Home › Forums › Mening & ervaring › Cilinders › 42mm Avionic
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 12 jaren, 5 maanden geleden door Coopering.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 oktober 2013 om 21:23 #149193
Een enigzins zeldsaam voorkomen kan je de 42mm Avionic (Proma) wel noemen. Het merk maakt al tijden geen cilinders meer en heel veel info hier op het forum is er ook niet over te vinden.
Ik rijd nu al weer een tijdje met deze cilinder met alle tevredenheid. Voor het Harz toertje van dit jaar moest er een redelijk rustige setup worden gereden. Vandaar dat mijn keuze op de 42mm Avionic viel.
Kijkend naar de cilinder en poorterij valt meteen de lage uitlaatpoort op en bij het nameten ervan liggen de timingen ongeveer gelijk aan die van een originele Piaggio cilinder. Ook de boosters zijn blind en staan schuin zoals we dat ook zien bij de Autisa en Creco cilinders.
In princiepe is het ook eenzelfde soort cilinder als de 43mm Creco, maar is de boring dus ietsje kleiner. De uitlaatpoort van de Avionic is wel breder maar de spoelkanalen zijn weer wat kleiner.
Al met al zal de cilinder zo uit de doos dus een laagtoerig koppelgerichte zijn.
Het blokje waar ik de Avionic dus mee heb ervaren is als volgd;
Piaggio elec carters “Belgen” inlaat.
Piaggio Bromkruk
Piaggio 1300 gram elec vliegwiel.
12/12 Dellorto + aangepast Piaggio luchtfilter. 62 sproeierAfhankelijk van de uitlaat en overbrenging ligt de topsnelheid rond een leuke 60km/h. Gezien ik deze brommer ook als dagelijks vervoer gebruik kan ik hiermee tevreden zijn en kan je makkelijk met het verkeer mee komen.
Momenteel staat deze brommer nog op vario, maar ik verwacht dat de Avionic met een mono-overbrenging ook erg goed uit de voeten kan en dat vario wat overbodig is vanwege de mooie powerband en niet al te hoge toeren die de cilinder draait.
Ik schat dat ik er nu een goede 2000km mee heb gereden en het binnenkort eens tijd wordt de cilinder van zijn carter af te halen en de veren, pakkingen etc te vervangen, maar tot nog toe heb ik nog geen problemen ondervonden die wijzen op versleten veren etc.
Kwalitatief erg betrouwbaar cilindertje dus. Standaard niet een van de snelste, maar met wat tunewerk zit hier wel wat potentieel in. Toch blijft deze cilinder bij mij origineel en hopelijk goed voor nog eens betrouwbaar 2000 km en meer.14 oktober 2013 om 07:16 #151490Interesting post! which exaust are you driving?
i am wondering that you are driving electronic ignition, I thought you are a kind of “fan” of cp.
Vario 10,5 or 12,5?14 oktober 2013 om 15:04 #150631Currently a Giannelli Mega is the type of choice. But had tried a Giannelli Original power, Polini Top one, Leovinci HM. All with very little differnces between them. The rf off the vario is 1:11,5 in combination with 100mm discs.
Ik was vergeten te melden dat de cilinder redlijk tot netjes is afgewerkt. De poortjes kunnen nog wel wat beveltjes gebruiken maar verder is de cilinder ook mooi gecoat van buiten om roest tegen te gaan. De zuiger is van Vertex en heeft eenzelfde layout als die van een Torriani zuiger.
off; I still a big fan of CP’s instead of elec. but this doesn’t say sometimes i will drive elec.;)
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.