Home › Forums › Mening & ervaring › Cilinders › 43mm Zeta alu
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 14 jaren, 4 maanden geleden door Javad.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 september 2010 om 20:22 #149197
Graag hoor ik ook jullie reacties over Zeta cilinders.
Ik heb vandaag een blokje met een Zeta alu. 43mm cilinder geprobeerd op std, getunede carters, getunede kruk, 13.13 , Proma CC en Polini vario, 90 mm schijven.
Helaas heb ik nog wat valse lucht, er moeten even nieuwe pakkingen op want ik had 1 van de tapeindmoeren niet strak genoeg aan kunnen draaien.Desalniettemin heb ik toch 75 gehaald en hij kon nog wel iets harder, dat beloofd veel goeds

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat rijden zodra het blokje goed dicht zit.In theorie zou hij meer toeren moeten maken dan de DR Evo.
Ik heb gemerkt dat hij zich erg prettig voelt bij hoge toeren, echt een goed alu cilindertje.<3 Thunderstone
Check mijn perso!12 maart 2011 om 20:47 #151597Geloof het of niet ik heb eens het uitlaatpoortje beter bekeken. Ik meet op en meet 47mm vanaf deck naar onderkant uitlaatpoort. Dit zou je niet verwachten van een 43mm slag cilinder, maar eerder een 46mm slag. 😕
Vandaar dat die uitlaatpoort zo groot oogt. Het komt erop neer dat bij deze cilinder de zuiger deels de uitlaatpoort blokkeert.
12 maart 2011 om 20:49 #151598Martino :
Geloof het of niet ik heb eens het uitlaatpoortje beter bekeken. Ik meet op en meet 47mm vanaf deck naar onderkant uitlaatpoort. Dit zou je niet verwachten van een 43mm slag cilinder, maar eerder een 46mm slag. 😕Vandaar dat die uitlaatpoort zo groot oogt. Het komt erop neer dat bij deze cilinder de zuiger deels de uitlaatpoort blokkeert.
Is de cilinder verhogen, en vervolgens de top afdraaien een mogelijke compensatie?
Want als het werkelijk is zoals jij zegt, kan je er toch geen optimale prestaties uithalen?13 maart 2011 om 00:42 #151599tnerual :
Is de cilinder verhogen, en vervolgens de top afdraaien een mogelijke compensatie?
Want als het werkelijk is zoals jij zegt, kan je er toch geen optimale prestaties uithalen?Dat is een mogelijkheid alleen kan dit alleen met laagtoerige cilinders.
Want alles wat je er bovenop afdraaid, kort het stuk bovenkant uitlaatpoort tot bovenkant cilinder in.
En dat kan maar in beperkte mate, want boven op afdraaien maakt de cilinder hoogtoeriger.
(iedere mm die je boven afhaalt word je uitlaatpoort fictief groter)12 november 2011 om 16:29 #151691zoals aangegeven wordt deze cilinder deels geblokkeert bij de uitlaatpoort door de zuiger.
ikzelf heb vandaag een blok met de zeta alu opgenouwd, ik constateerde hetzelfde.
zie hier:

desondanks belooft deze kit toch wel goed te lopen, van de mensen die met deze kit hebben gereden blijkt dat hij erg hard gaat!
mijn deckheight kwam uit op ongeveer 1.5mm.leuke weetjes over deze kit, hij heeft een chroomwand en brede koelribben.
12 november 2011 om 23:51 #151694Let wel op dat je flens nu erg verzwakt is nu je hem zo ver uitgedremeld hebt.
Dat had ik ook gedaan, nog niet eens zo ver als jij en op een bepaald punt is hij erg dun dan.
Zo is mijn flens gebroken omdat er iets te veel spanning op de flens stond.Gelukkig zit er genoeg vlees om de flens om een nieuwe erop te zetten dmv tappen en flens draaien.
En inderdaad, ondanks dat de uitlaatpoort voor ongeveer anderhalve mm geblokkeerd wordt door de zuiger, zit er behoorlijk wat pit in deze cilinder.
Hij vraagt wel om een lekker hoogtoerig uitlaatje. Zo deed de Leo SP bv erg weinig. Hij kwam echt goed tot leven met een Proma Superbowl en zal het dus ook prima doen met een Proma CC.
<3 Thunderstone
Check mijn perso!13 november 2011 om 10:25 #151528de flens is inderdaad ver uitgedremeld, echter heb ik dit niet gedaan.
dit was al bij aankoop.wat mij opviel is inderdaad dat er heel veel vlees zit om een (grotere) uitlaatpoort in te tappen!
ik denk dat je er makkelijk een 26mm flens in kan tappen.goed dat je het zegt over een hoogtoerige uitlaat, ik ga er wel op letten dat de uitlaat niet te zwaar is.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.