Vespa-Ciao.NL
:: 48mm Cilinder @ Evo Engine???

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden 48mm Cilinder @ Evo Engine???

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 60)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimoO_
    Donateur

vind eerst maar eens een fabrizi 48mm of simonini 48mm met 43mm slag en dan kunnen we verder praten :con.

je hebt je ciao met al een vrij dikke setup net aan de loop gekregen en wat wil je er nu op gaan zetten? trouwens voor al je vragen kan je ook zelf een antwoord vinden. je zou je carter kunnen kotteren en rond je carter epoxy smeren zodat je de poorten goed erin kan vijlen. ik weet niet maar als je zo’n dikke cilinder op je evo wilt zetten moet je toch wel de kennis hebben om daar ook zelf achter te komen of niet?

en om 660 euro uit te geven aan zo’n fabrizi kitje is denk ik iets te veel van het goede voor je ciaotje.

kapot
      Topic starter

Nou ja, ik keek wat rond en toen zag ik het staan op de site, en ik zat met een paar vragen in mijn hoofd. Het lijkt me heel leuk om m’n setup uit te breiden, en het lijkt me helemaal gaaf om zo’n cilinder op m’n carters te bouwen, maar het is wel een berg geld.

160 euro is nog te doen, maar de andere kant van het verhaal is: wíl je dit wel op je ciao :S

Edjuh
        Bijdrager

Een 46mm polini, pinasco of athena op een evo blok lijkt me een betere setup dan met een simonini 48mm.

Waarom? Deze cilinders passen goed bij de evo engine en rijden hard genoeg, met flink wat trekkracht.

Volgens mij is die simonini cilinder zo op de hoge toeren en hoge top gemaakt, wat is het nut van daar mee rijden? Of wou je het apart leggen als ‘race blok’?

Ik denk dat de 46mm’ers beter rijden in het verkeer, maar eigenlijk kan ik niks zeggen want ik heb zelf nog niet eens met het simo blok gereden.

Die cilinder die je nu hebt een tjoenbeurt laten geven lijkt me geen slecht idee als je hem niet snel genoeg vind(schijnt 90 te kunnen op een evo), scheelt je het gedoe met het kotteren enzo.

ArvidW
          Donateur

TimoO_ :
            je hebt je ciao met al een vrij dikke setup net aan de loop gekregen en wat wil je er nu op gaan zetten? trouwens voor al je vragen kan je ook zelf een antwoord vinden.ik weet niet maar als je zo’n dikke cilinder op je evo wilt zetten moet je toch wel de kennis hebben om daar ook zelf achter te komen of niet?

Mee eens, ik denk zelf dat je echt niet handig genoeg bent om een simo cilinder goed op een Evo engine te fixen, wat ik tot nu toe in jouw perso heb gelezen is allemaal kommer en kwel deels omdat je zelf de problemen niet kon oplossen. Dat je in je perso beetje luchtig doet over het afstellen van je evo engine zegt voor mij genoeg over het afstellen van een byzondere setup……

Ik denk dat je nog niet genoeg hebt geoefent met je 80Evo setup.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
            Home made engine dyno

Rebel

markiej :

Rebel :
              Fabrizi kitje kun je kopen in Roermond 660 euro geloof ik uit me kop complete kit nieuw met 30mm uitlaat kruk cilinder.

Past op evo en reed valve volgens die gasten.

bij welke winkel in roermond is dat dan bij de daytonashop?

Ja inderdaad Daytona Roermond

Ik weet niet of ze hem nog hebben maar licht daar echt al jaren.

kapot
              Topic starter

Edjuh :
                Een 46mm polini, pinasco of athena op een evo blok lijkt me een betere setup dan met een simonini 48mm.

Waarom? Deze cilinders passen goed bij de evo engine en rijden hard genoeg, met flink wat trekkracht.

Volgens mij is die simonini cilinder zo op de hoge toeren en hoge top gemaakt, wat is het nut van daar mee rijden? Of wou je het apart leggen als ‘race blok’?

Ik denk dat de 46mm’ers beter rijden in het verkeer, maar eigenlijk kan ik niks zeggen want ik heb zelf nog niet eens met het simo blok gereden.

Die cilinder die je nu hebt een tjoenbeurt laten geven lijkt me geen slecht idee als je hem niet snel genoeg vind(schijnt 90 te kunnen op een evo), scheelt je het gedoe met het kotteren enzo.

Mee eens. In het verkeer rijden met zo’n blok lijkt me niet leuk. Zo’n ding hoort op het circuit. En misschien is het tunen van deze cilinder inderdaad een heel goed idee 🙂

ArvidW :

TimoO_ :
                je hebt je ciao met al een vrij dikke setup net aan de loop gekregen en wat wil je er nu op gaan zetten? trouwens voor al je vragen kan je ook zelf een antwoord vinden.ik weet niet maar als je zo’n dikke cilinder op je evo wilt zetten moet je toch wel de kennis hebben om daar ook zelf achter te komen of niet?

