Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › 80cc polini tunen
- Dit onderwerp bevat 52 reacties, 14 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 6 maanden geleden door Daffy#46.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 januari 2010 om 21:24 #207252
ja klopt 😀
11 januari 2010 om 22:43 #207253Dikke poort, ik hoop dat het mooi loopt.
12 januari 2010 om 11:56 #207254mooi tune werk, ik had alleen die “spijltjes” van je cilinderhemd laten zitten. door dat weg te halen gaat ie niet sneller ofzo. ben ook benieuwd naar het geluid:)
12 januari 2010 om 12:21 #207255@ ArvidW: Jammer dat je lang gekietelde polini cilinder nog niet de kans heeft gehad om zich te bewijzen.
Valt me ook meteen op dat VespaAvanti het weer heeft gekocht, maar er niets mee doet ( Jammer )Misschien is het goed als VespaAvanti het eens gaat testten:p
12 januari 2010 om 16:39 #207256Interceptor :
mooi tune werk, ik had alleen die “spijltjes” van je cilinderhemd laten zitten. door dat weg te halen gaat ie niet sneller ofzo. ben ook benieuwd naar het geluid:)ik weet niet of je het weet maar ik heb zij inlaat dus daarom is het afgedraaid om geen belemmering te
wezen voor de inlaat.trouwens ik heb wel eens zin in een wedstrijd arvid tuned VS mij tuned ben benieuwd misschien
bij de meting met carnaval?gr
12 januari 2010 om 18:01 #207257ja tuurlijk heeft hij dat voor de zijinlaat gedaan, want hij liep eerst niet goed.
en zijn hemd was daar een beetje scheef.12 januari 2010 om 19:02 #207258Mooi gedaan Virgil, ziet er netjes uit, ook goed afgewerkt 🙂
Denk niet dat die van Stephan en jouwe veel zullen verschillen, ze zien er vrij identiek uit.
Paar berichten verwijderd om het ontopic te houden.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno29 september 2010 om 20:54 #207650
Daffy#46Hallo,
Ik ben nu ook bezig met het “Tunen” van mijn Polini 80 🙂
De uitlaat poort heb ik een heel eind na gemaakt van de bovenstaande foto van arvid.Alleen nou vroeg ik me af of dat echt zoveel scheelt om die boosterpoort helemaal door te trekken?
Want waarom zouden ze dat vanaf de fabriek niet meteen doen?Aan de uitlaat poort kan je volgens mij niet teveel verkeerd doen? Zolang je maar niet te ver naar beneden gaat richting de cilinder hemd, toch?
Ik was niet van plan om de spoel poorten te vergroten, althans niet nu, omdat ik dan in mijn speed engine moet gaan dremelen, en daar heb ik niet echt zoon zin in :P.
Heeft het dan toch nut om die boosterpoort en uitlaat poort te tunen?
Alvast bedankt 😉
Groetjes.
29 september 2010 om 21:09 #207003
Waarom?De boosterpoortjes vergroten scheelt idd niet heel veel. Zelf heb ik dit ook gedaan maar merk er weinig van en dan zijn ze ook nog doorgetrokken in het carter. De uitlaatpoort daarentegen heeft wel echt zin alleen moet je wel weten waar je mee bezig bent.
Misschien kun je hier iets mee

Gr
29 september 2010 om 21:17 #207004
Daffy#46Ik was eigenlijk niet van plan om onderandere ook in het hemd te gaan dremelen.
En als het toch niet zo heel veel nut heeft, dan denk ik dat ik die booster poortjes mooi laat zoals het nu is.
Maar wat bedoel je met je moet weten waarmee je bezig bent? betreft de uitlaat poort?
en stiekem begin ik toch te twijfelen om toch die spoelertjes is eventjes lichtjes onderhanden te nemen, want mijn gevoel zegt dat daarin wel veel te halen is? is het niet?Groetjes.
PS: zijn de bovenstaande foto’s van jou cilinder?
29 september 2010 om 21:24 #207652
Waarom?Met het veranderen van de uitlaatpoort bepaal je het karakter van de cilinder. Ga je de poort verhogen, dan maak je de cilinder hoogtoeriger en ga in de breedte krijg je kracht. Je verliest met vergroten ook weer koppel en zo zijn er nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden. Je moet dus weten waarmee je bezig bent en niet domweg gaan dremelen.
Gr
29 september 2010 om 21:30 #207653
Daffy#46Nee idd dat snap ik 🙂
Ik heb de uitlaat poort iets verhoogt naar boven en een klein stukje naar beneden, want ik rijd met een vario, dus toeren maken wil die wel 🙂In de breedte heb ik nog niet veel gedaan, is het verstandig om dat een beetje te doen? op dit moment ziet hij er ongeveer uit als die van Edjuh, dus zou nog wat kunnen doen in de breedte als ik kijk naar die van arvid..

Zo is die nu.
maar is dit verstandig? of zeg jij mooi zo laten?
Groetjes.
PS: Wat word er ook alweer met hoog toerig bedoeld, haal dat steeds door elkaar .. :S
29 september 2010 om 21:40 #207665Spoelkanalen zeker vergroten en goed laten aansluiten op het carter. Poortjes in cilinder niet aanpassen, hier kun je toch niet goed bij.
De uitlaatpoort vergroten kun je het veiligst in stapjes doen. Werk je huidige poort even netjes af en probeer gewoon of je het wat vind. Als je nu al het idee krijgt: “Dit vind ik al wat hoogtoerig” dan moet je er verder vanaf blijven. Vind je hem nog wat tam pak je hem gewoon van je brommer af en ga je er nogmaals met een dremel doorheen.
Home made engine dyno29 september 2010 om 21:46 #207664
Daffy#46Oke, dan werk ik hem morgen eventjes netjes af, en ga ik voorzichtig beginnen aan de spoelkanalen 🙂
Die booster poortjes pak ik er denk ik dan ook maar meteen bij..
Als je in de uitlaat poort kijkt vanuit de flens, dan zie je dat daar een soort van bobbel zit aan de linker kant, dus die poort loopt zeg maar met een soort bochtje, is dit het beste om die bobbel weg te dremelen?Wat houd hoog toerig ook alweer precies in?
Dat betekent toch dat de cilinder veel toeren moet maken voordat hij echt zijn werk gaat doen?Groetjes.
30 september 2010 om 11:08 #207676Uitlaatkanaal egaliseren valt ook aan te raden, je zult waarschijnlijk wel door het tapeindgat heen slijpen wat ik zelf geen probleem vind.
Je definitie van hoogtoerig klopt, veel toeren nodig om veel vermogen te maken
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.