Home › Forums › Techniek › Elektrisch › 6 wissel > 12 gelijk
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 10 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 12 maanden geleden door stefanp.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
3 september 2008 om 15:31 #158546
de duty cylcle van de spoel(dus dat de spanning “hoog” is in procent) is erg kort.
de top waarde van de spanning is hoog, maar de hoogte is afhankelijk van de belasting (licht etc)
wil je dus een constante spanning krijgen zal je altijd een buffer nodig hebben , meestal in de vorm van een accu.de omzetting bestaat uit 2 delen namelijk ; (enkel/dubbelzijdige) gelijkrichting en een regelaar die ervoor zorgt dat de “spanning” 13.6Volt blijft om de accu te laden.
6V naar 12V conversie is mogelijk tot een bepaald vermogen. word dit vermogen te groot zal de effective waarde van de spoel te laag zijn voor 12V.
De 7812 zal niet werken in deze configuratie omdat de piek spanning te hoog is en deze de geest zal geven.
je kunt 2 dingen doen, zorgen voor een belasting (licht altijd aan, alleen wat als kapot gaat? of voor een overspannings beveiliging voor de 7812.
Aangezien dit allemaal verlies is en te complex (= gewicht accu etc) is dit een moeilijker project dan dat je zo even doet.Persoonlijk zat ik aan DC/DC converters te denken, die zijn geschakelde voedingen met een erg hoog rendement (90-95%).
Ik zal eerst me CIAO in elkaar moeten zetten/lopend hebben.Dan zal ik wel eens een scoop er op aansluiten met log functie. Met een universeelmeter meet je gemiddelde waarde van de spanning of heel misschien met een dure de true rms. Nog steeds zal je hier niet veel mee kunnen, buffer zal nodig zijn (accu)
more to come..
3 september 2008 om 15:53 #158547Quest :
40 natuurlijk niet.. maar 6 volt weet ik ook niet.. kwestie van rondrijden met een voltage meter op je spoel aangesloten 🙂anyway.. is die 5 volt genoeg voor 9 leds? zo nee wat moet ik veranderen om er 9 leds op aan te kunnen sluiten?
Yo,
Ik neem aan dat je de leds in serie zet, aangezien je anders voor elke led een weerstand moet monteren en dat is een gedoe vindt ik zelf.
Met 5volt kun je maximaal 2 leds in serie zetten.
Met 19volt kun je er wel 9 in serie schakelen.
Wat ik met mijn citta heb gedaan..
3 series van 3. Dat lukt al vanaf 7 volt.3 september 2008 om 16:19 #158548nou in het schema van barry stond als uitgang 5 volt..
maargoed.. ik heb dus 37 volt wisselspanning.. hoe sluit ik daar 9 led in serie op aan dan? (voor achterlicht)
en ik wilde als koplamp 2 led spots gebruiken.. daar staat als specificatie 12-18 volt bij..
als ik die 2 in serie schakel kan ik die dan aansluiten op mijn 23.3 volt spoel?
3 september 2008 om 16:49 #1585492 led spots in serie op 23,3 volt? Natuurlijk!
Hier heb je een calculator om te zien hoeveel ohm weerstand je nodig hebt.
En wel veel foto’s maken van het eindresultaat a.u.b:)3 september 2008 om 17:13 #158550Daan777 :
2 led spots in serie op 23,3 volt? Natuurlijk!
Hier heb je een calculator om te zien hoeveel ohm weerstand je nodig hebt.
En wel veel foto’s maken van het eindresultaat a.u.b:)er staat dat de ledspots op 12-18 volt aangesloten kunnen worden zowel ac als dc..
spoel maakt 23.3 volt op topsnelheid..
als ik de 2 ledspots in serie zet dan hoef ik toch geen weerstand?!
3 september 2008 om 17:31 #158551Ja,je hebt 23,3 volt onbelast.Ga je nu belasten,zakt de spanning.Dus daarom Bouw je eerst een kleine gestabiliseerde voeding,om dat min of meer tegen te gaan.
3 september 2008 om 17:38 #158552barry :
Ja,je hebt 23,3 volt onbelast.Ga je nu belasten,zakt de spanning.Dus daarom Bouw je eerst een kleine gestabiliseerde voeding,om dat min of meer tegen te gaan.en hoe bouw ik dan een kleine gestabiliseerde voeding?!
en hoe sluit ik 9 rode leds in serie op 37 V~ aan ?
sorry ik ben totaal niet thuis in de elektronica.. maar als je het voor wilt kauwen maak ik er iets moois van en volgt er zeker een duidelijke how to voor de rest :)!
3 september 2008 om 17:43 #158553Quest :
Bovenste deel = gestabiliseerde voeding
Als je de 7805 door een 7812 vervangd heb je eigenlijk gewoon stroomvoorziening alsof je een 12volt batterij hebt.
Er komt dus alleen maar 12 volt uit, geen wisselspanning meer, gewoon mooie gelijkspanning waarop jij je ledjes aan kunt sluiten.
Ledjes werken over het algemeen op 2.5-3volt dus je zet er 4-5 in serie en je hoeft geen weerstanden of iets te gebruiken. Maak zo veel rijen als je wilt en zet die paralel aan elkaar. (zorg wel dat je onder de maximale stroomsterkte van je 7812 blijft)
Barry: Hey Arvid,ik kan zo rap niet typen hé.:(
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno3 september 2008 om 17:49 #158554Scroll naar boven,3de post.Zo heb ik het gedaan & werkt nog steeds perfect.Voor de weerstanden heb je 100ohm nodig als je ze op 5volt wil laten branden.Kan ook op 12volt,maar dan met andere weerstanden natuurlijk.
Led’s mag je niet in serie zetten.De reden is dat deze allemaal iets verschillen.Dus als je ze in serie zet,gaat de ene harder branden dan de andere.Geef elke led een eigen voorschakelweerstand & zet ze parallel,dan ben je van dat probleem vanaf.
Op 37volt zou ik ze niet plaatsen,daar de weerstand dan te heet gaat worden,of je moet weer gaan werken met zenerdiodes…
Maar jullie snappen een simpele voeding nog niet,dus ga ik daar zeker niet over beginnen.Anders hebben ze van Velleman goedkope bouwkitjes om een simpele voeding te bouwen.Enkel een soldeerboutje & tin nodig.Supersimpel in een kwartiertje te bouwen.
Waarom nog een voeding,om de spanning stabiel te houden.Stationair-of volgas heet een grote invloed op de spanning,die voeding lost dat probleem ook op.
3 september 2008 om 18:12 #158555super bedankt!
ik ga het proberen met de 23.3 V~ spoel.. en dan een 7812..
ik ga zsm de materiale halen
5 april 2009 om 20:35 #158738ik vroeg dit ook al in het topic van verlichting maar nog maar effe hier,
mijn elektronische blok heeft bruin en gele uitvoer voor licht. beide op aparte spoel dus.
Klopt dat als ik toeren maak de uitvoer over deze twee draden dan ongeveer 25 V ~ is?kan ik dit dan direct op mn verlichting aansluiten? of moet ik nog een massa van mijn frame pakken?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.