Vespa-Ciao.NL
:: 38,4mm Athena alu (50cc)

Home Forums Mening & ervaring Cilinders 38,4mm Athena alu (50cc)

10 berichten aan het bekijken - 76 tot 85 (van in totaal 85)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Svennoow
    Bijdrager

ZEKER doen! Mijn standaard clipjes schoten naar 300km mn cilinder in.

Edjuh
      Bijdrager

2 Leuke plaatjes:

Een 50 athena met een groot ‘cilindervoetvlak’:

En deze vind ik erg mooi, een doorsnede van de uitlaatkanalen!:

Steven
        Donateur

paar maand geleden deze Athena 50cc getuned en gemonteerd in een maximaal gevijld carter, getunede krukas en hd kop. loopt behoorlijk hard.

wat dachten jullie ervan?

Geert (H) Ciao

maximaal gevijld lijkt me een beetje over de top. Wel lijpe poorterij:P houdt de cilinderwand dat wel?

Steven
            Donateur

júist maximaal gevijld, alles eruit halen wat er in zit ! dat blok zit onder de citta van mn kameraad, en tot nog rijdt het prima.

die cilinderwand staat bekend als niet al te stevig, maar gek genoeg heeft dit blokje al ruim 750 km gereden.
              ik denk dat het een kwestie is van juiste afstelling, beetje extra olie bijmengen en vooral de poelie, 55 in zijn geval om overtoeren op top te voorkomen.

alle zwakke plekken zijn er toch uitgevijld nu 😛

ook die sleuf in de zuiger is groter gemaakt, geen idee of dat nut heeft.

Anoniem

Ik heb een athena 50 cc gekocht en deze gemonteerd op een origineel carter met een 13/13 @56 en een leokrul maar ik vind het tegenvallen wat dit cilindertje presteerd. ben wel niet een van den lichtste 100+ maar dat mot nie uitmaken met vario.

stefanovitch

Martino
                Moderator

Je totale gewicht maakt ook uit bij een brommer met vario setup hoor. Evenals de luchtweerstand. Helemaal omdat je een 50cc cilinder hebt en daarom niet een erg hoog koppel tot je beschiking hebt.

PS. Edjuh;staat er helemaal geen merknaam in deze cilinder?

Shark
                  Donateur

Ik heb deze cilinder op mijn Si (de Athena dus, niet de Eurocilindro). Helemaal blij mee, hoge top, loopt netjes, mooie afwerking, niks te klagen.

Maar nu wil ik een Athena 38,4mm pen 12 monteren op een begrensd (en inmiddels volgens de patent-pending @Biermobiel21 schuurtoltechniek “gekottterd”) maar zag dat de onderste koelvin tegen het carter aan butst, en niet een beetje ook, zeker 2 mm teveel koelvin (niet de dikte hoor, maar meer de locatie). Ach een foto zegt veel meer, zie hier:
                    athena1probleem

Dus ik even de privé-archieven ingedoken om nog eens te kijken of ik dit over het hoofd heb gezien bij de Si, en jawel 🙁 Als ik de foto hieronder bekijk, drukt de koelvin daar ook op het carter (doh!)
                    athena2

Bekend probleem?

Martino
                    Moderator

Wel een bekend probleem, maar niet zozeer van de 38,4mm Athena. Andere cilinders kunnen hier ook last van hebben. Het probleem zit hem in de carters en is simpel opgelost. Ik zal ook even wat plaatjes plaatsen.

Probleem
                      Carter Athena 1

Geen probleem.
                      Carter Athena 2

Verschil carters.
                      Carters Athena 2

Zoals je kunt zien op de eerste foto dat de koelvin op het carter rust. De tweede foto zie je dat deze koelvin wel vrij is. Op de derde foto in het geel gearceerd de begrenzing carter en in het groen het carter waar deze geen problemen geeft. Kwestie van het carter met problemen bewerken.

Heb een van de nieuwste 34,4 Athena’s hiervoor gebruikt van 10 feb. 2022.
                      Athena 38,4mm

Zie ook de uitsparing koelvin linksonderin van de cilinder zodat deze zal moeten passen.

Shark
                      Donateur

Dank je Martino! Weer wat geleerd 🙂
                        Eigenwijs als ik ben, en met de krukas al in het carter, dacht ik van ik dremel wel een stukje van de koelvin af (dunner maken) maar er moet echt een flink stukje vanaf. Dus ik ga het carter ook maar bewerken dan.
                        De zuigerveren waren overigens perfect op maat. Dit in tegenstelling tot mijn Olympia 43mm.
                        Enige nadeel bij deze pen 12 Athena is dat het gat in de toch al niet zo sterke uitlaatpoort, niet netjes in het midden zit en dus is de het mondstuk niet overal even sterk. Bij mijn pen 10 Athena zat het gat wel spot on in het midden.
                        Aangezien ik nu ook het andere carter (met de pen 10) wil bewerken en de cilinder daar eraf ga halen, kan ik mooi zien of alles nog in goede staat is en vergelijken.

10 berichten aan het bekijken - 76 tot 85 (van in totaal 85)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.