- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 8 maanden geleden door Citta-ciao.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 juli 2014 om 11:20 #184863
Medeforummers, ik heb een Polini lc cilinder liggen maar die heeft wat gebreken, nu vroeg ik mij af of er nog mee te rijden valt?, en of welke aanpassingen er moeten worden verricht om het weer rijdbaar te krijgen.

Ik heb ook met een digitale metertje opgemeten tot hoever die gehoont is, dat is 41,35.
Dus hier moet een 41,4mm Polini overmaat zuiger in?
Want met de orginele 41mm Polini zuiger heeft het veel speling!21 juli 2014 om 11:23 #202074Ik zou persoon die dikke braam/afgebrokkeld gebeuren weg dremelen. Dit kan echt geen kwaad.
In de poort zelf zit niks vreemds toch? Anders even weg bramen met een schuurpapiertje.Van binnen lijkt hij nog nieuw? De hoonsporen zitten erin toch?
Leuk inrijden, maar absoluut niet te bang zijn. Met een goede afstelling kan er niets mis gaan
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel21 juli 2014 om 11:27 #202115Herr FlicK,
Bedankt voor je reactie hier heb ik wat aan!
In het tweede foto zie je bij een poort dat er klein stukje af is, hier heb ik een betere foto van wat ik bedoel:
21 juli 2014 om 11:36 #202116De marktplaats advertentie melde idd dat de verkoper de cilinder al had gehoond. Zo te zien is dit zelf gedaan door de hoek die de sporen maken. Ik zal proberen een bedrijf te vinden waar je de cilinder eerst laat boren en later honen. Met honen ga je namelijk niet genoeg weghalen om naar bijvoorbeeld een 41,4mm overmaat zuiger te gaan.
Voordat je dit laat doen zal ik de cilinderhemd bij het spoelkanaal even netjes bijwerken. De beschadiging(rode pijltje) bij de spoelpoort zit gelukkig aan de onderkant en heeft nauwelijks invloed.
21 juli 2014 om 12:23 #187895Met de juiste expertise is hier zeker wat moois van de maken;)
21 juli 2014 om 15:13 #201505Martino,
Wat bedoel je precies met laten boren?
En wat bedoel je precies met:”Met honen ga je namenlijk niet genoeg weghalen om naar bijvoorbeeld 41,4mm overmaat zuiger te gaan?”.Florian,
Ja ik ga er zelf niet aan beginnen!;)
Als ik de cilinder naar de lokale brommerboer bij mij breng en ik vraag of die uhm naar 41,4mm wilt laten honen kan dat toch, of zie ik dan iets over het hoofd?
21 juli 2014 om 16:35 #199438Jkan niet zomaar een paar mm weghonen, met honen haal je alleen wat lichte krasjes weg.
Het zou wel kunnen maar heel veel scheelt het niet.21 juli 2014 om 16:46 #201363De cilinder is nu 41,35 en moet naar 41,4 toe. Dan moet er een tussenstap gemaakt worden d.m.v. het opboren van de cilinder om vervolgens gehoond te worden?? 😕
Lijkt mij een vreemde gang van zaken aangezien het om (41,4 – 41,35) 0,05mm gaat. Dit verschil kun je zelfs easy overbruggen met een huis/tuin & keuken hoonsteen.
EDIT:
Natuurlijk ook rekening houden met de tolerantie tussen zuiger en cilinder. Maar dan heb je het misschien over een paar honderdste tot maximaal 1 tiende (0,1mm)?? extra. Geen idee wat de ideale zuigertolerantie is, maar kan mij niet voorstellen dat dit niet weg te honen is.
21 juli 2014 om 17:22 #202117
erikbloembergIk zou gewoon eens informeren bij een brombeer wat het kost om hem te laten boren na 41.4mm.
Ik heb ook een lc kit met een 41.4mm. Zuigers zijn prima te vinden.
21 juli 2014 om 17:23 #202118Precies wat Florian zegt, ik snap niet waarom het niet alleen gehoont kan worden, zou hier iemand op het forum een 41mm polini willen meten wat de boring is, voor vergelijking!
Nu alleen dan nog een 41,4 polini zuiger zoeken!
21 juli 2014 om 17:28 #202119
erikbloembergIk kan wel ff bij mijn set 41.4mm meten. Maar dat word niet eerder dan 29 -7 . Dan ben ik weer in Nederland.
21 juli 2014 om 17:47 #202120Honen gebruikt men idd meer om een nette gladde wand aan te brengen in de cilinder. Hiermee gaat er maar een heel miniem laagje af. Wanneer je 0,4mm zal moeten overbruggen zal de cilinder eerst geboord worden en daarna gehoond om tot exact de juiste maatvoering te komen.
Wanneer hij nu 41,35 mm zal zijn, zal hij op zich alleen gehoond kunnen worden. Maar gezien de geschiedenis en nu al redelijk beun gehoond te zijn kan cilinder ovaal zijn en ik gok niet helemaal egaal over de cilinderlengte. Mijn advies is naar een erkend bedrijf te gaan waar ze het juiste gereedschap ook hebben om de gehele cilinder mooi te kunnen meten en dus naar de juiste overmaat te gaan. 41,4mm zuigers zijn genoeg te vinden. En komt deze maat misschien nog te krap zijn er ook 41,6 41,8 etc. overmaten Polini zuigers te vinden. Je zal zelfs tot 43mm kunnen boren. Alleen heb je hiermee wel de maximale maatvoering gezien de wand erg dun wordt.
Mijn 41mm LC setjes zijn trouwens ook echt 41,00mm exact
21 juli 2014 om 18:07 #202121Erikbloemberg,
Hartstikke bedankt dat je wilt helpen, alleen dan hoop ik dat de cilinder dan al gehoont is?:D
Martino,
Duidelijk, bedankt voor de uitleg, ik dacht dat er alleen 41,4mm polini zuigers waren, maar blijkbaar ook 41,6, 41.8.
Ik ga deze week is langs bij een lokale brommerboer, en exact laten meten en kijken wat ze kunnen en wat de ze mij adviseren.Verder heb ik net met een dremel de cilinder afgewerkt, ik hoop dat ik t goed gedaan heb, graag jullie meningen erover.

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.