Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › 43 DR Evo wil niet harder
- Dit onderwerp bevat 33 reacties, 13 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 12 jaren, 8 maanden geleden door 023Citta.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
6 juli 2013 om 17:57 #239316
In het beging wat maar door de proma heeft een dikke boost:lol:lol:lol
21 juli 2013 om 09:44 #231500Beste mensen,
Het was de krukas. Zit nu een brom in en op mn ciao met poelie 70 heb ik 78,9 GPS gehaald.
Wat zal die op een citta met poelie 55 halen ? Iemand enig idee?Iedereen bedankt voor het meedenken !
21 juli 2013 om 10:28 #238070Dan was er iets anders mis, want een snor kruk loopt beter dan een brom kruk in zowel speed carters als origineel bewerkt.
Een brom kruk zal alleen iets meer kracht hebben omdat die meer op koppel uit komt en een snor meer race.Poeli 55 gaat ie denk ik niet trekken en als ie het wel doet dan zal ie op top waarschijnlijk niet z,n maximale koppel pakken en dus zwak zijn met bv wind tegen of de heuvel op.
21 juli 2013 om 11:17 #232375Hey Buxy,
Dat een snorkruk beter zal lopen is tot nog toe alleen maar jou theorie. De praktijkervaringen van verschillende personen bewijst nou juist dat een bromkruk de krukas is om voor te gaan. Ook nu weer in dit geval met Indowess. Ik ben benieuwd naar jou praktijkervaringen straks met de snorkrukas tov een bromkrukas.
21 juli 2013 om 11:31 #222288Snorkruk zal alleen iets meer koppel hebben in de lagere toeren, veel toeren maken wil die niet. Ik raad gewoon een bromkruk aan. Dat zijn mijn ervaringen, reed met getuned Belgisch Carter 43 DR evo en een standaard snorkruk.
21 juli 2013 om 11:37 #222785Blokje rijd al en heeft beduidend meer pit

Het is nog een guerrilla rondje omdat dit het 1e test rondje was en ik de sproeier afstelling nog niet vertrouw.
En ik ga ook nog in discussie met een automobilist omdat ik dacht dat hij expres een duif aan reed omdat hij er niet voor aan de kant ging en ook niet afremde.
Maar meneer was blijkbaar afgeleid door mijn brom, dus is een soort dood door schuld:lolMaar dit weg gelaten, ik hoefde dit ook niet te testen gezien bepaalde theorieen gewoon niet te weerleggen zijn en timingen is daar 1 van.
En een snor kruk ligt ook gewoon op het niveau van een race kruk welke wel goed bevonden word.
(Crullie rijd trouwens ook al tijden met een snor kruk in zijn speed)@Boyan
Das dus precies anders om.
Want het openings/aanzuig moment van een snor kruk is groter dan een brom kruk.
Dus hetzelfde verschil als een max getunde inlaat of origineel.
Origineel is koppel/bewerkt is voor top speed.21 juli 2013 om 14:49 #235128Qua theorie ben ik het helemaal met je eens, dat heb ik zelf ook al eens geconcludeerd een aantal jaren terug. Maarja het is me nog steeds een raadsel waarom die van mij geen hogere toeren door liet. We komen er alleen maar echt achter als we dit ook zouden testen. En ja het is nog steeds ieder zijn eigen ervaring, geen blok is exact hetzelfde :p
21 juli 2013 om 19:13 #239103Indowess, ik reed op mijn citta met de volgende set-up:
Dr evo met malo HD kop
Std getuned carter.
13/13 @68 en malo filter.
Poelie 60 (trekt voor geen meter)
Proma replica en blauwe veertjes.Ik heb beide krukassen in het blokje gehad en de resultaten waren:
Snor: 78 km/h @gps
Brom: 82 km/h @gpsAllebei gemeten met de speedview app voor android.
21 juli 2013 om 22:31 #239419Was dat in beide gevallen met precies dezelfde weeromstandigheden? En dezelfde weg?
