Vespa-Ciao.NL
:: 38,4mm Athena alu (50cc)

Home Forums Mening & ervaring Cilinders 38,4mm Athena alu (50cc)

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 85)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

gekkehenk
    Bijdrager

Ik heb een 50cc Eurocilindro.

Ik heb van alles aangepast. De zuiger, cilinder en carter zijn onder handen genomen. 😀

Tot nu toe nog geen problemen met de cilinder of zuiger ondervonden. heb er nu ongeveer 200km opzitten.

De orginele pistonclipjes heb ik weggegooit en vervangen door Polini, deze zijn sterker cq harder. Ik heb er meteen 10 gekocht omdat ze onderling verschillen! De best passende gebruikt, ik denk niet dat ik problemen kan verwachten. 🙂

Dat probleem met de nycasil laag heb ik nog nooit eerder gezien :S

Michel
      Bijdrager

FonS :
        trouwens, is dit er eentje waar Athena op staat, of een waar nog Eurocilindro op staat?
        die van die vriend van me had nog Eurocilindro erop staan geloof ik, dus het is niet zo dat de ‘echte’ Eurocilindro’s beter zijn dan de nieuwere Athena’s

en ohja, dat was trouwens zijn tweede 50 euro/athena, zijn eerste heb ik hier nog liggen, daarvan was een pistonclipjes losgeschoten dus die heeft een dikke kras in de zuiger en cilinderwand.
        máár… voor de rest ziet hij er nog goed uit… ik weet alleen niet mee hoeveel km hij ermee gereden had

Dit is een Eurocilindro 😉 Tenminste dat staat erop 😀

Daan777
        Moderator

Ik heb een eurocilindro 50’er op het blokje van een vriend van mij moeten monteren.

1. De uitlaat paste niet (komt vaker voor en dat is ook bekend)
          2. De zuigerveren waren verkeerd, paste totaal niet in de zuiger.
          3. De zuiger paste echt maar NET AAN in de cilinder.. ik moest echt duwen voor m’n leven (dit komt niet door de zuigerveren)
          4. De cilinderhemd was te groot voor de carterdelen! Ik moest de cilinder er met een houten hamer in slaan omdat het gewoon niet paste.
          5. Hij liep ongelovelijk K*T! kijkt maar:

(citta)
          50 eurocilindro :kots
          polini top1
          13/13@62/64
          80poeli

Hij trok voor geen meter, hij ging 42km/h.

Later hebben we de setup veranderd:
          50DR
          Leo-Krul
          13/13@64
          80poeli

Dit ging echt als een beest, hij trok net aan geen autowheely. (grijze polini veren)
          Hij haalde zo’n 53km/h (welliswaar op autoteller) met een hoop gejank.
          Met 70poeli ging het helemaal hard maar dat heb ik niet gemeten.
          Dan kun je ook nog eens de poorten van de DR boren, zodat je ze in het carter kunt doortrekken. Hoeveel megapower heb je dan?
          Veel, ik ben overtuigd dat de 50DR met leo-krul elke std athena verslaat.. en dat ga ik zeer binnenkort bewijzen op mijn citta.

TimoO_
          Donateur

kom maar tegen mijn eurocilindro rijden als je je wilt bewijzen. een standaart DR50 is gewoon een vereidelde 50 standaart. en ik heb nog nooit problemen gehad met mijn Eurocilindro.

ik heb trouwens 1 tip voor je, sla in het vervolgt nooit meer je cilinder met een hamer je carters in. ik heb een vriend die had dat met z’n 47mm Polini op z’n AM6 blok gedaan, we hebben toch effe lekker moeten kloten om dat ding eruit te krijgen. als ik lees hoe je aan dat ding gebeunt hebt kan ik me wel voorstellen dat ie slecht loopt, wie weet wat je er nog mee gedaan hebt.

st3yn
            Bijdrager

Waarom zou je de 50 snel Athena kopen, als je ook een 50 snel DR kan kopen!?

Athena is gewoon niet meer wat het is geweest, jammer genoeg.. want de cilindertjes zijn wel ontzettend snel.

Daan777
              Moderator

@timo:
                1. Athena = bagger
                2. Beun? Ik ga m’n carters niet kotteren voor een 50cc, verder heb ik er niks mee gedaan. Dat hij slecht loopt komt omdat het een athena is.
                3. Jij hebt een ciao, gaat altijd harder dan een citta.

