Vespa-Ciao.NL
:: 38,4mm Athena alu (50cc)

Home Forums Mening & ervaring Cilinders 38,4mm Athena alu (50cc)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 85)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

fiatcinq
    Topic starter

ik krijg binnenkort een 50cc snel van athena eronder, met 8 poorten, nicasil wand, en het is een alunminium cilinder, nou was ik wel benieuwd naar julie menings, of dat een goede cilinder is enz…..

edit aa-t:
      ben bezig het topic op te ruimen, vandaar een beetje rare actieviteit hier..
      post straks foto’s van de cilinder

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

nou aluminium koelt heel goed en een nicasyl laag rijd heel erg lekker, kan veel touren halen. ook slijt het minder.
        moet heel mooi lopen en 8 poorten is best veel :O

als je hem hebt, wil je dan goede fotos nemen van de cilinder en zuiger ?
        lijkt me wel interessant.

issie trouwens 38.2 of 38.4 ?

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

AA-T
        Sleutelbeheerder

Allereerst maar even, heb dit hele topic opgeruimd, stond veel nutteloos gedoe in, wat niet over deze cilinder ging.

Athena/Eurocilindro 50cc
          * Aluminium met nicasyl-wand
          * 38,4mm
          * 2 spoelers
          * 4 boosterpoorten
          * 1 uitlaatpoort, 2 fluisterpoorten

Foto’s zuiger

Foto’s poorterij

Foto’s cilinder

Verdere informatie
          Als je deze cilinder momenteel nieuw koopt, zit het er dik in dat je er een zuiger bijkrijgt die er niet orgineel in hoort, maar een immitatie-zuiger (niet dat het erg is).
          Het enigste is dat de sleuf in de zuiger, niet volledig tot niet de buitenste 2 boosterpoortjes voed (zie foto’s hieronder).

Hierover is al een uitvoerige discussie gehouden (link), in het kort samengevat is het absoluut niet nodig om deze sleuf te vebreden, de boosterpoortjes worden gewoon gevoed door het carter,mits je deze doortrekt.
          Voordat hier allemaal vragen over gesteld worden, vraag ik de mensen toch om eerst even dit topic door te lezen.

Een probleem wat (naar horen en eigen ervaring) vaker schijnt voor te komen, is dat de uitlaat niet past. Met de voelermaat gemeten, is de uitlaatpoort op z’n dikst 22,5mm, met een beetje schuren is dit zo verholpen.
          Let wel op dat de uitlaatpoort niet te dun word (desnoods veil je je uitlaat zelf een beetje bij), aluminium is een zeer zacht metaal, en het zou zonde zijn als de poort afbreekt op het moment dat je je uitlaat aandraaid.

De geschatte snelheid is maximaal 70km/h, ik heb deze cilinder zelf nog nooit gemonteerd gehad, dus ik ga van deze schatting uit, op het moment dat mn cilinder is ingereden zal ik hierover, indien nodig, op terugkomen.

edit 29-08-2007:
          Cilinder is inmiddels gemonteerd en ingereden, de top die ik ermee heb behaald is 64, zowel op mijn eigen teller, als op de digitale van hans (hansieb op het forum) setup:
          * geveilde carter
          * 13/13 carb @ 60 met malossi powerfilter
          * malossi circuit uitlaat
          * poelie 80
          M’n sproeier moet nog +/- 2 maten groter, bougie is licht koffiebruin, maar hij rijdt op het gevoel toch wat arm afgesteld. Binnenkort komt de vario er ook weer op, zodat mn brommer weer 50+ rijdt i.p.v. 60+

pier
          Bijdrager

volgens mij is dit toch 1 van de betere 50cc tjes.. poorten heeft hij veel weg vna de 60dr wat ook een top cilinder is! .. als je voor een 50cc gaat zou ik cker deze kope!

ritze
            Bijdrager

kep het ding zelf ook en volgens mij kan je er wel harder me als 70 want ik haal met 13/13 carb gevijlt carter (inlaat:P) en hd kop met city prutskutpijp loopt ofja liep tege de 66 en is nog nie eens goed afgesteld.
              ook eens geprobeerd met n korte krul van polini motors duurde lang maar als ie op toere kwam trok ie nog ns dik door toen ie op 60 zat dusja kweenie zo of de max snelheid wel 70 is (cilinder is onberwerkt op niet aangepast op carter)

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

barry
              Donateur

Ik heb gisteren ook zo ééntje besteld.Maar ik ga hem monteren op een Belgisch onbewerkt carter.
                Gewoon origineel.Geen 13/13,maar kleiner.Dit plaats ik onder de racing ciao.
                Het is hier geen pretje om rond te rijden met al die bereden politie.En om die ciao in de garage te laten staan is ook zonde.Zal hier de resultaten laten weten als hij gemonteerd is.

