Vespa-Ciao.NL
:: 43mm Polini Kit Racing

Home Forums Mening & ervaring Cilinders 43mm Polini Kit Racing

12 berichten aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Moderator

Volgens mij is de cilinder waar jij de poortmap van laat zien bewerkt, Crullie.

Ik meet en lees nu af bij 3x andere Polini KR cilinders;

Hoogte uitlaatpoort=29,2
      Hoogte fluitpoort=32,2
      Hoogte spoelpoort=35,2
      Hoogte W-poort=36,5

Nou wil er onderling wel eens wat verschillen tussen eenzelfde type cilinder, maar bij 3x verschillende KR cilinders meet ik nu exact deze waarden. Het lijkt er vooral op dat de uitlaatpoort wat is vergroot? Het zal mij heel erg benieuwen welke maten de nieuwe type KR cilinder hebben?

Wilk1985
      Moderator

Hmm, zou er al iemand zijn die ervaringen heeft?

CITTADARAH
        Bijdrager

Ik zie m bij Onze sponsor niet meer staan. Of vergis ik me?

Martino
          Moderator

Ik had weer eens een bestelling vanuit Italië binnen. Hierbij zat ook de nieuwe KR cilinder van Polini. Ik was te nieuwsgierig en heb deze daarom nu eens naast de oude KR gelegd en vergeleken.

De twee doosjes naast elkaar laten direct wel zien dat de nieuwe versie iets armoediger oogt dan de oude versie. De oude versie heeft een mooie omslag om de doos en bij de nieuwe versie ontbreekt deze.

Dan openen we de 2 dozen en kom ik tot een volgende vergelijking. De nieuwe KR heeft een “normale” Polini zuiger tov een gesmede of met molybdeem bedekt coatlaagje. Ook mis ik de speciale KR trekveren die wel bij de oude kit zitten. Het oude cilinderkopje heeft ook plaats gemaakt voor een nieuw type Polini cilinderkop met centraal bougiegat.

Polini KR oud

Polini KR nieuw

Gaan we nu vervolgens wat gedetailleerder kijken naar de cilinder zelf en natuurlijk met enige belangstelling naar de poorten. De Poorterij is exact hetzelfde als de oude KR. Ik meet met mijn schuifmaat tot op een tiende van een mm nauwkeurig dezelfde afstanden af. Er zijn dus geen verschillen in timingen te vinden en ik moet zeggen dat ik dit vrij knap vind van Polini omdat je bij veel andere merken cilinders wisselende timingen kunt meten. Er
            valt mij eigenlijk maar 1 of eigenlijk 2 kleine dingetjes op. Dit zijn twee kleine hapjes aan weerszijde van de uitlaatpoort. De cilinder zelf heeft ook weer de zwarte coating meegekregen zoals de oude KR en zo zie je aan de buitenkant ook af dat het om de heuse KR gaat en niet de andere 43mm Polini cilinder.

Foto van de uitlaatpoort met de hapjes, klikbaar.

lightlord
            Donateur

Ik kan niet wachten op de foto’s 🙂
              ik ben benieuwd als onze sponsor ze weer gaat aanbieden want ik zie ze niet meer op de site.

Je ware pubertijd duurt je leven lang
              Lightlord's Dizzy/Gypsi

Jelle
              Moderator

Heb even een poortmap gemaakt van mijn oude type Kit Racing uit de jaren 90.
                Deze KR is niet aangepast, dus origineel.

Heb de poorten in de hoogte gemeten met schuifmaat en afgerond op 1 getal achter de komma.

Vincent
                Donateur

lightlord :
                  Ik kan niet wachten op de foto’s 🙂
                  ik ben benieuwd als onze sponsor ze weer gaat aanbieden want ik zie ze niet meer op de site.

Dit is hem toch?
                  link

lightlord
                  Donateur

Yup raar dat ik eroverheen heb gekeken 😛

Je ware pubertijd duurt je leven lang
                    Lightlord's Dizzy/Gypsi

niemand
                    Donateur

Ik rijd nu al een km of 1500 dagelijks met deze cilinder op speedcarters.
                      Uitlaat is gianelli fire en poelie 80.

Trekt minder dan een autisa op ori bewerkte carters. maar bij de 40 a 50 komt een enorme boost tot de 60/65
                      topsnelheid ligt rond de 70 a 75 km. viel me eerlijk gezegd een beetje tegen maarja, poelie 70 is weer net te zwaar naar mijn mening.

Vastloopgevoelig is die in ieder geval niet, inrijden heb ik geprobeerd. maar is niet mijn hobby. dus ik heb al vrij snel het gas erop gegooid.

DennisvdElzen
                      Bijdrager

Is het verstandig om de w-poort door te trekken op het carter? Want snap het idee van de w-poort niet helemaal

Wim
                        Bijdrager

De W poort is gewoon een spoelpoort.

Als boven de zuiger de verbranding aan de gang is en onder de zuiger
                          inmiddels ook al het brandbare benzine/luchtmengsel is binnengelaten,
                          gaat de zuiger op weg naar beneden en daardoor opent zich als eerste de uitlaatpoort,
                          de verbrande gassen kunnen door hoge overdruk van de verbranding zich een weg naar
                          buiten banen.
                          Door de naar beneden gaande beweging van de zuiger is deze het benzine/luchtmengsel
                          aan het samenpersen wat zich onder de zuiger in het carter bevind,
                          kort na de uitlaatpoort openen ook de spoelpoorten zich boven de zuiger,
                          waardoor het samengeperste mengsel uit het carter
                          via de spoelkanalen vrij baan heeft naar boven zuiger waar het de verbrandingsruimte vult met een
                          vers brandbaar mengsel en meteen het laatste restje verbrandingsgas door de uitlaatpoort naar buiten drukt.

De twee lange spoelkanalen worden gewoon via de openingen onder aan de cilinder gevoed
                          met vers mengsel vanuit het carter.

En de W-poort via het venster in de zuiger.
                          Dus het mengsel gaat onder de zuiger, aan de binnenkant, via het venster in de zuiger via de W-poort
                          naar boven de zuiger. Nagenoeg gelijk met de gewone spoelpoorten.

Dus spoelpoorten doortrekken? Nee doe maar niet.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
                          1

Intellect80
                          Bijdrager

Heb deze kit op originele bewerkte carters in combi met 13/13, Gianelli Original power, Simo-koppeling en 85 poulie, top: 73 op de gps. Met een goede expansie is 80 zeker mogelijk.
                            In vergelijk met de ‘normale’ 43 Polini is deze hoogtoeriger, merk wel dat de powerband wat smaller is dan bij de normale 43 Polini. Wel een enorm lekkere lange boost vanaf de 30km/h.
                            Op poulie heeft hij onderin wat problemen bij zwaardere overbrengingen (poulie 70 bijv). Met Simo+85 poulie loopt hij bij mij het beste, 80 is al weer te zwaar, dan wordt het langzaam lastig met tegenwind/hellingen bij lage snelheden en bij een poulie 90 al weer overtoeren op de top.
                            Heeft op poulie dus wel zijn beperkingen, zal bij Vario zeker beter zijn.
                            De snelste 43mm die ik, tot nu toe, gereden heb en nog steeds cq. weer verkrijgbaar.

No stress, all fun and a bit of speed
                          12 berichten aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.