ArvidW
                Donateur

Daan, overdrijf eens niet zo:no Je hoeft je haat voor athena’s niet in elk topic hierzo te posten… Wat denk jij trouwens wat met de zuiger-cilinder speling gebeurd als je een grote druk op het cilinderhemd uitoefend:con

DR50’s zijn ook niet heel waardevol want vele hebben krassen op dezelfde plekken in de cilinder, zelfs al zijn ze maar 500km oud. (ja, ondanks de krassen blijven ze rijden, toch heb ik liever een cilinder die zichzelf niet verminkt)

Timo, dan heb jij nog nooit goed naar een DR50 gekeken, mits opgehoogd is de spoel timing area van deze cilinder groter dan van welke andere 3taps vespa cilinder dan ook, de spoelpoorten zijn breed en echt enorm hoog. Timingen van 131gr spoel zijn haalbaar zonder de spoelpoorten omlaag te hoeven fresen, spoelpoorten zijn opgehoogd kwa Timing area geschik voor toerentallen tot 13.000tpm. Het is dus echt geen 50cc std, ook niet als hij niet opgehoogd is.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                  Home made engine dyno

speedbuxy
                  Bijdrager

Nou ik heb die beweringen even getest, maar zuiger past met en zonder zuigerveren als een droom.
                    Hij valt ook als een plaatje in het carter met dikke ruimte zelfs en heb het bij 2carters getest.
                    Enige wat wel klopt is dat ie idd niet mooi om de uitlaten past bij 10 getest:D
                    Maar dat zie ik alleen maar als plus punt, want even met een schuurpapiertje wat er omheen draaien en klaar want het past net niet en op die manier weet je tenmiste wel zeker dat ie mooi erom zit en sluit.

En het sowieso gaat het nergens over want de 50 is geen athena maar een EUROCILINDRO.
                    Je ziet ook duidelijk verschil in materiaal en afwerking/opbouw.
                    eurocilindro vs athena

euro vs euro

Je ziet duidelijk dat de euro,s veel meer op elkaar lijken qua kleur en materiaal.

Nog een verschil is de afwerking van de uitlaatflens.
                    Athena

eurocilindro

In mijn ogen is de euro 50 een absolute topper:thumb en kan me helemaal voorstellen dat timo het top vind rijden want dat doet het volgens mij ook.
                    En de negative reclame die hier gepost word verdiend ie totaal niet.
                    Maarja als je de zuiger er al met kracht in moet duwen en de cilinder erop moet slaan met de hamer dan doe je al duidelijk wat verkeerd.

En die foto van die verbrande/versleten wand heeft natuurlijk ook gewoon iets verkeerd gedaan qua afstelling, want eurocilindro,s hebben zich door de jaren heen al lang en dik bewezen als ZEER goede cilinders.
                    En jmpb heeft mij ook gezegt dat dit oude nog bestaande vooraden van eurocilindro zijn dus deze heeft athena mee over genomen.
                    Jmpb wist niet waneer athena met hun eigen 50 zou komen omdat ie niet wist hoeveel eurocilindro,s ze nog hebben liggen.
                    Dus de 50 eurocilindro”athena”is hele andere koek dan de 43 en 46 ATHENA.

Edit:
                    Zie net ook dat de beide eurocilindro,s ook een misgietseltje bij de uitlaatpoort hebben zitten en geeft dus ook wel aan dat ze van dezelfde maak zijn.
                    En die euro komt uit italie en zat in het orginele oude eurocilindro doosje.

Dus case closed want de 50″athena”zijn gewoon 50 eurocilindro,s en dus ook eurocilindro kwaliteit, en als ie dus vast loopt is het 99x van de 100 schuld van de gebruiker.
                    Want eurocilindro slecht noemen is hetzelfde als polini en malossi slecht noemen.

