getikt voor 150 eurootjes ..Lekker op naar mn werk gebromt 3 maanden .. al een paar keer kapjes eraf gehad kijken hoe zo een ding nou in elkaar steekt … maar nu dan iets wat ik niet begrijp..
**************** DE VRAAG BEGINT HIER *******************
Dus nu 3 keer gebeurd ofzo … ik pak een hobbeltje in de weg mee … en huppa geen aandrijving meer .. wel zeer veel herrie motortje maakt mooie toeren dan .. alleen het achterwiel reageert niet op al die herrie ..
Een hobbeltje later (of gewoon even optillen en laten stuiteren) en hij “pakt weer” tot het volgende hobbeltje dan
Wie oh wie heeft een hint waar ik eens naar zou kunnen kijken ?
Bij voorbaat dank
Groeten … ja nog steeds lars
15 juli 2014 om 20:36 #240689Achter je linkerkap zit de v-snaar, deze drijft je achterwiel aan.
Als hij te slap staat, slipt hij door, bijvoorbeeld als je over een hobbel gaat.even strakker zetten dus, dat gaat alsvolgt:
Je moet je motorblok naar voren schuiven
Blok naar voren is 5 minuten werk:
Moertjes van de 2 voorste blokbouten ietsje losser draaien, moertje aan de linkerkant ( achterste blokbout ) ietsje losser en het moertje waarmee de achterkant van de uitlaat aan je frame vastzit iets losser ( of er helemaal uit, ligt er aan hoeveel ruimte het sleufje heeft voor de bout )
Dan met een grote schroevendraaier ( in een lapje wikkelen )achter je luchtfilter je blokje met 1 hand iets naar voren duwen, met andere hand voelen of de V snaar strak genoeg staat ( hoeft echt niet super strak ) en dan je achterste blokbout weer vast draaien.
Nu verschuift hij niet meer en kun je de andere bouten weer vast draaien.
15 juli 2014 om 21:03 #240627Ik ga je deze keer toch corrigeren Coda, het lijkt mij geen goed idee om een hefboom op je luchtfilter(en dus ook op de inlaat te zetten).
Je kan gewoon met je hand kracht zetten en mocht dat niet lukken kan je altijd nog een schroevendraaier op het carter zelf zetten.15 juli 2014 om 22:57 #240690Ik snap niet helemaal waarom we topicstarter het stellen van de v-snaar gaan voorleggen. Het probleem treed op bij het nemen van een hobbel oid. Dan denk ik bijv. aan het spontaan verschieten naar de loop/fietsstand van de naaf. Neemt niet weg dat het niet kwaad kan je v-snaar goed op sterkte te hebben staan. 😉
Ik zal eens kijken wat er precies gebeurt wanneer de volgende keer dit probleem optreed. Motorscherm eraf en eens gas geven. Draait je poelie wel, maar je wiel niet, zit het in je achternaaf.
17 juli 2014 om 11:15 #240693gebeurt toch wel eens dat hij gaat slippen na een hobbel, zwiept dan even op en neer en slipt door, ken het euvel wel.
Als ie half op fietsstand staat dan hoor je wel een hoop gerammel van achter komen, daar heeft hij het niet over.
22 juli 2014 om 10:28 #240711Nou een dag na mijn post besloot mijn vriendin na een ruzie de brommer maar eens half in het zwembad te smijten …
Enne … na opdrogen en gelijk maar eens poetsen … is het probleem er niet eens meer ..
Dus …. best handig soms ruzie
Anyway, toch bedankt voor de tips allen
22 juli 2014 om 11:08 #240712Klinkt wel heel vreemd…
Mooi dat t is opgelost
22 juli 2014 om 12:27 #240716Dat zwembad is dan vast gevuld met in gestraald Jomanda water:lol
Maar zonder gekheid, ik denk dat de vrij loop dan een juiste tik heeft gekregen want dat was waarschijnlijk het probleem. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.