Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › 3de blokbout kapot
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 19 jaren, 1 maand geleden door Bo3T.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
10 februari 2007 om 20:50 #166707
bij mij zat was de bout in het blok afgebroken.. we hebben het proberen uit te boren.. en is het HELEMAAL mislukt..wie weet wat ik nu het beste kan doen? hier wat fotos hoe het er nu bij staat::

^^zo is het gat nu
^^zo hoort die de normale erlangsik zat zelf aan iets van opvulspul te denken maar heb al iets van een staalklei gebruikt maar word gewoon niet hard..
weten jullie wat ik het beste kan doen want dit blok is goed getuned en zou liever geen andere carter erop willen zetten.. moet ik erdoorheen boren of laten opvullen en weer tappen? en hoe moet dat dan?
alvast bedankt
gr boet
11 februari 2007 om 00:54 #172207Uitboren en een grotere tap erin doen lijkt me in dit geval het beste, opvulspul moet je meestal niet aan beginnen, omdat het de helft van de tijd laat etc. etc. veel plezier ermee, dit zijn de lullige dingetjes die kunne gebeuren…
11 februari 2007 om 01:14 #172208Diamant boortje doorboren, dan een draad erin tappen…
15 min werk, is wel geen standaard gereedschap dus denk dat je het ergens komt te lenen, handige buurman ofzo:)
Succes ermee!
11 februari 2007 om 03:09 #172209het probleem is dat het carter van aluminium is en de bout niet.
dus uitboren word lastig.11 februari 2007 om 08:08 #172210dan van onderaf met een kolomboormachine proberen
11 februari 2007 om 08:37 #172211Eerst met een centerboortje precies in het midden voorboren.Dan met een boortje van M5.Als dit gelukt is,tap je met M6 nieuwe schroefdraad.
Dit gaat enkel lukken met een kolomboormachine,en ook moet het carter goed opgespannen worden.11 februari 2007 om 10:43 #172212wat je ook kan doen kom ik net op,
je boort gewoon het gat helemaal door tot het eind en je gebruikt gewoon een bout + moer aan de achterkant 😉
zo kan alleen nog je bout doordraaien..
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel11 februari 2007 om 10:59 #172213Iedereen zeg wel leuk: “Je moet het uitboren”, maar Bo3t zegt zelf in het begin van zijn post dat dat mislukt is….
Ik zou dus niet meer zelf proberen verder te boren, eerder iemand opzoeken die het zeker weten lukt. Mischien kun je met een boortje op een dremel het uitboren, daar zijn lekker kleine boortjes voor beschikbaar en een dremel is ook wat beter op zijn plek te houden.
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno11 februari 2007 om 11:11 #172214ik denk dat je gelijk hebt arvid.
eerst met een klein boortje door boren.
en dan pas met een groterre anders schiet je gegarandeerd het aluminium in.
ik heb het bij een scooter al eens geprobeerd.
en dat was ook bijna niet te doen.11 februari 2007 om 12:07 #172215bedankt voor de reacties 😉 maar een nieuw draad in tappen gaat niet meer als je ziet hoe groot dat gat is..
maar dan kan ik dus beter gewoon een goede kolomboor vinden waar ik mijn blokje heel strak in kan klemmen en dan gewoon rustig erdoorheen boren? want moet dan eerst even iemand vinden die een goede kolomboor heeft. dus een heel gat erin maken raden jullie mij aan?
bedankt
11 februari 2007 om 13:40 #172216Doe gewoon wat ik zij, boor het gat gewoon 6-7 mm helemaal door naar de andere kant.
je kunt gewoon een m6 boutje weer gebruiken door je frame, carter en erachter een moertje. geen probleem toch?
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel11 februari 2007 om 13:40 #172217Als tappen niet meer gaat dan zoals Flick zegt helemaal doorboren.
Dit hoeft echt niet met een kolomboor hoor.
Zet je blokje vast of laat iemand het vasthouden en ga met een (nieuw en scherp) ijzerboortje er niet te snel doorheen,zet niet teveel druk en laat de boor zijn werk doen.11 februari 2007 om 18:03 #172218oke bedankt voor de reacties dan ga ik morgen even kijken voor een goed nieuw boortje en ga ik aan de slag 😉 je hoort het resultaat wel
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.