KennyVespa
                Bijdrager

heb die van jou tog gekocht barry :P, is wel een eurocilindro dus de oude, ding heb ik wel nog moeten aanpassen, booster waren neit helemaal open, en de spoelers die op het carter komen ook niet, du zat zeg maar een afdakje alu overheen, heb dit ook nog weggehaald, binnekort effe testen die shit :P, zal wel goed lopen denk ik

barry
                  Donateur

Ja Kenny,en nu wil ik er weer zo 1.Ik heb nog 2 goede originele liggen,maar ik wil wel rondrijden met wan naam hé,al loopt hij maar 50.

Svennoow
                    Bijdrager

Ik heb deze cilinder ook gehad. en ik was er zeeeer ontevreden over. na ong 500km schoot de pistonclip! uit de zuiger. hele cilinder vastgelopen. kon hem gelijk weggooien.

hansieb
                      Moderator

Svennoow :
                        Ik heb deze cilinder ook gehad. en ik was er zeeeer ontevreden over. na ong 500km schoot de pistonclip! uit de zuiger. hele cilinder vastgelopen. kon hem gelijk weggooien.

De vraag hierbij blijft , of dit dan wel een slechte cilinder is? Een pinstonpenclipje kan eruit knallen door:

– Oude pinstonpen clipjes te gebruiken
                        – Foute montage
                        – Pinstonpen niet goed

Bij alrik loopt die erg goed , wat was je ervaring in die 500km dan ?

KennyVespa
                        Bijdrager

ligt aan de montage he, ik heb dit nog nooit bij geen enkele cilinder gehad, als je er eerst mee ligt te pielen en te buigen dan zijn ze niet meer goed, vind dit niet redelijk van je hoor, dit is gewoon een kwestie van egte peg of zelf schuld, cilinder is gewoon perfect

Tijn
                          Bijdrager

ik heb deze cilinder ook gehad omdat hij niet veel duurder was dan een standaard cilinder,
                            op een standaard carter met een 12/10 ,poulie 80, en een proma cc, hij ree wel ok , toeren maakte die wel , maar trekkracht was er niet echt, misschien is dat optelossen met die spoelers doortrekken ??
                            maar ik heb t ook gehad dat me pistonclip eruit liep , alles was nieuw , naaldlager , pistonpen , clipies , cilinder zuiger enz , goed gemonteerd alles
                            dus had ook een vastnaaier , en dnek ongeveer ook na 600 km ofzo

eddi
                            Bijdrager

bij mij ook wel eens gebeurd met een ori cilinder van piaggio:o, dus wat dat betreft hoeft het helemaal niet aan de cil te liggen maar vaak wel de montage… Moi had dus iets niet goed gedaan:boos, dat wil dus niet zeggen dat jij iets niet goed gedaan zou hebben maar het kan altijd een keer gebeuren, “shit happens” so they say…

VespaAvanti
                              Donateur

Hoeveel km moet je een 50 Athena nou precies inrijden?:?
                                Ik hoor wel vaker dat 50/75 km genoeg is, klopt dit?

Ook lees ik hier dat de pistonpenclipjes er wel eens uitlopen, is het mischien verstandig om één van de pootjes van de clipjes af te knippen?:?
                                Zodat hij mischien beter vast zit?
                                Alvast bedankt!
                                Wij hebben hier straks vier 50 Athena’s in te rijden vandaar:lol

Foto zodat jullie zien wat ik bedoel met één pootje af knippen.

diac
                                Bijdrager

er zijn ook andere pistonclipjes, die je met een speciale tang erin kunt duwen.
                                  mijn ervaring daarmee is dat die wat strakker zitten.

deze op de foto;

volgens mij heeft iedere bromboer die wel.

en ik denk dat 75 kilometer wel meer als voldoende is;)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 85)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.