21 juli 2013 om 22:48 #239420Dat speelt idd ook mee, want een beetje meer wind tegen en je bent zo 4km kwijt.
Maar daar naast is deze meting niet echt eerlijk, want een snor kruk komt race getimed uit en een brom kruk meer koppel.
Dus als je dit op een zware poeli 60 verhouding laat draaien, dan is het niet raar dat de race timing het gaat afleggen tegen koppel.
Bij de berg op zal een brom kruk ook beter scoren.24 juli 2013 om 10:35 #239438@Boyan:
Dit was idd op de zelfde weg (woon/werk verkeer)
Omstandigheden over het algemeen het zelfde meestal wind van opzij en schuin tegen.
Ook zijn dat de snelheden die ik het meest behaald heb, soms wat meer en soms wat minder.
Dat elk blokje anders is ben ik het helemaal mee eens, helemaal een getuned blokje aangezien idereen anders tuned.@Buxy:
Dat heb ik idd gemerkt, zat een flink heuvel op mijn route en met brom reed ie veel soepeler naar boven idd.@Indowess:
Veel succes en ik hooop dat je em snel hebt zoals jij het wilt.25 juli 2013 om 18:24 #239432@bux, als jij in dat filmpje overal vol gas gaf dan lijkt het alsof er niks in zit 😀
toerengewijs lijkt mij dat die nog even door moet om boost te krijgen, of zowat betreft krukas in een std blokje of se engine, de enige test die ik doe als ik een blok ineen zet is blazen op de inlaat.
gaat daar veel lucht door dan is er iets mis.
en snor of brom kruk maakt voor lichte setups niet uit, ik reed altijd met een snor kruk en dat liep meestal rond de 70 echte kilometers.brom krukje zal misschien meer toeren toelaten maar, echt veel verschil zal het niet zijn op een std blokje.
mn reedvalve heeft altijd een snor kruk omdat dat niet uitmaakt en ik merk dat mn dr evo met citty power echt vermogen levert bij 5500 rpm. dit gaat dan door tot 7500/8000 rpm,terwijl de cilinder de 10.000 rpm makkelijk kan halen op een goed blok, en dan haal je de 90 wel
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.25 juli 2013 om 23:09 #239079ritze :
toerengewijs lijkt mij dat die nog even door moet om boost te krijgen, of zoEcht waar:con
Volgens mij heb je het filmpje niet eens bekeken anders had je wel gezien dat ik ook nergens voluit ga of kan.
(langst gereden stuk in het filmpje was via afstandmeten.nl nog geen 250meter)Daar naast heb ik al vaker aangegeven dat ik hier niet het wiel opnieuw aan het uitvinden ben maar gewoon kijk naar inlaat timingen die al jaren vast staan.
Een brom kruk pakt dus ook niet meer toeren gezien die de inlaat korter open zet en dus koppel gericht is.
(zelfde verschil als een klein of een groot inlaat vlak)En die 10k die je claimt draait een Vespa niet zomaar gezien het een lange slag motor is.
Hier een roller filmpje van waarom? die zelfs bij 110km op de roller nog maar 9k draait.
26 juli 2013 om 04:28 #239200mijn blokje liep volgas op 88 km/uur 10.120 toeren en onbelast bijna 12.000 rpm
dusDe budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.26 juli 2013 om 10:37 #229572:lol meer valt daar eigenlijks niet op te zeggen.
Want je draait al 3900+ toeren bij over stationair.
Daarbij kan je wel horen dat dit geen 10.000 toeren zijn, en heb je brom ook wel in real life gehoord en das echt geen waarom? blokje qua toeren sound.
(en waarom? draait op straat waarschijnlijk niet eens over de 9.000 toeren heen gezien een rollerbank altijd meer aangeeft dan in real life het geval is)
Maar ja zoals ik al zei is Vespa een lange slag motor om daar 10.000 toeren mee te draaien zou de zuiger erg veel meters per sec moeten draaien en er is geen Vespa cilinder die dat in zich heeft.
(alleen dikke tuning en een berekende uitlaat zou je daar kunnen brengen) -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.