Mee eens, ik denk zelf dat je echt niet handig genoeg bent om een simo cilinder goed op een Evo engine te fixen, wat ik tot nu toe in jouw perso heb gelezen is allemaal kommer en kwel deels omdat je zelf de problemen niet kon oplossen. Dat je in je perso beetje luchtig doet over het afstellen van je evo engine zegt voor mij genoeg over het afstellen van een byzondere setup……

Ik denk dat je nog niet genoeg hebt geoefent met je 80Evo setup.

Het is niet gek dat je de indruk van mij hebt dat ik niet erg kundig ben. Ik ben echter wel goed met gereedschap, en weet ook meestal wel wat ik doe. Weet ik het niet, dan doe ik het niet (behalve als het om oude rotzooi gaat:P)
                Die indruk heb je misschien gekregen doordat ik vanalles vraag. Ik vraag niet veel omdat ik het niet weet, maar ik vraag het na omdat ik vaak geen praktijkervaring had. Voordat ik iets doe met mijn brommer heb ik voldoende research gedaan, ik heb genoeg ingelezen en ervaringen van anderen gelezen. Dan wil ik daar nog een bevestiging op. Ik wil het namelijk goed doen, ik weet dat kleine fouten rampen kunnen worden. En ik doe wel degelijk voorzichtig met mijn brommer en de afstelling ervan. Ik kocht speciaal een malossi luchtfilter bijvoorbeeld, en heb die op mijn evo gemonteerd. Gewoon zodat ik er zeker van ben dat er geen brokken mn carb in vliegen. Dat ik soms dingen niet zelf doe (bijvoorbeeld een gat in mn carter maken voor de ontsteking zodat het vliegwiel pastte (bekent probleem, heeft fredzzz ook gehad)) komt omdat ik dan zelf niet het gereedschap heb om te doen. Ik wil dan wel dat het goed gebeurd. En dan ga ik niet als een beunhaas met een ijzerzaag en een beitel in het blok staan hakken, dan laat ik dat liever doen.

Ik ben wel een perfectionist, ik doe alles pietje precies, maar soms is dat niet reeel. Voorzichtig een cartertje in elkaar drukken is er niet bij, soms zijn een paar gecontroleerde klappen nodig om het voor elkaar te krijgen. Ik doe dat liever niet, maar op zulke momenten schuif ik mijn slechte voorgevoelens voor mij uit, en is het belangrijk om die ervaring op te doen.

Toen ik mijn brommer kocht, en tot ongeveer een maand nadat ik mijn perso opende wist ik weinig af van het ding. Vandaar dat ik er teveel voor betaald heb, en dat ik er later achter kwam hoe slecht hij eigenlijk wel niet was, wist ik veel wat een carburateur was, waar mn krukas zat of wat een CDI was. Dat komt met de tijd, en met veel lezen op dit forum. Ik ben ook iedereen dankbaar voor het delen van kennis. Ik heb hier veel geleerd. En ik blijf leren, zoals vandaag.

En tot slot: ik doe graag luchtig over dingen, liefst gecombineerd met zelfspot. Dan kunnen we tenminste nog ergens om lachen. Dat betekent niet altijd dat ik niet weet wat ik doe. Soms kan ik zo overkomen, omdat ik het van te voren al helemaal heb uitgedacht.

Ik hoop dat jullie zo meer te weten zijn gekomen over mijn verstrooide gedachtengang.

kapot
                Topic starter

De volgende quote even op z’n chinees lezen, dus onderaan beginnen 🙂 (is een e-mail wisseling tussen mij en JMPB)

Hoi Martijn,

De cilinder op de pagina die je stuurde is de goede. Ik kan geen Italiaans, maar uit de engelse vertaling kan ik opmaken dat
                  De boring 48mm is en de slag 43. (zie http://babelfish.altavista.com/babelfish/trurl_pagecontent?lp=it_en&trurl=http%3a%2f%2fwww.simonini-racing.com%2fpiaggio2.htm)

Het klopt ook dat ze adverteren met 90cc. De echte inhoud van de cilinder met 43mm slag is echter 77.77cc (zie http://www.vespafreak.nl/vespa/cylinderinhoud.htm)
                  Het complete motorblok dat ze verkopen komt wel dichter in de buurt van de 90cc, voornamelijk omdat de krukas die ze gemaakt hebben een slag heeft van 46mm.
                  Ook is de cilinder iets anders (volgens deze site: http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=16 helemaal onderaan). De cilinderinhoud van die engine komt door de krukas op 83.2cc

Verder fijn om te weten dat jullie hem kunnen bestellen.