FonS
                    Bijdrager

st3yn :
                      Waarom zou je de 50 snel Athena kopen, als je ook een 50 snel DR kan kopen!?

omdat een 50 eurocilindro (athena) sneller is? ik ben hartstikke fan van dat cilindertje, maar hij is wat duur voor een 50cc’tje, dan heb ik liever de 43mm DR (iets goedkoper en meer koppel).
                      naar mijn mening is de 50 eurocilindro in ieder geval de allerbeste onder de (goed verkrijgbare) 50 snelletjes.

ik heb voor 2 vrienden een blokje opgebouwd met deze cilinder, en die liepen suuupergoed :thumb
                      zoals Speedbuxy zegt, al die kritiek hebben ze niet verdiend, ze worden gewoon bevooroordeeld door de 43mm en 46mm versies (terwijl dat niet dezelde cilinders zijn, omdat de 50 nog écht eurocilindro is)

@ Arvid; ja Daan slaat wat onzin uit z’n nek, als je iets zo opbouwt moet je niet raar opkijken als het niet goed loopt.
                      draag je genoeg zorg voor dit cilindertje is het echt een top dingetje

Tonni
                      Moderator

Ik wilde er eigenlijk eerst helemaal niet meer op reageren, maar ik ben blij dat ik me er niet als enige aan irriteer.
                        Ik word af en toe wat moe van dat kortzichtige gelul..

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

diac
                        Bijdrager

snap niet waarom er Athena op staat als het toch een Eurocilindro is, ook een beetje wazig dan.
                          of jij lult uit je nek.
                          of Eurocilindro heeft een Gietfout gemaakt, lijkt namelijk ook erg op elkaar Eurocilindro en Athena, vind je niet?:con

FonS: er staat toch geen Athena op of wel dan? ik weet niet waar jij Athena ziet staan op een 50cc, ik in ieder geval niet

jazeker, die foto rechtsboven!

edit, foutje is een 43mm..

neem alles terug wat ik zei 😛

speedbuxy
                          Bijdrager

Ik snap ook niet waarom jmpb ze niet gewoon eurocilindro,s noemt ipv athena,s.
                            Eurocilindro verkoopt als naam ook beter lijkt mij, en zeker nu athena zo z,n naam aan het verneuken is met de 43 en 46mm versies.

Frenklin
                            Bijdrager

Daan777 :

(citta)
                              50 eurocilindro :kots
                              polini top1
                              13/13@62/64
                              80poeli

Hij trok voor geen meter, hij ging 42km/h.

Later hebben we de setup veranderd:
                              50DR
                              Leo-Krul
                              13/13@64
                              80poeli

Dit ging echt als een beest, hij trok net aan geen autowheely. (grijze polini veren)
                              Hij haalde zo’n 53km/h (welliswaar op autoteller) met een hoop gejank.
                              Met 70poeli ging het helemaal hard maar dat heb ik niet gemeten.
                              Dan kun je ook nog eens de poorten van de DR boren, zodat je ze in het carter kunt doortrekken. Hoeveel megapower heb je dan?
                              Veel, ik ben overtuigd dat de 50DR met leo-krul elke std athena verslaat.. en dat ga ik zeer binnenkort bewijzen op mijn citta.

De setups die jij hier veglijkt zijn nogal verschillend. een 50 dr is veel laagtoeriger dan een 50athena(eurocilindro dus).
                              Met mijn cilinder heb ik 60 op autoteller gereden.
                              Setup was toen, 50athena, 13/13 @ 66, SP en poulie 80. Erg snel optrekken deed ie natuurlijk niet(beetje verglijkbaar met proma) maar rond de 30 was die erg snel naar de 45/50 daarna snel nr de 60. maar ik haalde dus gemakkelijk standaard scooters is.
                              Een athena heeft een hoogtoerige uitlaat nodig want dan rijd ie gewoon harder, met een krul eronder en spoeier wat kleiner reed ik ongeveer 53km.

Een dr zal het veel beter doen met een krul ja. maar zal zeker niet sneller zijn als een 50 athena!

Mijn athena is jammer genoeg een aantal keer warm gelopen en is erg beschadigd. de brommerboer bij mij zei dat hij er niks meer mee kon en dat ie versleten was, khad er misschien maar 2000km mee gereden.
                              Hij zei trouwens ook dat de wand nie van nicasyl was maar van chroom?!

Michel
                              Bijdrager

Vandaar ook dat die wand loslaat. Nicasyl doet dat niet zomaar!

Roest owned 😀

Wel mooi naadje Frank. Misschien kunnen we één van mijn 43mm wel netjes laten maken bij Roest en hem bij jouw monteren.
                                Ik heb er nog een paar liggen.

erwinko
                                Bijdrager

daan, als je cilinder klem loopt heb je
                                  of een begrenst carter
                                  of je hebt een te dunne/geen carterpakking

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 85)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.