Vespa-Ciao.NL
:: 50cc inlaat vergroten

Home Forums Techniek Motorisch 50cc inlaat vergroten

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Mikey
    Topic starter

Beste forumleden. Ik heb een vraagje betreft het nut van een inlaat 13mm veilen icm met een 50cc dr. Het zit zo, ik heb een extra blokje gekocht voor weinig en ben deze aan het reviseren en nu deze nog open ligt ben ik aan het twijfelen of ik de inlaat zal vergroten. Het blokje wat nu onder mijn citta ligt is een snorcarter en heeft een 50cc DR cilinder erop. Ik wil graag het maximale halen uit de 50cc’tjes die ik heb, dus de bedoeling is om het cilindertje dan over te zetten. Hoeveel prestatie verschil zal dit opleveren? setup te zien op mijn profiel.
      alvast dank en weltrusten 🙂

Martino
      Moderator

Het vijlen van je inlaat heeft zeker nut wanneer je met een 13/13 + 38,4mm DR rijdt. Ik zal dit zeker aanraden helemaal omdat je setje carters nog open ligt. Denk er ook nog aan om je cilinderkopje wat te vlakken en de compressie wat te verhogen. Dit werkt bij deze setup wel erg goed. Je zal in zijn algemeenheid wat meer vermogen krijgen en een iets hogere top hebben.

Crullie
        Donateur

😀 Succes :thumb

TICKLING BARN

Mikey
          Topic starter

Bedankt voor de feedback @martino !
            Dankjewel @Crullie maar is je inlaat op de foto niet een beetje te ver gevijld voor een 50cc? Ik moet natuurlijk niet teveel carterdruk verliezen. 😁

mean-machine
            Bijdrager

Deze inlaat ziet er netjes uit.
              Mijn ovalen sleuf is zelfs nog iets dichter aan de rand.

Crullie
              Donateur

Bedankt voor de feedback @martino ! Dankjewel @crullie maar is je inlaat op de foto niet een beetje te ver gevijld voor een 50cc? Ik moet natuurlijk niet teveel carterdruk verliezen. 😁

Je hebt verschillende inlaat vensters(het opstaande gedeelte in het carter waar het inlaat gat in zit) van verschillende afmetingen en dit is een klein venster dus lijkt al snel op een grote inlaat maar in werkelijkheid is het precies goed voor een DR 50cctje.

TICKLING BARN

Mikey
                Topic starter

Inmiddels al begonnen met vijlen, donderdag komt er een dremel binnen dus beschik nu alleen nog maar over een rattenstaart
                  F2A47786-896D-4EA6-BDFF-EA0F13C5358A9B8B5186-CBF6-42D4-A435-2518EB8CBE92

tot nu toe zo ver gekomen en het duurt me verdomd lang totdat je eindelijk ziet dat je een beetje opgeschoten bent. Had het materiaal zachter verwacht. Ik ga nog verder met de rattenstaart proberen alleen kom ik nu erg lastig in de hoeken. Ziet het er tot nu toe netjes uit? Feedback is welkom. Mvg

Martino
                  Moderator

Het vijlen van een inlaatje doe ik ook altijd met een vijl ipv met de dremel. Dit werkt toch wat fijner. Er vallen mij wel wat dingen op. De krassen op het inlaatvlakje, hoeft nog niet direct negatief te zijn, maar mooi is anders.
                    Ook zie ik dat je een inlaat hebt met de stalen vierkantjes ingegoten. Wanneer je deze inlaat vijlt zullen ze bloot komen te liggen en bestaat de kans ze ook los komen. Dit is funest wanneer dit tijdens het rijden gebeurt en leidt onherroepelijk tot een warm/vastloper. Ik zal proberen deze plaatjes in ieder geval weg te vijlen of eruit te wippen voordat je de carters weer in elkaar zet. Tevens even je lagerpassing controleren nu de carters uit elkaar liggen.

Mikey
                    Topic starter

Beste @martino , de krasjes op het inlaatvlak komt door de vijl ik was 2 keer iets uitgeschoten toen ik een stukje bij ging vijlen van de andere kant. Opzich niets ernstigs aangezien ik de krasjes niet kan voelen. Bedoel je met de ingegoten stalen vierkantjes die zwarte blokjes de inlaat wand?

Martino
                      Moderator

Volgens mij bedoelen we net iets anders en heb daarom even je foto geleend en hierop omcirkeld wat ik bedoel met de stalen plaatjes (rood omcirkeld) en het gedeelte met lengtekrassen op het inlaatvlakje (geel omcirkeld) Het lijkt of de wang van je kruk hierop iets is ingesleten en omdat en dit is lastig te zien je lagerpassing er ook niet heel fris meer uit ziet. je krukwang wellicht wat groter uitsloeg in je carter. Je zal dit eigenlijk even moeten meten of een nieuw lager proberen.
                        Inlaatje

Mikey
                        Topic starter

@martino ik snap wat je bedoeld en ik weet dat het carter niet de netste meer is. De krukas heeft inmiddels nieuwe lagers want de oude waren verrot. De carters waren redelijk vies van binnen toen ik ze splijtte. Komt denk ik doordat het blokje wie weet hoeveel jaar in een schuur heeft gelegen met open inlaat. Hoe kom ik erachter of de lagerpassing nog goed is? Ik weet het bijna 100% zeker dat deze nog goed zijn want ik heb het gevoel dat dit de eerste keer ooit is geweest dat het blok open ligt. Ik hoor het graag!
                          Mvg

SuperSi
                          Bijdrager

als je je lager er zonder al te veel moeite in kan drukken is je passing niet goed meer.

Moet je je carter heet stoken want anders past het niet, dan is je passing nog goed

Mikey
                            Topic starter

Bedankt @SuperSi de lagerpassingen zijn nog goed, had even een lager geprobeerd wat ik nog had liggen maar is er voor geen mogelijkheid in te krijgen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.