Vespa-Ciao.NL
:: 38,2mm Piaggio alu (50cc)

Home Forums Mening & ervaring Cilinders 38,2mm Piaggio alu (50cc)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Crullie
    Topic starter

Dit was gewoon een origineel cilindertje met de zelfde poorterij als de giet uitvoering alleen deze is van aluminium en heeft een chroom cilinderwandje en maar 6 koelribben.
      Er zit een ingegoten Piaggio logo op en een letter E op toppasvlak als maat aanduiding.

Nu mijn vraag : Wie weet waar deze cilindertjes vandaan komen en waarvoor ze gebruikt werden en of ze daad werkelijk standard werden gebruikt of dat ze los op de markt kwamen ??
      Weet ook niet wat voor een zuigertje erin moet, vermoed met één L-veer.
      Ik zelf denk dat het wellicht uit Spanje komt omdat daar veel alu/chroom cilindertjes worden gebruikt en omdat in Spanje ook fabrieken van Piaggio staan.

TICKLING BARN

Lastpak
      Bijdrager

apart, jouw cilinder lijkt een 22mm uitlaatflens te hebben?
        deze cilinders hebben normaal een 27mm uitlaatflens, ik heb er wel eens wat voorbij zien komen op ebay etc.
        dezen hadden allen een 27mm uitlaatflens.

overigens is jouw cilinder bewerkt, maar ik neem aan dat je dat ook weet.
        verder weet ik dat martino er 1 in bezit heeft, hij kan je er waarschijnlijk meer over vertellen.

Crullie
        Topic starter

Klopt het is idd een 22mm uitlaatpoortje en idd ik heb ze ook wel met 27mm uitlaatpoortjes gezien, alleen dan zijn het geen Piaggio cilinders.

Ja ik weet dat het bewerkt is 😀
          Zal Martino eens vragen :thumb

TICKLING BARN

Martino
          Moderator

Ik kan hem nou niet even bekijken, maar ik weet wel dat mijn cilinder welke nieuw in doosje. Hierop staat made in italy.
            Ik heb ze zelf ook nog niet eerder gemonteerd gezien op een blok en deze cilinder komt bij een italiaanse brommershop vandaan.

Het gaat hier om een Piaggio cilinder eenzelfde als die jij laat zien alleen een 27mm uitlaatflens. Zuigertje heeft idd een bovenste L-veer. 6 koelribben en volgens mij is alleen het cilinderdeck anders dan de die van jou. Goed te zien is ook dat er bij jou flens genoeg vlees aanwezig is voor een grotere flens. Vanwaar ze dus met 27mm of 22mm zijn uitgevoerd. De binnendiameter van de 27mm flens is overigens hetzelfde als de 22mm.

edit; Ik had nog wel deze foto online staan.

pepko
            Donateur

is de flens niet gewoon afgedraaid o.i.d?

Crullie
              Topic starter

Dus deze cilindertjes komen gewoon uit Italië en zijn los te koop :thumb bedankt voor de info.

Heb er inmiddels uit de oude zuiger la een zuigertje bij gevonden met zuigerveertjes, gaat er wat krap in dus even oppoetsen tot de juiste maat, cilindertje nog even afwerken en bevelen, zuigertje nog even aanpassen en dan eerst maar eens met een origineel kopje testen.

@Pepko : Zo te zien is het zo gegoten.

TICKLING BARN

Martino
                Moderator

Geen poortmap, maar wel de maten van de poorten.

Uitlaatpoort: onderkant 46,8mm en bovenkant 32mm
                  Spoelpoorten: onderkant 46,7mm en bovenkant 37,1mm
                  Totale hoogte van de cilinder voet tot deck 60,5mm

Gemeten vanaf cilinderdeck.

Je zal dus ook kunnen concluderen dat dit een poortmap voor een 46mm slag is.

ArvidW
                  Donateur

Zoals gewoonlijk brak geproduceerd piaggio materiaal waar standaard de poorten maar half open staan en je een deckheight van 2mm hebt 😉

Nooit bedoelt als 46 slag, gewoon ontworpen en geproduceerd op zijn Italiaans :lol

Bruikbaar als 46slag al kun je hem beter ophogen en het deck afdraaien. Grotere slag = lagere timingen = kleinere Timing Area = meer moeite om cilinder vol te krijgen. Buiten dat neemt je zuigersnelheid toe wat vaak een limiterende factor is van het maximum toerental.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                    Home made engine dyno

Crullie
                    Topic starter

Bedankt voor de maatjes Martino :thumb

Dit zijn de mijne nu na bewerking:
                      Uitlaatpoort: onderkant 46,6mm en bovenkant 28,6mm
                      Spoelpoorten: onderkant 46,5mm en bovenkant 36,6mm
                      Totale hoogte van de cilinder voet tot deck 60,5mm Met ophoogplaatje van 2mm aan de voet moet het +-57mm worden.

@ ArvidW : Materiaal is idd zeer zacht, dremel ging er als boter door, chroomlaag is een ander verhaal, had er eerst een kobalt freesje in en probeerde aan de hemd even uit. Stukjes chroom vlogen in het rond, brokkelde gewoon af, dus direct toch maar weer de diamant bolletjes in de dremel, toerental tikkeltje lager, aanzet wat fijner en snaarstrakke bevels in de chroomlaag waren het resultaat 8)

Lange slag motoren hebben meer mechanische koppel dan de vierkante motoren dus bij lage toeren meer trekkracht.

TICKLING BARN
                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.