Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › 50cc Tunen maar hoe ?
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 6 maanden geleden door just1991.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 september 2010 om 16:34 #203446
Hey Hey daar ben ik weer even !
Ik heb EINDELIJK mijn 10delige HSS borenset gevonden (Me vader had ze gepikt :pest).
En ik dacht laat ik ze eens in een std. 50cc cilinder zetten om extra poorten te creëren. maar waar dan ?
Ik dacht zelf tussen de onderste 2 tapeinde of zeg maar links boven en onder (dus bij de uitlaat).Maar HOE ? kan ik er gewoon de boormachine in zetten onder een bepaalde hoek ? of wat ? en hoeveel mm in diamater en hoeveel mm diep ? en waar maak je dan die gaatjes in je zuiger.
Ik had al in de Perso van ArvidW gekeken maar vroeg me toch af hoe hij het voor elkaar kreeg.
Uitleg met evnt. foto’s meer dan welkom ik denk ook dat dit dan later een echte How-to kan worden als het genoeg informatie en foto’s bevat.P.S Die binnenste schaal met 6 gaatjes (2 onder elkaar en dan op 3 plaatsen) in een std. uitlaat (zo eentje met een schroefje op het eind) is dit een soort begrenzer ? Want het lijkt me beter als je deze er gewoon uitlaat of niet ? En dan zeg maar aan de binnekant van de uitlaat nog eens 3 gaatjes boord van zeg 3mm…
15 september 2010 om 17:14 #207637Denk dat extra poorten wel meteen wat hoog gegrepen is.
En is opzich ook niet nodig, want uitlaapoort tuning kan je veel leukere winsten in halen plus dat ook wel eerder gewenst in dan extra spoelers.
(want zonder grote uitlaatpoort heb je ook niet echt grote spoelers nodig)Dus zou je uitlaatpoort een 3 a 4 mm verbreden en een 2mm omhoog leggen dan merk je al wel leuk verschil
en dan kan je vanuit daar altijd nog ietjes groter gaan qua maten.
En als je daar dan mee uit geexperimenteerd bent kan je je eens gaan verdiepen in extra spoelers.
(want dan komt ook het moment dat de cilinder/uitlaatpoort dat ook wel graag willen)15 september 2010 om 17:30 #207638Oke dan begin ik dus met mijn uitlaat poort te vergroten dus 2mm naar links en 2mm naar rechts en dan 2 mm omhoog of 1mm naar beneden en 1mm omhoog ?
Moet ik ook even kijken voor een langere frees want die ik nu heb past niet helemaal door de uitlaat poort(hij eindigd nu halverwege). Ik kan ook die bocht niet maken omdat ik dus geen ruimte heb door het korte freesje. Ik kan NIET me uitlaat poort er af slijpen want dan kan ik hem er niet meer aan lassen… (Heb geen las apparaat)
Goed en hoe vergroot ik de std spoelers ? zelfde principe toch gewoon vanaf het cilinder hemd naar beneden en dan een circel bewegen zien te maken of eigenlijk ovaal.
En dan de extra 2 spoelers hoe ?
15 september 2010 om 17:49 #207639Ik zou meer op links slijpen dan op rechts anders ga je onnodig door je draadeind heen.
En je moet alleen omhoog slijpen dus naar de kop toe, omlaag is slecht en werkt niet.Spoeler timing zou ik eerst mooi vanaf blijven dit is pas bij ”zwaardere” tuning intressant.
Ook spoelers erbij slijpen leg ik je niet zomaar even uit, want das best veel werk wat je zeer waarschijnlijk ook wel een cilindertje of 1 of 2 gaat kosten omdat het fout gaat.
Daarom zei ik ook dat dat misshien wat hoog voor je gegrepen is.15 september 2010 om 18:33 #207640In het algemeen denk ik dat het voor jou (just1991) wel slim is om eerst wat brede informatie in te lezen over het tunen van een 2-takt. Het is niet moeilijk of makkelijk te noemen. Ervaring is gewoon belangrijk en rustig aan beginnen met wat kleine bewerkingen zal ik mee beginnen. Denk bijvoorbeeld na wat elke bewerking zal gaan doen en wat jij voor ogen hebt te bereiken.
Ook zie je dat iedereen vaak net weer wat anders adviseerd of voorrang geeft. Er zijn wel een aantal standaard aangenomen regels die je in je achterhoofd moet houden. Een voorbeeld de maximale groote dat je een uitlaatpoort kan verbreden. Dit zit zo rond de 67% van je boring. Maar dan heb je hier ook weer een hoop eigenschappen om rekening mee te houden. Poortvorm, soort zuigerveren grootte van de cilinder zelf etc. etc.
Als je net begint zal ik idd alleen je uitlaatpoort wat ophogen en verbreden, dit is wat speedbuxy ook al zegt de makkelijkste ingreep en zonder andere dingen aan te passen meestal ook waar de meeste winst valt te behalen bij de vespa cilinders. Vergeet ten alle tijden niet dat goed gereedschap wel makkelijk is.
15 september 2010 om 20:17 #207042Oke,
Ik heb nu 4 cilinders tot mijn beschikking (voorlopig genoeg) en binnenkort (hopelijk) een frezen set 30 delig. Dus dan ga ik me een storten op de uitlaat poort. Me vader vragen of hij eens wat boeken van zolder kan halen aangezien hij een hele verzameling over 2, 4takt en uitlaten heeft.
Iemand wat voorbeeld foto’s van getunde cilinders en carters ? en JA ik weet dat ze hier her en der te vinden zijn maar ik vind het makkelijker om de goede foto’s gewoon in dit topic te hebben hoef ik ze niet steeds te zoeken.
Verder nog iemand antwoord over mijn uitlaat schaal vraag ?
16 september 2010 om 13:11 #207641
Vespa Ciao!Ik weet het niet maar misschien kun je hier wat van af kijken? Hier
16 september 2010 om 13:43 #207642Ja bedankt maar zo wou ik het dan niet doen 😛 maar het is wel inspiratie ! en nu weet ik ook meteen welke opzet stukjes ik voor de uitlaat moet gebruiken 😉
En de spoelers in het carter zijn GROTER dan in de cilinder is dit normaal ? en zal ik dan de spoelers in de cilinder net zo groot maken ?
16 september 2010 om 16:25 #207643zo ben ik begonnen:P is nu wel wat beter afgewerkt enzo
uitlaat poort alleen verbreedt en iets op gehoogt.
zuiger ook aangepast, op bepaalde plekken is de zuiger wat in gefreest om de poorten langer open te laten staan.

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.16 september 2010 om 17:09 #207644Hoe en wat heb je precies gefreesd in je zuiger ? Want dat klinkt wel interessant poorten langer open… Ik zat er ook aan te denken om de boven kant van de cilinder af te vlakken (en de cilinderkop) en dan onderop een dikker pakking van 1,5mm
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.