Vespa-Ciao.NL
:: 41mm Polini Aan Puin?

Home Forums Techniek Problemen oplossen 41mm Polini Aan Puin?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

R.Zwiers
    Topic starter

Dag mensen,
      Vandaag de keerring vervangen zoals herr Flick had gezegd, en zit er weer mooi in.
      Nu probeer ik hem weer aan te krijgen, maar nog steeds niks..

Dus dan trek ik mn kop er maar even af, want dan zal het probleem in de nieuwe cilinder moeten zitten.
      En direct zat er een budje op mn zuiger, als of er iets opgelast zat… Dus ik dacht al.. shit… nu gaan we het beleven.

Mijn cilinder zag er in eerste instantie nog netjes uit. Tot dat ik mijn zuiger naar achter bewoog.
      Er zijn gewoon stukjes uit mn inlaat poorten gebroken?! Zie bijstaande foto’s.

Ik zelf denk dat dit ding dus rijp voor de sloop is..
      Alleen mijn vraag is dan: Hoe is dit gebeurd? Ik reed met een 64 sproeier en 1;45 gemixt.

Iemand die mij kan vertellen of die ook echt aan puin is, en hoe dit gebeurd kan zijn..
      Groet R.Zwiers

Fotos: ( de fotos in de cilinder zijn beetje wazig maar je ziet er wel op wat er niet goed aan is…)

Cilinder 1
      Cilinder 2
      Zuigerkroon
      Cilinderkop

pepko
      Donateur

aii, cilinder eraf halen, zuiger ook, kijken of je zuigerveer niet gebroken is of dat er een pistonclipje mist..

briantel
        Bijdrager

Als ik naar je zuiger in de bovenste stand kijk dan lijkt het er op alsof je bovenste zuigerveer op diverse stukjes is gebroken en vervormd.
          rechts mist een stukje, linksboven een deukje en linksonder zijn er ook stukjes af.

Misschien mits er niet te veel krassen in je cilinderwand zitten heeft het nu om er nieuwe veren op te doen, maar dan zou ik eerst even alles uit elkaar halen en goed bekijken.

R.Zwiers
          Topic starter

Om te janken! Zie foto’s
            Cilinder
            Zuiger

Idd mijn zuigerveer is gebroken, maar niet alleen dat.. Hele zuiger is aangort. en mijn linker zuigerpenveer was verdwenen.
            Volgends mij is die er gewoon uitgeschoten, hij zat er wel wat los in maar wel goed dacht ik..

Naar mijn zeggen is deze cilinder dus helemaal af.. die dikke groef kan je niet mee rijden denk ik?

Het beste om maar een nieuwe aan te vragen hier op het forum? Na een 41mm wil ik echt niet terug naar mn 38.2…

Waarom?

Hier is de piston clip los geraakt en dat lijkt me ook de oorzaak van de gebroken zuigerveer. Je zou de cilinder evt nog kunnen gebruiken maar de kras loopt ook door de compressie ruimte:|

Hergebruik deze piston clips niet te vaak en knijp ze nooit verder in dan nodig. Doe je dit wel dan is de spanning eraf en kan zo’n clip los raken.

Martino
              Moderator

Het lijkt idd op een los geschoten pistonpenclip welke vervolgens door je spoelkanaal zijn weg naar buiten heeft gevonden. Hierbij je zuiger en zuigerveer heeft geraakt. In het vervolg wel slim om even goed te controleren dat deze clips niet te los zitten. Zonde schade op deze manier en vaak niet meer te herstellen cilinder tot gevolg.

Ook een 38,2mm kan hier last van hebben wanneer je de clips niet goed monteerd.

R.Zwiers
                Topic starter

Maar deze cilinder kan dus de oud metaal bak in? Lijkt me wel met zo een dikke groef..

En dit pistonveertje, zit dir nou in mn carter? Want dan zal die wel weer helemaal uit elkaar moeten..

SpeedyVespa
                  Donateur

je kan de cilinder laten honen, en dat een overmaat zuigertje erin?

speedbuxy
                    Bijdrager

Waarom? :
                      Hergebruik deze piston clips niet te vaak

Hergebruik ze gewoon nooit want die clipjes kosten geen drol.

@Zwiers
                      Maar de cilinder leeft nog wel hoor.
                      Ik zou de schade met fijn schuur papier bij werken en een vers zuigertje monteren (of de oude oplappen) en weer gaan.
                      De schade zit (voor zover ik die donkere foto,s kan bekijken) tot de hoogte van je uitlaatpoort, dus behalve optische schade is de cilinder verder nog wel in orde.

Waarom?

Tja, met een verse zuiger en een poetsbeurtje zal het vast rijden maar die kras lijkt me nog aardig diep. Daarbij moet je dan alsnog behoorlijk wat kosten maken en dan lijkt een nieuwe cilinder kit me een betere optie

@Buxy,
                        Ah daar was ie weer:D Koop toch eens een nieuw scherm, ziet toch duidelijk dat de kras ook door de compressie ruimte loopt.

Martino
                        Moderator

Maak er anders een 43mm Polini van. Cilinder boren/honen tot deze maat en een 43mm zuigertje aanschaffen. Dan heb je voor rond de 60,- een nieuwe 43mm Polini en zullen je krassen/groeven wel weg zijn.

Netter is trouwens wel je carters uit elkaar te halen en alles te ontdoen van eventuele restanten en gruis van de veren, maar er bestaat ook een grote kans dat het doorspoelen met benzine afdoende kan zijn.

speedbuxy
                          Bijdrager

Waarom? :
                            @Buxy,
                            Ah daar was ie weer:D Koop toch eens een nieuw scherm, ziet toch duidelijk dat de kras ook door de compressie ruimte loopt.

Ik zit er voornamelijk s,nachts achter en dan is het wel fijn aan de ogen:thumb
                            En ik zie de kras wel, maar dan enkel 1 van een kleine cm en das niet dodelijk.
                            (zelfs niet eens waarneembaar qua rij gedrag denk ik)

@maarten
                            Das ook een goed plan, want dan ben je weer 100% vers en ook nog 2mm boring op de koop toe:thumb

R.Zwiers
                            Topic starter

@ martion. Klinkt als een leuk plan maar groter hoef ik niet ik vond dit al hard zat haha. En ik heb hier zelf de mogelijkheden niet zo voor.

@buxy. Je zegt dat ik deze cilinder dus nog wel kan blijven gebruiken als ik de scherper randjes even uit die groef schuur? En dan even een nieuwe zuigertje?

speedbuxy
                              Bijdrager

Als het niet meer is dan die kras van een kleine cm dan rijd deze cilinder 100% zeker weten nog en waarschijnlijk niet eens echt minder dan daarvoor.
                                Zelfs het zuigertje is met fijn waterproof schuur papier nog wel te redden.
                                Dus als je echt wil zou alleen een setje nieuwe veren kunnen volstaan.

R.Zwiers
                                Topic starter

Ik heb hem even schoongemaakt.
                                  zo te zien heeft mn zuigerpen ook tegen de want gezeten.

Bovenkant Cilinder
                                  Onderkant Cilinder

Nog steeds zal ik hier mee kunnen rijden?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.