Groeten,

Robbin

Van: JMPB Onderdelen [mailto:jmpben@jmpb.nl]
                  Verzonden: Friday, November 30, 2007 2:14 PM
                  Aan: ‘Robbin Milatz’
                  Onderwerp: RE: Simonini 48mm cilinder voor piaggio

Hoi Robbin,

Als simonini deze nog gewoon in zijn programma te koop heeft staan , kan ik deze wel bestellen.
                  Maar naar mijn weten is deze cilinder in combi met de krukas een 90 cc.
                  tenminste dat kan ik er van uitmaken als ik bij de specificaties kijk op de website van simonini.

http://www.simonini-racing.com/piaggio2.htm

grt Martijn
                  JMPB.nl

Sent: Friday, November 30, 2007 6:47 AM
                  To: ‘JMPB Onderdelen’
                  Subject: Simonini 48mm cilinder voor piaggio
                  Hallo,

Op het vespa-ciao forum hebben we het gehad over de 48mm cilinder van simonini. Deze schijnt er ook in een versie te zijn met een slag van 43mm (komt neer op bijna 80cc).
                  Zijn jullie bekent met deze cilinder? Kunnen jullie hem bestellen?

Het is niet zo dat ik er heel erg naar op zoek ben, maar we vroegen ons het af.

Met vriendelijke groet,

Robbin —–

Ze kunnen de cilinder gewoon bestellen 😀
                  Hoera!

Toch leuk om te weten 🙂

barry
                  Donateur

Gaat niet lukken,snap dit nu even.Of je moet de cilinder gaan laten afdraaien,of ga je dat met een vijl doen.
                    Koop dan een 46mm Athena-of een Pinasco(meer compressie).
                    Of koop mijn SIMO blok voor 500€ & rijd hem zelf verder in.
                    Met zoiets kan je echt niet goed rijden,zuipt te veel,gaat te hard,zit met een dikke dip tussen de 50 & de 60,totdat je voorwiel omhoogschiet en doorsleurt naar 120+.

Doe nou maar even gewoon,er zijn betere oplossingen hoor,dan zo een cilinder aan te schaffen.

kapot
                    Topic starter

Ben het er helemaal mee eens. Als ik er zo over nadenk… Het is er helemaal niet voor gemaakt ook…
                      Als jij zegt dat het niet goed rijd, dan zal dat wel niet, jij hebt meer ervaring dan ik.
                      Ik heb ook alleen JMPB
                      Komt mijn volgende vraag..

Ik weet niet hoe lang mijn cilinder nog mee gaat. Ik ben er tot nu toe heel voorzichtig mee (goed olieen, netjes rijden enz.) Maar veel mensen vertellen mij dat een gietijzeren cilinder met deze toepassing waarschijnlijk niet lang mee gaat.

Ook betwijfel ik of ik toendertijd wel de juiste keuze heb gemaakt met het kopen van deze cilinder.

De Pinasco 46mm alu ziet er ook goed uit. (http://www.jmpb.nl/shop/view_product.php?product=VE3411)
                      En dan heb je ook nog de athena/eurocilindro.

Wat is het beste voor mijn setup? Is een pinasco echt zoveel sneller dan een polini?
                      Iemand opperde ook om mn cilinder te laten tunen, maar dan gaat hij volgens anderen nog minder lang mee.. klopt dat?

diac
                      Bijdrager

als je cilinders gaat tunen gaan ze zowiezo minder lang mee, welke je ook tuned.
                        Polini is idd niet de snelste cilinder, maar voor straatgebruik is deze perfect.
                        pure BEUKPOWER, dit is iets wat die andere cilinder gewoon niet hebben:P

kapot
                        Topic starter

Ok das mooi om te horen. En idd, hij beukt echt hard 😀
                          Is een pinasco vliegwiel iets voor mij?

diac
                          Bijdrager

als je CP hebt is het niet zo nodig denk ik, maar het zal zeker de prestaties omhoog brengen.

kapot
                            Topic starter

Ik heb electronische ontsteking (4-spoels)

Vind de gasreactie nog erg matig, naja, het kan beter 🙂

diac
                              Bijdrager

afdraaien is een optie 😛

TimoO_
                                Donateur

nog effe over je verhaal kapot. ik baseerde het er niet op omdat je vaker vragen stelt, ik heb ook nog vragen genoeg enzo, maar wanneer ik naar je perso keek twijfelde ik toch een beetje over je kennis over brommers. als je nog niet eens tijd hebt gestoken in je standaart blok op het begin, en dan ineens een overstap maakt naar een Evo die zoiezo al moeilijk af te stellen is is misschien een beetje een te grote stap.

wat m’n opa altijd zegt (een beetje te vaak, maargoed :P) eerst denken, dan vragen. het is zo dat als je hier vraagt dat er dan meer mensen meedenken, maar als je zelf even nadenkt…

maargoed, ik probeer altijd zo veel mogelijk zelf te doen (ok, ik heb hier ook wel veel apparateur tot m’n beschikking), en zelden dat ik echt iets laat doen. bijvoorbeeld een schijfrem maken, eerst zelf proberen voordat ik hulp inroep. de beste manier van leren is leren van jezelf.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 60)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.